Home › Forums › Allmänt om gymträning › Förslag på träningsschema
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
20 juli, 2009 at 11:23 #62668Anonym anvandareMember20 juli, 2009 at 11:23 #413131Anonym anvandareMember
Hej!
Jag har sen nästan exakt en månad tillbaka tränat på ett schema som en instruktör gett mig på SATS. Jag tycker schemat börjar bli tråkigt. Schemat innebär att man tränar hela kroppen under ett pass, 3X15 på varje maskin.
Jag skulle vilja ha tips på ett bra schema där man delar upp muskelgrupperna.
Tex Pass1: Bröst och biceps, pass2: rygg och triceps. pass3: Ben och Axlar.
Eller är jag ute och cyklar? Tänker jag fel att man skall dela upp träningen efter muskelgrupper?
Ska man träna muskelgrupper som ligger nära varandra eller längre ifrån varandra?
Hur många muskelgrupper skall man träna per gång? 2? 3?
Mitt pass nu tar ca 1.5h att ta sig igenom vilket känns rätt långt.
20 juli, 2009 at 13:08 #413132Anonym anvandareMemberPass1: Rygg, mage
Pass2: Bröst, axlar
Pass3: Ben, mage
Pass4: Triceps, biceps
Eller
Pass1: Överkropp
Pass2: Underkropp
Hur du vill träna beror på vad du gillar mest. Du kan testa halvkropp och splitta och sedan köra på den du tyckte var roligast eller fick bäst resultat av. Vissa tränar hela kroppen på ett pass så du kan träna väldigt många muskelgrupper, saken är att du inte lägger en övning för varje muskelgrupp utan du köra på basövningar som tar på de flesta muskelgrupperna. 1.5h känns ganska mycket men om det funkar för dig så ska det inte vara några problem. Om du nu ska träna bröst och triceps olika dagar så är det bästa att försöka lägga dessa så långt ifrån varandra som möjligt då triceps kopplas in på bröstövningarna. Det man försöker undvika är att träna samma muskelgrupper två dagar i rad, de måste få tid att vila och bygga upp sig.
20 juli, 2009 at 17:14 #413133Anonym anvandareMemberPerfekt! Tack för snabbt svar!
Hur många övningar tycker du jag skall göra per pass? Typ 3xst rygg och 3xst mage osv osv? Eller mer?
20 juli, 2009 at 20:17 #413134Anonym anvandareMemberVad ska du köra, split eller halvkropp?
20 juli, 2009 at 21:23 #413135Anonym anvandareMemberSplitt blir bra till en början
21 juli, 2009 at 12:38 #413136Anonym anvandareMemberOkej, när jag körde på splitten så hade jag 2-4 övningar för varje muskelgrupper.
Pass1: Rygg, Mage (Chins, latsdrag, sittande/stångrodd, marklyft, Situps m.vikt, Cable crunchers, Hängande benlyft)
Pass2: Bröst, axlar (Bänkpress, Lutande hantelpress, Flyes, Side laterals, Axelpress)
Pass3: Ben, mage (Knäböj, benpress, Raka marklyft, Sittande/liggande lårcurl, samma övningar för mage som på pass1)
Pass4: Triceps, biceps (Smalbänk, Dips, Tricepspress, Stångcurl, hantelcurl, hammercurl)
Detta är tips på hur du kan köra, du får helt enkelt lyssna på din kropp och se hur den reagerar med övningarna. Du behöver egentligen inte mer än 2 övningar per muskelgrupp men det är upp till dig. Lycka till!
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.