Får inte kontakt med latsen!

Home Forums Allmänt om gymträning Får inte kontakt med latsen!

• This topic is empty.
Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • Author

Hej! Har gymmat ett tag nu, med målet att bilda mer muskelmassa. Fokus just nu ligger på att förstärka ryggen, då det känns som att min framsida är starkare än min baksida, vilket har gett mig sämre hållning och ibland även gjort att det smärtar i den mellersta delen av ryggen (latsen+nedre ryggen), och värt att nämnas är att jag även svankar lite där.

Jag har p.g.a. ovanstående försökt att sätta stort fokus på latsen under mina ryggpass, men det jag har i princip aldrig känt någon kontakt! Jag har testat chins, sittande rodd, en-armsrodd, latsdrag o.s.v., men det känns som att det bara tar i armarna. Vad gör jag för fel? Har ni tips på övningar som skulle kunna vara användbara för mitt syfte?

MVH Hakke

Bli starkare i armar, biceps.

”Dra med armbågarna”.

Bara kötta på. Du tar i med ”rätt” muskel även om du inte känner pump.

Börja med låga vikter, kör många reps tills du hittat rätt. Försök tänka på att spänna och kontrahera latsen när du drar.

Tänk dig att dra med armbågarna istället för armarna.

Det största felet folk gör med ryggträning är nog att de tränar för tungt med dålig kontakt och belastar på så sätt inte latsen särskilt effektivt.

+1 på båda.

[youtube=puFIyDtvhiw]
    Testa denna övning med mindre vikter och mindre lutning bak, dra ”från armbågarna” och ihop med skulderbladen i slutläget. Typ kramaihop i slutet. Stående rodd med omvänt grepp gillar jag med.

GL

Zoltan Szabo wrote:
    +1 på båda.

[youtube=puFIyDtvhiw]
    Testa denna övning med mindre vikter och mindre lutning bak, dra ”från armbågarna” och ihop med skulderbladen i slutläget. Typ kramaihop i slutet. Stående rodd med omvänt grepp gillar jag med.

GL

Underbar övning! den enda jag kör på lats! tar som satan i bicep för mig. kanske kör konstigt.

Hakke1 wrote:
    Fokus just nu ligger på att förstärka ryggen, då det känns som att min framsida är starkare än min baksida.

Tycker helt klart du ska köra marklyft. Stärker ryggen bra.

Bra tips, ska prova dessa för hade tänkt ställa samma fråga som trådskaparen idag :)!

Tack så mycket för alla svar! Nästa ryggpass är i början av nästa vecka, och då ska jag dra nytta av era råd :) jag har även pratat med en av sjukgymnasterna på gymmet, och han kommer att hjälpa mig och se vad jag gör för fel (han sa att det kunde bero på annat än min teknik, t.e.x. vinklar o.s.v).

I t.ex latsdrag då så får jag bättre kontakt när jag först och främst tänker att ”här ska det ta, här ska det ta!”

Sen tänker jag att mina händer är fast kedjade i stången och kan ju då inte greppa den utan bara dra ner stången.

Ganska svårt att förklara, hoppas att du fattade.

Hade också mycket problem med latsen i början av min träning. Fick rådet att först och främst sänka vikterna så man absolut inte rycker och sedan gå mycket på dropset. Har fungerat mycket bra!

fabflippintastic wrote:
    Börja med låga vikter, kör många reps tills du hittat rätt. Försök tänka på att spänna och kontrahera latsen när du drar.

Tänk dig att dra med armbågarna istället för armarna.

Det största felet folk gör med ryggträning är nog att de tränar för tungt med dålig kontakt och belastar på så sätt inte latsen särskilt effektivt.

Mycket bra svar. Lägre vikter och fokus på teknik, ha inte för bråttom med att öka.

dragremmar även på lägre vikter i tex latsdrag brukar funkar, samt träna sönder biceps innan med så att de inte orkar dra lika mycket kan funka med.

Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.