Flyes VS Press?

Home Forums Allmänt om gymträning Flyes VS Press?

• This topic is empty.
Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • Author

Tja!

Har funderat länge på fördelar/nackdelar med flyes och bänkpressande. Vad är mest effektivt för maximal kontakt med bröstet? Personligen känner jag att bröstet får jobba betydligt hårdare när flyes körs, mer kontakt helt enkelt. Dessutom tycker jag att rörelsen är enklare och effektivare – med bänkpressen är det väldigt lätt att göra fel!

Ni som faktiskt kan nått om det här: Vad anser ni?

Kjell Bergqvist wrote:
    Dessutom tycker jag att rörelsen är enklare och effektivare – med bänkpressen är det väldigt lätt att göra fel!

Okej – där håller jag INTE med dig! :D

Bänkpress: Ner-upp-klart.
    Flies: Måste tänka på att inte gå ner för långt, måste tänka på att hålla armbågarna vinklade rätt, måste tänka på att låta hantlarna gå i rätt bana…

henkebenke wrote:

Flies: Måste tänka på att inte gå ner för långt, måste tänka på att hålla armbågarna vinklade rätt, måste tänka på att låta hantlarna gå i rätt bana…

Fan vad du tänker…

henkebenke wrote:

Bara det att det finns typ 45162342 hola balola vinklar att träna bänk i:D

TS: Många kör ju flies/pecdec tex för att dra ut det sista ur tuttarna, och därför avslutar med dessa. Det är ju egentligen stretchen du vill ha ut av fliesen. Du bygger ju mer massa och styrka i bröstet av bänkpressen, och desto mer stress du sätter på muskeln desto större och starkare måste den bli.

Daniel Magnusson wrote:
    Bara det att det finns typ 45162342 hola balola vinklar att träna bänk i:D

TS: Många kör ju flies/pecdec tex för att dra ut det sista ur tuttarna, och därför avslutar med dessa. Det är ju egentligen stretchen du vill ha ut av fliesen. Du bygger ju mer massa och styrka i bröstet av bänkpressen, och desto mer stress du sätter på muskeln desto större och starkare måste den bli.

Håller tyvär inte med dig, man vill ju inte strecha som en övning samt att streching ska vara negativ efter och under träning för att det ska göra att din återhämtning blir betydligt längre enligt Joachim Bartoll som menar det eftersom de små ”såren” eller vad vi ska kalla det som upptstår i musklerna efter träning blir större vid streching.
    Plus att flysen ger jävlig massa och strycka samt pump i brösten.

Av bänkpress och flysen så håller jag med Martin pga den höga skaderisken och påfrestningen på axlarna.

BigSyke wrote:
    Håller tyvär inte med dig, man vill ju inte strecha som en övning samt att streching ska vara negativ efter och under träning för att det ska göra att din återhämtning blir betydligt längre enligt Joachim Bartoll som menar det eftersom de små ”såren” eller vad vi ska kalla det som upptstår i musklerna efter träning blir större vid streching.

Snälla, citera mig inte i forumtrådar. Ni kan aldrig veta vad jag tycker och tänker i en viss situation och många gånger tar någon ett eller några påståenden från en specifik situation och stoppar in den i en helt annan. Då blir det bara pannkaka av alltihop – precis som i detta fallet. Som jag nämnde i tråden du läst finns det olika former av stretching. I detta fall pratar du om muskelstretchen som uppstår under ett arbetsset. Det har ABSOLUT ingenting med statisk traditionell stretching efter ett träningspass att göra. Så, istället för att försöka citera mig, eller någon annan, länka till en relevant forumtråd eller artikel.

Vad gäller bänkpress och flyes är bänkpress en bättre övning för att bygga muskelmassa eftersom du, precis som Martin nämnde, kan använda mer belastning och därmed lättare göra framsteg i övningen (så länge du kan öka vikten eller antalet repetitioner gör du framsteg och kommer garanterat att i längden bygga muskelmassa).
    Är du däremot axel- eller tricepsdominant är bänkpress inte det bästa valet. Samtidigt är vanliga hantelflyes enbart effektiva i halva rörelsemomentet (från bottenstretch och halvvägs upp), sedan försvinner i stort sett motståndet, vilket minskar setets densitet (TUT). Halva flyes är fortfarande en bra isolationsövning för de som kommit så långt i sin träning, kablar är dock ett bättre alternativ.

BigSyke wrote:
    Plus att flysen ger jävlig massa och strycka samt pump i brösten.

Av bänkpress och flysen så håller jag med Martin pga den höga skaderisken och påfrestningen på axlarna.

Eftersom jag inte vet speciellt mycket om muskelfibrer osv så kan jag faktiskt inte påstå att du har fel. Men jag har alltid lärt mig av proffs som amatörer att du gärna ska ha en flie/stretchande övning i ditt bröstpass om du ska bygga massa(tex bodybuilder)

Ett citat som jag har läst här någonstans på bodyforumet: ”Flies är en bra övning som stretchar ut bröstet som du sedan kan fylla med massa”

Och jag håller med dig, att köra flies som sista pumpövning på passet är bra och det ger bra tryck. Men jag tror att mer pressliknande övningar ger mest massa och styrka i bröstet faktiskt.

Joachim: Ok sry förstår att om man citerar dig fel så blir det bajsmacka av det och du kan framstå som okunnig, ska inte göra det igen, sry.
    Men kan du förklara det det med streching under träningspasset som i detta exempel. Är det bra/ dåligt och iså fall varför

Daniel: Mitt påstående om streching så kan det vara missuppfattning som jag läste från Joachim och därför nu kan vara helt fel. Så jag får vänta på hans svar =)

Tja gott folk, och tack för att ni redit ut detta för mig lite bättre. Däremot var jag nog lite otydligt med att specificera att jag nämligen enbart kör flyes i cable cross då jag tycker det är betydligt enklare. Vad säger ni om det? Själv tycker jag det känns betydligt effektivare eftersom det tar hela vägen upp.

Förresten, är det nån som har några bra tips för att inte belasta triceps och axlar för mycket när man kör bänk? Och en annan sak: Hur många graders vinkel ska det vara när man kör incline? Har både hört 45 och 20 och vet inte vad som gäller riktigt. verkar väldigt mycket, och i dagsläget kör jag ungefär 30.

Jag har nog ingen sanning att komma med, det mesta har redan sagts.
    Pressövningar tungt och mycket är prio 1.
    Flies, pec dec, och andra pumpövningar för att klämma ut det sista.

Har du så bitiga armar att du inte behöver triceps? Är axlarna så grova att du inte vill ha dem köttigare?
    Jag har börjat se på kroppen mer som en helhet på senare år. Tränar överkropp på ett mer holistiskt perspektiv…

Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.