Home › Forums › Allmänt om gymträning › Ett par snabba frågor?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
2 januari, 2012 at 22:27 #57524Anonym anvandareMember2 januari, 2012 at 22:27 #305250Anonym anvandareMember
Jag har helt enkelt ett par snabba frågor att ställa så om ni har tiden att dela med era av åsikter, egna erfarenheter eller kanske ännu bättre fakta och statistik som styrker era svar. Jag skulle även uppskatta om inte ”forum veterander” smutsar ner min tråd med krititik till att frågorna eller något liknande gjorts förut. Det är min tråd och jag frågar vad jag vill känner ni att ni slösar er tid så intressera er inte för min tråd.
1) Hur tycker du man bör träna och äta om man ska bygga muskelmassa samtidigt som man redan har ett par 10 kg i övervikt? Bör man då verkligen ligga på ett kaloriöverskott för att ”lättare” bygga muskler när man i själva verkar inte alls behöver ligga på ett kaloriöverskott så länge man får i sig tillräckligt mycket proteiner för att bygga muskler samtidigt och totalt får i sig tillräckligt mycket kalorier totalt set?
2) Måste man regelbundet äta bra proteiner som tex kyckling och fisk för att få bra resultat eller kan man äta lite ”sämre” proteiner i bland i form av tex korv och fiskpinnar men få lika bra resultat?
3) Kan man fuska med träningen genom att kanske i bland äta lite dåligt som tex en kebabrulle, läsk eller chips/chocklad och med i bland kanske 1 eller 2 dagar på helgerna? Visa har ju ett 1 ätar dag i bland hur funkar det för er? Bör man skippa de här helt om man vill maximera sitt resultat eller spelar de inte så stor roll om man fuskar i bland i resultat alltså?
4) Ni som snusar där ute hur mycket påverkar det er träning med tanke på de resultat ni får? Enligt någon statistik så skulle snus/cigg försämra antingen återhämtningen eller påbyggnaden av muskler mellan 30-50 % om jag minns rätt, stämmer det verkligen?
5) Hur mycket påverkar sprit kroppen och träning för er som både tränar och dricker i alla fall en gång i månaden? Enligt en polare så ska ett utekväll med mycket sprit påverka ca 2 veckors träning? Kan det stämma eller är det bara myt?
6) Ni som använder ”rage” av något slag för det finns väl olika antar jag? Hur mycket tycker ni att det påverkar er träning och ”höjer er” om ni gemför med en träning utan ”range” tex i procent form, kanske 5-10 % eller mer? Frågade själv 2 kompisar och fick nästan 2 helt olika svar. Den enna kompisen sa att rage verkligen fick honom att lyfta kanske mycket mer och mer energi rent allmänt medans min andra kompis trodde det var mer eller mindre en inbillning med att använda rage, alltså att man bara lurar hjärnan att man blir starkare?
2 januari, 2012 at 22:39 #305251Anonym anvandareMemberMen det finns en liten ”regel” som säger att man ska söka på forumet innan man postar nya saker. [http://forum.body.se/showthread.php?t=29] läs under ”etikett”…
1) Beror på hur viktigt formen är för dig.
2) det är inte proteinerna i sig som är bättre/sämre utan att du får i dig fett och kolhydrater ”på köpet”, som du kunde ha lagt på något annat, tex potatis, ris eller ägg-gula
3) vad har täa kebabrulle med TRÄNINGEN att göra, om man slår ut en kebabrulle i veckan om man annars ligger på ett mycket
5) beror på så många omständigheter, för mig påverkar det inte alls särskilt mycket då jag sköter allt annat nästan perfekt samt skippar att träna då jag är bakis
Vill du inte hellre verkligen lära dig genom att läsa riktig information istället för att fråga folk på ett forum? Du verkar ju hittills ha byggt upp din ”kunskap” på rykten, det som skrivs här på forumet är ju rykten de med på sätt och vis…
2 januari, 2012 at 22:51 #305252Anonym anvandareMemberLavezzi wrote:Jag har helt enkelt ett par snabba frågor att ställa så om ni har tiden att dela med era av åsikter, egna erfarenheter eller kanske ännu bättre fakta och statistik som styrker era svar. Jag skulle även uppskatta om inte ”forum veterander” smutsar ner min tråd med krititik till att frågorna eller något liknande gjorts förut. Det är min tråd och jag frågar vad jag vill känner ni att ni slösar er tid så intressera er inte för min tråd.1) Hur tycker du man bör träna och äta om man ska bygga muskelmassa samtidigt som man redan har ett par 10 kg i övervikt? Bör man då verkligen ligga på ett kaloriöverskott för att ”lättare” bygga muskler när man i själva verkar inte alls behöver ligga på ett kaloriöverskott så länge man får i sig tillräckligt mycket proteiner för att bygga muskler samtidigt och totalt får i sig tillräckligt mycket kalorier totalt set?
Kanske inte svaret du önskar men bästa alternativet är att skala av dom där tio kg och sedan bygga i lagom tempo.
2) Måste man regelbundet äta bra proteiner som tex kyckling och fisk för att få bra resultat eller kan man äta lite ”sämre” proteiner i bland i form av tex korv och fiskpinnar men få lika bra resultat?
Nej allt protein behöver inte komma från ”rena” källor för resultat.
3) Kan man fuska med träningen genom att kanske i bland äta lite dåligt som tex en kebabrulle, läsk eller chips/chocklad och med i bland kanske 1 eller 2 dagar på helgerna? Visa har ju ett 1 ätar dag i bland hur funkar det för er? Bör man skippa de här helt om man vill maximera sitt resultat eller spelar de inte så stor roll om man fuskar i bland i resultat alltså?
Ja du kan äta sådant ibland och få bra resultat. Dock inget bra alternativ om du anser dig ha tio kg övervikt.
4) Ni som snusar där ute hur mycket påverkar det er träning med tanke på de resultat ni får? Enligt någon statistik så skulle snus/cigg försämra antingen återhämtningen eller påbyggnaden av muskler mellan 30-50 % om jag minns rätt, stämmer det verkligen?
Ohälsosamt men påverkar förmodligen inte ditt muskelbygge märkbart.
5) Hur mycket påverkar sprit kroppen och träning för er som både tränar och dricker i alla fall en gång i månaden? Enligt en polare så ska ett utekväll med mycket sprit påverka ca 2 veckors träning? Kan det stämma eller är det bara myt?
Myt. Men att dricka massor av alkohol ofta är negativt för träningen. Någon gång ibland påverkar förmodligen inte mycket.
6) Ni som använder ”rage” av något slag för det finns väl olika antar jag? Hur mycket tycker ni att det påverkar er träning och ”höjer er” om ni gemför med en träning utan ”range” tex i procent form, kanske 5-10 % eller mer? Frågade själv 2 kompisar och fick nästan 2 helt olika svar. Den enna kompisen sa att rage verkligen fick honom att lyfta kanske mycket mer och mer energi rent allmänt medans min andra kompis trodde det var mer eller mindre en inbillning med att använda rage, alltså att man bara lurar hjärnan att man blir starkare?
En Pwo kan ge en extra kick men verkligen inget måste, tycker man en Pwo är 15% av träningen så är något fel. Kreatin som finns i de flesta Pwo ger dock en viss styrkeökning.
Gav några svar i citatet.
3 januari, 2012 at 12:35 #305253Anonym anvandareMemberGober wrote:Gav några svar i citatet.Quote:Ohälsosamt men påverkar förmodligen inte ditt muskelbygge märkbart.Åtminstone cigarettrökning nedreglerar proteinsyntesen dygnet runt högst markant. Någon studie på saken med snus finns dock inte.
3 januari, 2012 at 14:15 #305254Anonym anvandareMemberKing Grub wrote:Åtminstone cigarettrökning nedreglerar proteinsyntesen dygnet runt högst markant. Någon studie på saken med snus finns dock inte.Oj, det där borde stå på paketen istället för att det orsakar cancer, hade nog haft större effekt på de som tränar iaf
Tack för infon, intressant.
3 januari, 2012 at 14:17 #305255Anonym anvandareMember[img=http://ajpendo.physiology.org/content/vol293/issue3/images/medium/zh10100750680001.gif]
Quote:Mixed-muscle protein fractional synthesis rate (FSR). Values are means ± SE; n = 8 per group.[http://ajpendo.physiology.org/cgi/content/full/293/3/E843]
Glömde länken.
3 januari, 2012 at 19:55 #305256Anonym anvandareMemberKing Grub wrote:Åtminstone cigarettrökning nedreglerar proteinsyntesen dygnet runt högst markant. Någon studie på saken med snus finns dock inte.Jag trodde även snus ingick i den studien då jag tidigare hade läst den men var väl fel då. Men snus påverkar alltså inte proteinsyntesen alls inte ens om man tar en innan/efter träning om man ser till forskning som gjorts kring det hela?
3 januari, 2012 at 20:14 #305257Anonym anvandareMemberSom sagt, det finns inga studier på snus i sammanhanget.
3 januari, 2012 at 21:06 #305258Anonym anvandareMemberKan någon översätta den där studien? fattar inte ett dugg, rökning, snusning = sämre muskeluppbyggnad?
3 januari, 2012 at 21:24 #305259Anonym anvandareMember[http://forum.body.se/showpost.php?p=1181854&postcount=4]
3 januari, 2012 at 21:28 #305260Anonym anvandareMembervad är ”proteinsyntesen” ? – edit, fanns på wikipedia. tack
3 januari, 2012 at 21:29 #305261Anonym anvandareMemberNybildningen av protein, muskelprotein i det här fallet.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.