Får jag ut tillräckligt av min träning?

Home Forums Allmänt om gymträning Får jag ut tillräckligt av min träning?

• This topic is empty.
Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • Author

Hej!

Som ny på forumet (som skribent) tänkte jag starta med en frågetråd.

Jag har gymat till och från sedan gymnasiet och är nu 24 år. Jag är inte särskilt stor eller stark, men detta är jag rätt säker beror på hur jag tränade och åt förr, dvs alldeles för lite och sällan.

Nu har jag sedan några veckor tillbaka bestämt mig för att träna och äta bättre för att lägga på mig mer muskler.

Men det som oroar mig är lite hur det känns när och efter att jag tränar överkropp och jag undrar därför om jag på något vis tränar ”fel”?
    Jag brukar i stora drag köra på 8-12 reps, 3 set på varje övning lite beroende på vad jag kör för övning. Sista repetitionerna är alltid väldigt tunga. Ibland så tunga att jag inte klarar det. Så jag försöker ju träna tungt. Jag försöker även tänka på att använda rätt muskler för övningen och få kontakt med rätt muskelgrupper.

Problemet är att jag inte brukar känna någon direkt ”pump” eller kontakt, oavsett vad jag tränar (med undantag för benträningen!). Jag brukar inte heller få någon träningsvärk (återigen förutom i benen). Jag har provat att köra dropsets osv för att köra skiten ur musklerna, men utan någon vidare framgång. :(

Hur vet jag att jag maximerar effekten av min träning? Är pump och/eller träningsvärk något som jag borde känna om jag gör rätt? Jag är rädd att jag inte får tillräckligt ut av min träning bara.

Själv har jag börjat köra 4-8 reps, ca 9-12 set per muskelgrupp och ökar vikterna oftare än förr,
    då jag körde ca 12-15 reps, kanske t.om 20 ibland.

Kontakt med musklerna får jag när jag utför övningen 100% rätt, dvs kör jag t,ex hantelcurl ska det bara kännas i bicep – inget fuskande med ryggen etc!

Och som malawiglenn säger: Pump och träningsvärk är inget måste för muskeltillväxt.
    Sålänge du ökar vikterna blir du ju starkare och även större, och då spelar inget av dessa någon roll.

Jag har faktiskt varit dålig på att dokumentera mina framsteg, men visst är det stora skillnader på vad jag klarar nu och när jag började styrketräna, men jag känner inte att jag fått de resultat jag önskat, men främst beror det nog på min bristfälliga kost tidigare.

Bluargh wrote:
    Jag har faktiskt varit dålig på att dokumentera mina framsteg, men visst är det stora skillnader på vad jag klarar nu och när jag började styrketräna, men jag känner inte att jag fått de resultat jag önskat, men främst beror det nog på min bristfälliga kost tidigare.

Det är nog ingen som fått de resultat de önskat i den här sporten. :p
    Nej men skämt åsido så vill man nog alltid att man skulle varit lite större och att det skulle gått snabbare att bli det. Det tar tid även om man gör allt rätt, så är det bara. Det verkar ju som att du tränar både hårt och seriöst så jag är ganska övertygad om att du är på väg framåt.

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.