Home › Forums › Allmänt om gymträning › Får ingen form på brösten.
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
27 april, 2011 at 23:09 #60967Anonym anvandareMember27 april, 2011 at 23:09 #381659Anonym anvandareMember
Hejsan.
Mina bröstövningar består till störst del av bänkpress, hantelflyes och cable cross..
Konstigt nog känner jag ”bara” i pectoralis minor..
På vilket sätt gör jag fel? Har läst att det ska vara svårt att isolera just den muskeln men det är enda där det känns och syns..Det jag vill få är en mera tydlig kontur både under men också i mitten av bröstet..
27 april, 2011 at 23:28 #381660Anonym anvandareMemberAntagligen gör du fel då du känner i ”fel” muskel.
Hela tiden viktigt med kontakt i den muskeln du tränar. När du bänkar kan du testa att svanka med ryggen och trycka upp bröstet. Pressa även ihop skulderbladen på bänken och håll kvar dom där under hela övningen.Hade själv problem med detta men med lite träning fixar man det, därefter kommer önskade konturer vill jag lova!
28 april, 2011 at 08:59 #381661Anonym anvandareMemberKan själv stick in med också att det tar lite tid för vissa, samma för mig. Men som föregående, svank och kläm ihop tuttarna.
Sen satsa på variationer så du får en ”all-round” träning, plocka sedan ut det som känns bra och satsa på deJag kör nästan samma, rak bänk, rak hantelpress och sticker sedan till med cablecross med 90’o vinkel på kroppen (så bena är raka och toppen av huvet pekar rakt fram), inte totaltfocus på bröst men den funkar fint^^
Annars när du kör cable, testa att sitta på knä och pressa? Eller lutad bänk (finns en jäkla massa delade meningar där om det är bra med lutad bänk) men kör på förfasen, du kommer hitta det optimala settet;)
Sen bör du tänka på om du kör hög lr lågrep
28 april, 2011 at 12:11 #381662Anonym anvandareMemberNu kan jag ha fel… men jag får vibbar av att du är nybörjare och då är det nog helt enkelt så att du förväntar dig för mycket – för fort. Fortsätt träna och dina bröst kommer växa till sig med tiden.
28 april, 2011 at 15:34 #381663Anonym anvandareMemberTack för svar!
überbiffen: Ja, jag skulle själv placera mig i ”Glad amatör” kategorin :p Men då är inte gymmet min primära träning.. Vill ju inte behöva stå i vassen i sommar
Jag får helt enkelt vara tålmodig och se vad jag får för resultat i framtiden..
Ska testa med era förslag under nästa bröstpass vuuken & Coldburn :emo-thumb
30 april, 2011 at 23:17 #381664Anonym anvandareMemberSatsa på progression i bänkpress, är mitt tips. Med styrkan kommer volymen och då menar jag hela bröstet.
2 maj, 2011 at 00:15 #381665Anonym anvandareMemberförstår inte varför man skall svanka när man kör bänkpress ? visst det isolerar kanske pectoralis mer och ger mer styrka, men skaderisken ökar också.
isf är det bättre med t.e.x cabe cross, nedåtlutande pressar för bättre isolation samt variation.2 maj, 2011 at 00:40 #381666Anonym anvandareMemberMankx wrote:förstår inte varför man skall svanka när man kör bänkpress ? visst det isolerar kanske pectoralis mer och ger mer styrka, men skaderisken ökar också.
isf är det bättre med t.e.x cabe cross, nedåtlutande pressar för bättre isolation samt variation.Svårt att tro att skaderisken är högre hos en som kan använda sin svank till att brygga ordentligt. Korrekt utfört så kopplar du ur axlarna i väldigt hög grad vilket minskar skaderisken avsevärt.
Din rygg är anpassad för att i ländryggen gå med svank. Kotor, diskar, utskott är stabilast just där!En överdirven svank är givetvis inte bra. Men med en korrekt teknik för en brygga där du får spänningen hela vägen från hälarna upp till bröstet så hade jag inte oroat mig för skaderisken!
Men det där med brygga är en teknik för att helt enkelt kunna lyfta mer vikt, om det är bäst teknik för att bygga volym låter jag vara osagt.
2 maj, 2011 at 07:20 #381667Anonym anvandareMembertommy ivarsson wrote:svårt att tro att skaderisken är högre hos en som kan använda sin svank till att brygga ordentligt. Korrekt utfört så kopplar du ur axlarna i väldigt hög grad vilket minskar skaderisken avsevärt.
Din rygg är anpassad för att i ländryggen gå med svank. Kotor, diskar, utskott är stabilast just där!En överdirven svank är givetvis inte bra. Men med en korrekt teknik för en brygga där du får spänningen hela vägen från hälarna upp till bröstet så hade jag inte oroat mig för skaderisken!
Men det där med brygga är en teknik för att helt enkelt kunna lyfta mer vikt, om det är bäst teknik för att bygga volym låter jag vara osagt.
+1.
2 maj, 2011 at 13:32 #381668Anonym anvandareMemberjovisst är svank ngt som man har konstant.
så en normalkurvatur i ryggen med lite svank är inte fel.
sen tycker jag själv att det är bättre att ha ett bra tryck i magen och då blir det ju mindre svank automatiskt.
är det verkilgen så mkt mer skaderisk ifall du kopplar axlarna mer, ifall man har bra/jämn styrkefördelning i resten av kroppens muskler?2 maj, 2011 at 15:25 #381669Anonym anvandareMemberMankx wrote:jovisst är svank ngt som man har konstant.
så en normalkurvatur i ryggen med lite svank är inte fel.
sen tycker jag själv att det är bättre att ha ett bra tryck i magen och då blir det ju mindre svank automatiskt.
är det verkilgen så mkt mer skaderisk ifall du kopplar axlarna mer, ifall man har bra/jämn styrkefördelning i resten av kroppens muskler?Om du inte låser axlarna ner i bänken ökar risken avsevärt för att de börjar smyga fram vid pressandet. Har du bra muskelbalans över hela axelpartiet är risken givetvis mindre för att skador ska uppstå.
Men generellt kan man säga att de som använder axlarna i stor utsträckning troligtvis kommer skada sig lättare, dels genom att axlarna blir framåtskjutna (protraktion) varvid din rotatorcuff kommer belastas hela tiden samtidigt som stabiliteten i leden minskar.2 maj, 2011 at 16:40 #381670Anonym anvandareMemberTommy Ivarsson wrote:Om du inte låser axlarna ner i bänken ökar risken avsevärt för att de börjar smyga fram vid pressandet. Har du bra muskelbalans över hela axelpartiet är risken givetvis mindre för att skador ska uppstå.
Men generellt kan man säga att de som använder axlarna i stor utsträckning troligtvis kommer skada sig lättare, dels genom att axlarna blir framåtskjutna (protraktion) varvid din rotatorcuff kommer belastas hela tiden samtidigt som stabiliteten i leden minskar.så axlarna/caput humeri bör vara vid samma punkt under hela rörelsen?
får man inte ut mer rörelselängd ur pectoralis ifall man pressar upp den där sista biten? (abduktion av scapulae)2 maj, 2011 at 17:30 #381671Anonym anvandareMemberMankx wrote:så axlarna/caput humeri bör vara vid samma punkt under hela rörelsen?
får man inte ut mer rörelselängd ur pectoralis ifall man pressar upp den där sista biten? (abduktion av scapulae)Ja helst så ska de vara låsta ner i bänken!
Pectoralis har ingen direktpåverkan på scapula. Full rörelselängd i pectoralis kan du få ut utan att röra skulderbladen. Sista biten av abducerandet av scapula står främst serratus anterior. Andra muskler såsom levator scapulae och pectoralis kommer vara med på ett litet hörn bara.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.