Få bort ankröv

Home Forums Allmänt om gymträning Få bort ankröv

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 27 total)
  • Author

Har tränat lite mer än ett år nu.. Har försökt att se till att kroppen blir lika tränat men har senaste tiden märkta att min rygg svankar väldigt mycket och att röven då putar, s.k. ”ankröv”.

Har hört att man ska stretcha höftböjaren, hamstrings, och glutesen för att få bort detta, stämmer det?

Sen om detta är fallet, hur ofta kan man stretcha och hur länge för varje stretchövning?

Och hur är det med kallstretching, ska man alltid se till att vara uppvärmd eller?

MVH
    exenom

för att få bort svank ska man väll träna upp mage/rygg??
    rätta mig om jag har fel… men det är vad jag har trott iaf :emo-thumb

//Niclas

mm, kan stämma men grejen är att jag inte tror att det är mitt problem då jag tränar hela kroppen ganska jämnt…

exenom wrote:
    mm, kan stämma men grejen är att jag inte tror att det är mitt problem då jag tränar hela kroppen ganska jämnt…

Spelar ingen roll hur jämt du tränar ifall du inte stretchar ordentligt, då blir du knasig efter ett tag.

Min polare har också ankröv förut, i hans fall så rör det sig om en liten muskel som går ifrån ländryggen ner till knäet om jag inte minns fel. Den är för kort, och drar in svanken så att arslet sticker ut.

Han blev åtsagd att åtgärda problemet genom stretching utav hela bålet och låren… Visserligen struntade han i det, men tipset kom ifrån nån som hade god kunskap inom området.

MVH

Marcus Syvertsen wrote:
    Spelar ingen roll hur jämt du tränar ifall du inte stretchar ordentligt, då blir du knasig efter ett tag.

Min polare har också ankröv förut, i hans fall så rör det sig om en liten muskel som går ifrån ländryggen ner till knäet om jag inte minns fel. Den är för kort, och drar in svanken så att arslet sticker ut.

Han blev åtsagd att åtgärda problemet genom stretching utav hela bålet och låren… Visserligen struntade han i det, men tipset kom ifrån nån som hade god kunskap inom området.

MVH

Det var precis det jag misstänkte.
    Kan det vara Iliopsoas alltså höftböjaren du menar?

exenom wrote:
    Det var precis det jag misstänkte.
    Kan det vara Iliopsoas alltså höftböjaren du menar?

Ja, jag försökte dock undvika att använda det latinska namnet på den för att det skulle vara lättare att förstå, men bra att du hajar vilken jag menar.

:up:

MVH

PS. Ifall du tittar på bilder, och ser hur Iliopsoas har sitt ursprung, så förstår du direkt varför en ostretchad sådan orsakar svankrygg.

[img=http://www.scipion.hr/baza/upload/Image/iliopsoas1.jpg]

Ok, det är alltså för kort höftböjaren som orsakar svanken?
    Då blir det väl bara av och stretcha den då…

Känner mig som en jävla idiot men hur länge och hur ofta kan man stretcha den?

exenom wrote:
    Ok, det är alltså för kort höftböjaren som orsakar svanken?
    Då blir det väl bara av och stretcha den då…

Känner mig som en jävla idiot men hur länge och hur ofta kan man stretcha den?

Det vetefan, så vi får nog vara idioter tillsammans. :friends:

MVH

Marcus S skrev:Min polare har också ankröv förut, i hans fall så rör det sig om en liten muskel som går ifrån ländryggen ner till knäet om jag inte minns fel. Den är för kort, och drar in svanken så att arslet sticker ut.

Då undrar jag Marcus – sen när gick iliopsas över knäleden?:) Den har sitt fäste på övre delen av lårbenet så det är inte fysiskt möjligt.

Exenom – Det kan mycket väl vara höftböjaren som orsakar din ”ankstjärt” men det kan finnas många andra bakomliggande orsaker. Om jag var du skulle jag ta den säkra och snabbaste vägen till lösning genom att söka upp en sjukgymnast (privat) eller naprapat för att få en säker diagnos. Vet du inte själv hur du ska träna bort problemet så fråga dem!

Lycka till! :up:

annova wrote:
    Marcus S skrev:Min polare har också ankröv förut, i hans fall så rör det sig om en liten muskel som går ifrån ländryggen ner till knäet om jag inte minns fel. Den är för kort, och drar in svanken så att arslet sticker ut.

Då undrar jag Marcus – sen när gick iliopsas över knäleden?:) Den har sitt fäste på övre delen av lårbenet så det är inte fysiskt möjligt.

Exenom – Det kan mycket väl vara höftböjaren som orsakar din ”ankstjärt” men det kan finnas många andra bakomliggande orsaker. Om jag var du skulle jag ta den säkra och snabbaste vägen till lösning genom att söka upp en sjukgymnast (privat) eller naprapat för att få en säker diagnos. Vet du inte själv hur du ska träna bort problemet så fråga dem!

Bra att du lade märke till att jag skrev fel där, för det gjorde nämligen inte jag haha. Givetvis sitter den i lårbenet, som bilden visar.

My apologies. 😮

MVH

annova wrote:

Ok, ska kolla med min käre far, tror han har gått hos någon naprapat eller något.

Apologies accepted! ;)

Kollade med min pappa och han sa att det tydligen finns en väldigt bra sportnaprapat väldigt nära där jag bor. Han håller tydligen själv på med styrketräning och behandlar många idrottare. Ska försöka få tid där och fram tills dess ska jag stretcha höftböjaren och resten av benen regelbundet.

exenom wrote:
    Kollade med min pappa och han sa att det tydligen finns en väldigt bra sportnaprapat väldigt nära där jag bor. Han håller tydligen själv på med styrketräning och behandlar många idrottare. Ska försöka få tid där och fram tills dess ska jag stretcha höftböjaren och resten av benen regelbundet.

Ifall du inte får tid där kan du bara snacka med första bästa hockeytränare/spelare på hög nivå. De har koll på detta, då hockeyspelare ofta har samma problem.

MVH

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 27 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.