Fråga ang set

Home Forums Allmänt om gymträning Fråga ang set

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 29 total)
  • Author

Hej.

Jag har läst många olika journaler hur folk tränar. Och jag blir mäkta förvånad när många kör typ 7-9 set på samma övning ?

Vad är optimalt för att växa egentligen jag har nästan alltid kört 4-5 set, till och med 3 set i början när jag började träna och ja de kanske är väldigt individuellt per person men jag tänkte att jag frågar iallafall.

rono wrote:
    Hej.

Jag har läst många olika journaler hur folk tränar. Och jag blir mäkta förvånad när många kör typ 7-9 set på samma övning ?

Vad är optimalt för att växa egentligen jag har nästan alltid kört 4-5 set, till och med 3 set i början när jag började träna och ja de kanske är väldigt individuellt per person men jag tänkte att jag frågar iallafall.

Jag kör alltid 3 set. Ibland 4 max.
    Då hinner jag med fler övningar…så egentligen är det väl träningspasets totala antal set som spelar roll (eller landar på densamma ungefär). (?).

Grejen är ju att jag har växt på att bara köra 3 set hur mycke som helst så de är nu på senare tid jag börjat köra 4 set. Men jag vet inte allt är väl vad som passar en själv.

Fått för mig att om man kör typ 8 set
    Ett exempel.

*bänkpress*

50kg*8 rep
    60kg*8 rep
    70kg*10 rep!
    70kg*10 rep!
    80kg* 7 rep!
    90kg* 5 rep!
    100kg* 3rep!

nu va detta bara ett dåligt exempel men ni fattar väl kanske vad jag menar iallafall haha.

skulle jag köra så, då skulle jag bara bli trött som fan och inte känna att musklerna växer. Men då är frågan Växer musklerna av att köra så här ?

rono wrote:
    Hej.

Jag personligen föredrar att köra lite fler set på de stora basövningarna. När jag tränar ben blir det oftast mellan 8-10 set benböj. Tycker att den övningen ger så mycket mer än massa discoövningar. Att många skippar många set i de stora övningarna beror naturligtvis på att de kräver mycket mer kraft och vilja än exempelvis benspark. Den som väljer att köra de tyngsta och obekvämaste övningarna kommer också att få de bästa resultaten. Du har helt rätt när du säger att det är individuellt vad som är optimalt (dock tror jag alla svarar bäst på basövningar). Det gäller att hitta det som är bäst för en själv. Mig ger det som sagt mycket mer att lägga ner fler set på basövningarna och hoppa över en hel del discoövningar.

Ha ha! Vissa övningar kör jag 15 set.

Arne Persson wrote:
    Ha ha! Vissa övningar kör jag 15 set.

Nu blev jag nyfiken!
    Vilken övning?
    Hur många reps per set?

Själv kör jag max 15 set per muskelgrupp och träningstillfälle

2-15 set på alla övningar med löpande variation

Det är individuellt. Kör på vad som känns bra/fungerar för dig.

Jag ska inte vara sämre än andra så här kommer mitt.

5set/övning. Sen varierar det totala antalet set beroende på vilken muskel jag tränar. Biceps brukar bara bli 2 övningar/10set.. på sin höjd 15 medans rygg ligger vid 25.

på rygg kan det säkert bli en 24 set, sen biccar går jag aldrig över 12 set på, samma triceps, bröst brukar vara kring 10-12 set, axlar kring 12-15

tack för svaren!

Har länge kört 3×8-12 men har nu börjat med ”pyramid varianten”. 12+10+8+6 och ökar vikterna lite efter varje set. Tycker att det fungerar kanon. Sen brukar jag variera lite med att köra 2×15 när jag känner för att ta det lite lugnare

För närvarande kör jag varannan pass, tunga och lätta pass, med 4-6 olika basövningar varje gång. Tunga halvkroppspass med totalvolym 42 reps(7 set 6 reps) och lätta pass med totalvolym 40 reps(4 set 10 reps) för varje övning.

stefanh wrote:
    på rygg kan det säkert bli en 24 set, sen biccar går jag aldrig över 12 set på, samma triceps, bröst brukar vara kring 10-12 set, axlar kring 12-15

Känns som att många talar förbi varandra nu.
    Du menar väl att det totala antalet set per muskelgrupp är 24?
    För inte kör du väl t.ex. 3-4 övningar i 24 set på en muskelgrupp? (3×24= totalt 72 set alltså !!?!?!).

hur som helst tror jag inte att så många kör 8- 10 set knäböj eller något annat till failure. man räknar ofta in sina uppvärmningsset också.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 29 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.