Failure träning och CNS.

Home Forums Allmänt om gymträning Failure träning och CNS.

  • This topic is empty.
Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • Author
    Posts
  • #49038
    #118808

    Hur resonerar ni ang failure träning och CNS?

    Jag gillar failure träning, lågvolym dvs HIT. (Bland annat Martin berkhans RPT style).

    Men efter 2-3 veckors failure tränande kan jag känna mig sleten, svårt att sova ibland osv.
    Måste då ta en vecka easy utan fail, för att sen återkomma.

    Under deff alltså.

    Kan vissa vara känsliga för failure mycket mer än andra? Eller är det något annat som spökar?

    #118809

    RPT är väl dock optimerat för deff-scenarion med tanke på sedvanliga repsintervall och få set. Jag tror att du antingen gör ett eller flera av följande misstag:

    *Tränar för ofta
    *Tränar RPT och till failure på alla övningar
    *Tränar för många övningar/set per träningstillfälle
    *Äter ett för stort kcal-underskott i förhållande till din återhämtningsförmåga under deff

    Jag tror nog alla känt på hur det känns när man kört för tungt för ofta i gymmet. Med tung styrketräning är det extra viktigt att hålla frekvensen lägre, just med tanke på att dylika saker såsom sömnproblem etc annars lätt uppstår.

    När det handlar om kroppslig stress är det en massa faktorer som samverkar; är du stressad i övrigt, äter en undermålig diet, har dålig återhämtning, sover halvdant så kan tung styrketräning på det få glaset av rinna över, för tung träning kring failure är en stark kroppslig stressor. Kombinera det med periodisk fasta/fastande träning och koffein på tom mage och det blir en ännu starkare stressor.

    Nyckeln är som sagt att dra ner på frekvensen till att börja med, om du vill köra HIT. Det finns en anledning till att HIT ofta är en minimalistisk approach, inte bara i mängden övningar och set, men också träningstillfällen.

    #118810
    Jojjep91 wrote:
    Hur resonerar ni ang failure träning och CNS?

    Jag gillar failure träning, lågvolym dvs HIT. (Bland annat Martin berkhans RPT style).

    Men efter 2-3 veckors failure tränande kan jag känna mig sleten, svårt att sova ibland osv.
    Måste då ta en vecka easy utan fail, för att sen återkomma.

    Under deff alltså.

    Kan vissa vara känsliga för failure mycket mer än andra? Eller är det något annat som spökar?

    Släng upp träningsschemat så får vi se hur det ser ut.

    #118811

    Träningschemat kan se ut ungefär såhär. Vilan, 2-5min.

    Pass1
    Bänk RPT (ett set till fail)
    Militärpress 3×5 (1-2 ifrån fail)
    Stångextencions 2set (1 set till fail)

    Pass2
    Chins RPT (1 set till fail)
    Stångrodd 3×6 (1-2 ifrån fail)
    Hantelcurl 1×10 (fail)

    Pass3
    Frontböj (RPT) eller 5×5
    Lårcurl 2-3 x 6-10 (1set till fail)

    Kaloribalans eller överskott på träningsdagar. Underskott på vilodagar.

    Kan fasta över 20h med koffein och grönt te, ja.

    #118812

    Ett annat schema kan se ut såhär. Vilan 2-5min.

    Pass1
    Hantelpress (2set till fail)
    Stångrodd (2set tungt)
    Chins (2set till fail)
    Militärpress (1-2set till fail)

    Pass2
    Frontböj 3×6-8 (1-2 ifrån fail)
    Lårcurl RPT

    Pass3
    Bänkpress 2×10-12 (Fail)
    Chins 1-2 x fail
    Stångrodd 2×10-12 (1-2 ifrån fail)
    Sidolyft 2×10 (fail)

    Pass4
    Frontböj 2-3×10-12 (1-2 ifrån fail)
    Lårcurl 2-3×10-12 (1-2 ifrån fail)

    Kan också tillägga
    Jag tränar inte marklyft pga en disk skada i högra nedre delen i ländryggen.
    Endast lätt isf.
    Kan det vara att min ständiga smärta tröttar ut CNS lättare? Dvs man är mer stressad än vanligt?

    #118813

    Öka kalorierna och dra ner på fastan. Varför i hela världen ska du fasta i 20 h dagligen om du vill kunna prestera max på gymmet. Det är en rätt halvdan ekvation faktiskt. Det finns en anledning att t ex LG-periodisk fasta är enbart 16 h eftersom tung styrketräning på maximal nivå och lång fasta inte är förenligt. Antingen korta dagliga fastor eller någon enstaka lång 24-h fasta typ en gång i veckan. Allt annat riskerar att lägga på för mycket stress för att din kropp ska hinna återhämta sig ordentligt.

    Ät överskott på träningsdagar istället för kcal-balans, om du inte bokstavligt talat vill öka väldigt långsamt (så det knappt märks) under flera år. I teorin låter det superbra, i praktiken är det sanslöst träligt och något man kan syssla med när man redan lagt på sig den mängden muskler man vill och tycker är snyggt osv.

    Dessutom är det ju rätt tveksamt om folk med vanliga liv kan ligga på kcal-balans under flera års tid. Helt meningslöst om du frågar mig, om du inte som jag sade börjar komma upp på en mer avancerad nivå och istället vill öka sakta men säkert och hålla en bra form året runt. Det är inte som att man plötsligt blir fet på 800 kcal överskott, särskilt om överskottet kommer från protein och kolhydrater och man är en hyffsat aktiv människa som rör på sig i vardagen. Och vill man få märkbara resultat av hård styrketräning anser jag att ett märkbart överskott är klart fördelaktigt framför att ligga på ”kcal-balans”.

    #118814

    Madball

    Jag ska tänka på det du skrivit.
    Jag gillar det här med fasta, det är ett smidigt och enkelt sätt att leva efter.
    Men jag ska försöka hålla mig mer till 16/8, och inte fasta för länge varje dag.
    Ibland händer det att jag bryter dieten och kör standard, eller längre fasta beroende på.

    Men när jag tänker efter har jag nog fastat för länge och tränat på tom mage + en väldigt aktiv vardag, med en del stress.
    För träningsvolymen känns inte alltför overkill.

    Anledningen till att jag har fastat så länge var pga mitt jobb då jag låg ute på traktamente. Men jobbar inte så längre.

    Jag ser egentligen inget större problem med mitt schema då det funkar väldigt bra (dem första veckorna). Speciellt efter uppehåll, då kan jag köra 2-3pass i veckan, öka i styrka och samtidigt minska i kroppsfett.

    Tex efter mitt senaste uppehåll efter sem i thailand.

    Vecka1 Bänkpress (90×6)
    Vecka2 Bänkpress (92×8)
    Vecka3 Bänkpress (95×9
    Vecka4 Bänkpress (95×6 (tungt)
    Vecka5 Bänkpress (90x 6 6 6) (easy)
    Vecka6 Bänkpress (100×6) (back on track)

    Likadant i frontböj.

    Mitt mål nu är att komma i bra grundform för att sedan försöka bygga lite.
    Kör kaloriöverskott på träningsdagar och större underskott på vilodagar tills jag kommer i form.

    Sen får jag se hur jag lägger upp bulken. Kommer köra hitliknande träning, men inte fasta för så länge.

    #118815

    Ja, lång fasta varje dag är nog sällan optimalt för någon människa. Det fungerar ett tag men tenderar att lägga till för mycket stress på individen i längden, särskilt med intensiv träning, stimulanter (koffein) etc. Tänk en ökad mängd kortisol i vila osv. Dessutom blir som sagt träningen lidande.

    Ja, alltså varför ska alla hålla på och fasta vareviga dag. Man kan fasta när det ”råkar” bli så, eller köra fastande träning (vilket jag tycker är överlägset för tung styrketräning) och få in en fasta då, men att fasta länge dagligen är rätt meningslöst på alla sätt och vis. Då har man övertolkat fastans förment positiva fördelar.

    Dessutom kan för mycket stress och fastande sänka bland annat testosteronet och höja SHBG, vilket leder till en mindre mängd bioaktivt testosteron.

    Ett tips för att ”härma” ett fastande tillstånd och kanske få typ alla dess fördelar är att skippa kolhydrater tills på senare på dagen och bara äta protein och fett under tidigare måltider. Frånvaro av kolhydrater är väldigt likt egentlig fasta, metaboliskt sett.

    #118816

    Okej, på dig låter det som att du inte rek fasta? Din blogg verkar vara för det? :D Har dock inte läst allt, men står att du fastade mellan 16-24h om dagen?

    #118817

    Jodå jag har gjort det en period också. Jag har testat alla möjliga fasteupplägg under en ganska lång period och har kommit fram till den slutsatsen jag skrev; antingen korta, dagliga ”fastor” (12-16 h) eller längre fastor (omkring 24 h) sällan.

    Jag har ändrat åsikt en aning senaste halvåret kanske. Det jag framförallt gillar med fasta är fastande träning då jag upplever att jag är starkare och har en högre intensitet under passet. Samt under deff är det guld värt att ibland kunna skjuta fram måltiderna till senare på dagen, utan att vara hungrig.

    Men problemet med fasta är att det kan gå ut över humöret, vara stressande i en övrigt stressig livssituation och att det kan vara lätt att tappa greppet aningen om när man faktiskt väl ska äta, särskilt när man t ex upplever sig fullkomligt utan hungerskänslor vid 24 h utan mat.

Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.