Fördelar/nackdelar med knälindor?

Home Forums Allmänt om gymträning Fördelar/nackdelar med knälindor?

• This topic is empty.
Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • Author

som rubriken lyder, vilka är fördelarna/nackdelarna med knälindor

P.S. Vet inte om jag satte denna i rätt kategori, har inga skador tänkte mest för att förebygga sådana.

donYLD wrote:
    som rubriken lyder, vilka är fördelarna/nackdelarna med knälindor

P.S. Vet inte om jag satte denna i rätt kategori, har inga skador tänkte mest för att förebygga sådana.

Fördelen är att du stabiliserar knäna och (kanske) därför kan lyfta tyngre, vilket resulterar i ökad muskulär styrka. Det dåliga är att dina knän inte kommer vara anpassade till din nya styrka utan lindor.

Håller med föregående, men beror oxå på lindorna.

Själv använder jag skips lindor som är rejält elastiska.
    Dom stabiliserar knäna lite och används endast till tunga böj.
    Dom hjälper mig att kunna göra fler reps utan att koncentrera mig på knäna.

Riktiga styrkelyftslindor som är hårda kan ge en rejäl ”styrkeökning” precis som en bänktröja mm.
    Det saknar mening att använda om man inte är styrkelyftare.

kort sagt så är det fördelaktigt att använda elastista lindor för att förebygga skador och få stärkt fokus?

donYLD wrote:
    kort sagt så är det fördelaktigt att använda elastista lindor för att förebygga skador och få stärkt fokus?

Nej, det är däremot bra att använda lindor om man redan har en skada som hjälps av det.

donYLD wrote:

Du kan troligtvis undvika skador som sker under utförandet av själva böjandet med lindor, däremot kommer det höja skaderisken i vardagslivet och övrigt idrottande.

jag har kört med lindor några veckor, detta efter att jag blivit tipsad av en gammal styrkelyftsräv att detta kunde hjälpa mig att flytta fokus från framsida lår (som jag är stark i) till bland annat muskler kring höften, som behöver fokus. men ”löst” lindade träningslindor är det som gäller.

Det är som att använda midjebälte fast på knäna. TYP!

Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.