Erfarenhet och frågor om stretching

Home Forums Allmänt om gymträning Erfarenhet och frågor om stretching

• This topic is empty.
Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • Author

Stretching är något som jag har prövat på många gånger, och i regel har jag märkt två resultat: 1) Jag blir inte vigare, och 2) det gör ont. Inte ”skönt ont” utan ”ont-ont”. Eftersom min filosofi är att lyssna på kroppen så struntar jag nästan helt i stretching numera.

En annan sak jag har märkt är att om jag kör stångrodd eller marklyft, alltså övningar som stäcker ut baksida lår under viktbelastning, så blir jag snabbt vigare i baksida lår.

Min erfarenhet är alltså att stretching är bajs om man vill bli vigare, medan styrketräning som tvingar musklerna att sträckas ut är bra om man vill bli vigare.

Någon som delar mina erfarenheter?
    Tror ni att det finns vissa personer som helt enkelt inte är byggda för att klara av de flesta stretchövningar, eller har jag bara stretchat med fel teknik? Vad tror ni?

HAHA :) gillar dina två resultat :D

Någon som har någon bra sida med stretching-bilder och sådär? Funderar lite på hur man ska stretcha typ axlar och rygg…

JonasL wrote:
    HAHA :) gillar dina två resultat :D

Någon som har någon bra sida med stretching-bilder och sådär? Funderar lite på hur man ska stretcha typ axlar och rygg…

[http://www.exrx.net/Lists/WtMale.html]

..klicka på de olika kroppsdelarna så får du fram tränings- och stretchövningar…

Alltså anledningen till att 8 av 10 inte får ut något av deras stretching alt skadar sig, är för att dem utför stretchrörelserna åt skogen fel. Stretching är mycket av en teknik sak. Man måste känna att det verkligen drar i dem muskler man har för avséende att sträcka ut, och sedan ha tålamod tills ökad rörlighet infinner sig – vilket brukar gå rätt fort.

Läs mer på [www.ryggochmuskelakuten.se]

tar lika lång tid att lära sig stretcha rätt som att träna rätt. folk tror bara att stretching är en ”10minuters grej” sen är man färdig.

makkan wrote:
    tar lika lång tid att lära sig stretcha rätt som att träna rätt. folk tror bara att stretching är en ”10minuters grej” sen är man färdig.

Måste bara fråga vem ”det” är på din avatar!

danjl wrote:
    Måste bara fråga vem ”det” är på din avatar!

Nån som haft kul med en bild i ph ;)

henkebenke wrote:
    Stretching är något som jag har prövat på många gånger, och i regel har jag märkt två resultat: 1) Jag blir inte vigare, och 2) det gör ont. Inte ”skönt ont” utan ”ont-ont”. Eftersom min filosofi är att lyssna på kroppen så struntar jag nästan helt i stretching numera.

En annan sak jag har märkt är att om jag kör stångrodd eller marklyft, alltså övningar som stäcker ut baksida lår under viktbelastning, så blir jag snabbt vigare i baksida lår.

Min erfarenhet är alltså att stretching är bajs om man vill bli vigare, medan styrketräning som tvingar musklerna att sträckas ut är bra om man vill bli vigare.

Någon som delar mina erfarenheter?
    Tror ni att det finns vissa personer som helt enkelt inte är byggda för att klara av de flesta stretchövningar, eller har jag bara stretchat med fel teknik? Vad tror ni?

Haha, om du stretchar rätt så blir det ju i princip en viktbelastning på en specifik muskel. Visst, det gör ont, men det kommer ju gå över allt eftersom man blir mer och mer flexibel. Du måste ha bra sega muskler om du aldrig märkt någon skillnad :p.

stretching är hemskt. Jag kör cirka 30sek på varje muskel efter jag tränat dom. Blir iallafall inte omsmidigare.
    Hur länge behöver man köra för att bli smidigare? Många ”set”?

Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.