Få bort putmage?

Home Forums Allmänt om gymträning Få bort putmage?

• This topic is empty.
Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • Author

Jag är inte direkt fet men har ändå en hyffsad putmage. Tror jag alltid har haft det lite så men det är värre nu när man är lite äldre (22 år). Det borde väl gå att få ner den en del hoppas jag. Jag har sökt en del på det och jag har fått fram en övning och en stretch som jag tror och undrar är bra för detta. Jag tränar på gym, kan inte så mycket men kör på med sunt förnuft.

Stretcha höftböjarmuskeln – scrolla ner lite
    [http://www.nordicgym.se/traningsguiden/stretch.asp]

Nån vakuum grej..
    [http://www.bodybuilding.com/fun/ms-fit5.htm]

Frågan då, är detta bra att trycka in i träningen för att få ner magen? Jag har hört att vanliga situps till exempel kan ge en större mage… Och någon får gärna förklara lite enkelt på svenska hur vakuum övning går till… :)

Hoppas detta inte var dumma frågor nu, är inte så jättehaj på träning och så än.

Quote:
    Jag är inte direkt fet men har ändå en hyffsad putmage. Tror jag alltid har haft det lite så men det är värre nu när man är lite äldre (22 år).

Det är jobbigt att bli gammal…och gissa hur gammal jag känner mig när 22:åringar uppfattar sig som gamla. ;) Att din putmage blivit värre under senare år skulle dock kunna tyda på ökad fettinlagring. Den kommer du inte åt genom stretching eller muskelkontrollövningar. Bara en spontan tanke.

Det är viss skillnad på hyperlordotisk kurvning, dvs överdriven svank, och ”putmage”. Hur som haver så bör båda länkarna vara till nytta. I andra länken så fanns en rolig detalj dock:

Quote:
    The exercise I am speaking of is called the Stomach Vacuum. It was widely used in the early days of bodybuilding with Arnold and Corey

Historielösheten är total om man skriver något dylikt! De verkliga mästarna på muskelkontroll och liknande övningar var döda innan Arnold föddes… Sandow, Arco, Pandour, Saxon, Maxick och deras jämlikar var alla mästare på specifika muskelkontrollövningar som den beskrivna.

Ett enkelt tips du kan prova är att fokusera på hållning (axlarna bakåt, ut med bröstet, in med magen) och då i synnerhet fokusera på att dra in magen när du är ute och går. Det är svårare än det låter om du gör det under längre tid.

Lycka till!

Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.