Frågor angående CardioTräning!

Home Forums Allmänt om gymträning Frågor angående CardioTräning!

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 27 total)
  • Author
    Posts
  • #861384

    Har tänkt att försöka bli av med lite runt magen osv.. :P

    Ska köra på med styrketräning och äta en del fortfarande men lägga in lite cardioträning för att se vad som händer.. går det väldigt segt så får jag strukturera om kosten senare!

    Min fråga är NÄR cardion ligger som bäst i samband med ett styrketräningspass?

    • Är det före styrketräningen?
    • Eller är det efter styrketräningen?

    Vill gärna veta hur länge den bör hålla på? Varierar det med vilken form man har tänkt att använda? Kan man hålla på kortare om man löper än när man går osv?

    Skall man minska styrketräningspassen i tid i samband med cardiopass?
    Kanske risk för att det blir för lång tid tillsammans?

    En slutlig fråga..
    De dagar när jag inte kör styrketräning så känns det som det kvittar när cardion läggs in.. men de dagar jag samkör styrka+cardio, är då det bästa alternativet att lägga dessa tillsammans, eller är det bättre att köra styrka först och gå nån timme senare eller vice versa? Finns det nån studie på vad som är att föredra?

    Hjälp!! :P

    #84927
    #861385

    Mer hjälp tack! :P

    #861386
    #Sly# wrote:
    Mer hjälp tack! :P

    Om du vill bränna lite fett kolla in sajten:[www.bodyforlife.se]
    där har det ett bra upplägg på en gratis nedladdningsbar pdf-fil.
    På den sjaten förespråkar det cardio träning och gymträning innan frukost. Kör själv så för dels är jag piggare på morgonen och dels så är den dagens träning gjord! Och det bränner fett!

    #861387

    Jag skulle föredra att träna cardio efter passet, om man nu nödvändigtvis ska träna det ihop med styrketräningen…

    #861388

    Jag kör konstigt. jobbar natt iofs. men går upp runt 17 går ut går runt 20-21 en timma cirka. sedan jobba 00:12 – 06:30 sedan 07:00 gymmar jag sedan hem sova.
    Så länge man får det gjort e väl huvudsaken =)

    #861389

    Gjorde ett försök förra sommarn att bli lite mindre runt midjan. Jag körde så att jag på morgonen när jag gick upp drack en kopp kolsvart kaffe, sedan en rask promenad på ca. 1 timma, funkade bra för mig, detta jag gjorde jag i kanske en månad. det funkade bra för mig, jag gick ner ungefär 4 kg.

    Så jag måste tro på att cardio lönar sig bäst innan frukost !:emo-thumb

    #861390
    Rånäs wrote:
    Gjorde ett försök förra sommarn att bli lite mindre runt midjan. Jag körde så att jag på morgonen när jag gick upp drack en kopp kolsvart kaffe, sedan en rask promenad på ca. 1 timma, funkade bra för mig, detta jag gjorde jag i kanske en månad. det funkade bra för mig, jag gick ner ungefär 4 kg.

    Så jag måste tro på att cardio lönar sig bäst innan frukost !:emo-thumb

    Har du testat att gå nån annan tid o fått annorlunda resultat?
    Ska inte spela nån roll när man tar den promenaden.

    #861391
    tntball wrote:
    Har du testat att gå nån annan tid o fått annorlunda resultat?
    Ska inte spela nån roll när man tar den promenaden.

    Nej, inte fan gör det det.

    Ett underskott är ett underskott.

    #861392
    Rånäs wrote:
    Så jag måste tro på att cardio lönar sig bäst innan frukost !:emo-thumb

    Du förbrukade energi, den energin hade varit likvärdig vid vilken tidpunkt som helst. Självklart fungerar cardio på morronen om denna aktivitet i slutändan bidrar till et totalt underskott, men det är ju aktiviteten och inte tidpunkten som är det avgörande.

    #861393

    Men är du tom på kolhydrater och energi, efter en hel natt, så tar det styggare, men ta lite protein när du vaknar så att du har lite goa grejer i magen ,alltså lite protein + kaffe, å sedan iväg.

    #861394
    rain wrote:
    Men är du tom på kolhydrater och energi, efter en hel natt, så tar det styggare, men ta lite protein när du vaknar så att du har lite goa grejer i magen ,alltså lite protein + kaffe, å sedan iväg.

    Vad menar du med ”styggare”?

    Fattar inte hur den här morgonpromenadsmyten lever här på BODY, det är ju i varje tråd som folk kommer med det snacket nästan.

    Det är en bra start på dagen, det kan vara praktiskt med ett motionspass avklarat så tidigt och desutom är morgonpromenader trevliga.

    Men ur metabol synpunkt är dom helt likvärdiga en promenad som förbrukar lika mycket energi vid en annan tid!

    Själv skulle jag aldrig ge mej ut och promenera på morgonen, jag tycker det är värdelöst. Så jag väntar hellre till femtiden på eftermiddagen och tar ett löppass som sällan förbrukar under 1000kcal, undrar vilket som är bäst ur förbränningssynpunkt ?:)

    #861395
    rain wrote:
    Men är du tom på kolhydrater och energi, efter en hel natt

    Hur ligger du och snurrar och sparkar i sängen för att lårmusklerna skall vara tömda på glykogen efter en natt?

    #861396
    Eddie Vedder wrote:
    Fattar inte hur den här morgonpromenadsmyten lever här på BODY, det är ju i varje tråd som folk kommer med det snacket nästan.

    :

    Jag fattar inte heller. Det måste ju vara minst tusen trådar som handlat om detta vid det här laget.

    #861397
    Eddie Vedder wrote:
    Vad menar du med ”styggare”?

    Fattar inte hur den här morgonpromenadsmyten lever här på BODY, det är ju i varje tråd som folk kommer med det snacket nästan.

    Det är en bra start på dagen, det kan vara praktiskt med ett motionspass avklarat så tidigt och desutom är morgonpromenader trevliga.

    Men ur metabol synpunkt är dom helt likvärdiga en promenad som förbrukar lika mycket energi vid en annan tid!

    Själv skulle jag aldrig ge mej ut och promenera på morgonen, jag tycker det är värdelöst. Så jag väntar hellre till femtiden på eftermiddagen och tar ett löppass som sällan förbrukar under 1000kcal, undrar vilket som är bäst ur förbränningssynpunkt ?:)

    Läs ”Body” nr 256/08-2005 sida 42 Skrivet av Chris Aceto om morgoncardio

    ”Utöva din kardio på morgonen på tom mage,strax efter uppstigandet,före frukost. Anledningen till detta är att i ett ”fastande” tillstånd,utan att ha ätit på cirka 10 timmar,cirkulerar glukos-den basala energikällan du får från kolhydrater-i lägsta möjliga nivåer.När detta sker har kroppen lättare att ta av det bränslet-kroppsfettet-som energi.Så när du startar din kardioträningbörjar kroppen att leta efter bränsle.Finns då inga större mängder glukos? Då svarar kroppen genom att omedelbart leta efter lagrat kroppsfett för att använda det som bränsle.”

    Därför lever myten kvar på Body. Men alla människor tycker olika .Och tur är väl det!För mig funkar det iallafall bäst på morgonen!

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 27 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.