Förhållande mellan 1RM och 5RM i de tre stora?

Home Forums Allmänt om gymträning Förhållande mellan 1RM och 5RM i de tre stora?

• This topic is empty.
Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • Author

Vad har ni för förhållande mellan era 1RM och 5RM i de tre stora?

Bänk:Böj:Mark

Jag 1RM:
    1:1,4:1,66
    Jag 5RM:
    1:1,6:1,7

Ni?
    x:y:z

x=1
    y= Böj/Bänk
    z= Mark/Bänk

Förstår inte riktigt din kalkyl här??

Men för mig så är väll skillnaden i de 3 stora mellan 1rm max och 5rm ungefär:

Bänk:
    1rm max: 85-90kg
    5rm: 75kg

Mark:
    1rm max: 130?kg
    5rm: 100kg, ryggen pallar inte mer…

Böj:
    1rm max: 100-110kg
    5rm: ca85kg

vogeler wrote:
    Förstår inte riktigt din kalkyl här??

Du ska dela din böjstyrka med din bänkstyrka för att få fram y, och din markstyrka med din bänkstyrka för att få fram z.

Så för dig blir det, för 5RM:

y=85/75=1,13
    z=100/75=1,33.

Då är frågan varför man vill ha fram en kvot på detta? Finns det någon siffra som anses optimal?

Tommy Ivarsson wrote:
    Då är frågan varför man vill ha fram en kvot på detta? Finns det någon siffra som anses optimal?

Det jag egentligen funderade på var hur muskelfibersammansättningen(bröst/axlar/triceps innehåller troligtvis en större andel typ IIb) påverkade styrkan i lågrepsintervallet… Beror självklart även på teknik och hur prioriterade de specifika muskelgrupperna är…

Kvoten uthållighetsstyrka/maxstyrka ska tydligen vara högst i bänkpress, sedan marklyft, och sedan knäböj, i alla fall när det gäller så här pass få repetitioner. Åtminstone om man får tro kalkylatorn på den här sidan [http://www.styrkelyft.com/] (gå in på ”Övrigt”, sedan ”Beräkna/konvertera”, sedan ”Beräkna din maxning”).

henkebenke wrote:
    Kvoten uthållighetsstyrka/maxstyrka ska tydligen vara högst i bänkpress, sedan marklyft, och sedan knäböj, i alla fall när det gäller så här pass få repetitioner. Åtminstone om man får tro kalkylatorn på den här sidan [http://www.styrkelyft.com/] (gå in på ”Övrigt”, sedan ”Beräkna/konvertera”, sedan ”Beräkna din maxning”).

Man bockar och bugar :up:!!! Slipper man göra en hobby-undersökning utan empiriska belägg…

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.