Home › Forums › Allmänt om gymträning › Funderingar på ett ryggpass
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
17 mars, 2010 at 00:08 #58139Anonym anvandareMember17 mars, 2010 at 00:08 #325579Anonym anvandareMember
Kan dessa 3 övningar vara okej för ett komplett ryggpass:
Latsdrag med stång ev varierat med smalt v handtag
Sittande rodd med smalt v handtag
ryggresningar..pullovers körs på bröstpasset och den känns faktiskt lite i vingarna den med..
Vet att det finns fler och säkert bättre övningar för ryggen, men har provat lite olika och dessa tyckte jag kändes bäst.
Har problem med ryggen sedan en snowboard skada och marklyft som jag provat fungerar inte alls för mig, det gör helt enkelt för ont i ryggen..
Så frågan är kanske inte om det är bästa övningarna utan helt enkelt om dom täcker in hela ryggen.
Sen har jag ytterliggare en fråga och ursäkta den flummiga beskrivningen: när man står svagt framåtlutad och stödjer bröstet mot ryggstödet på en vanlig justerbar bänk, (bänken är omvänd jämfört om man skulle sitta i den) har armarna rakt ner sedan drar man hantlarna uppåt och ovanför axlarna, handflatorna är framåt i detta läget..
Vad kallas övningen och vilka muskler tränar den exakt? den känns iaf i axlarna samt övre ryggmusklerna och även lite i brösten..
l
17 mars, 2010 at 00:24 #325580Anonym anvandareMemberHantelrodd med stöd.
17 mars, 2010 at 00:38 #325581Anonym anvandareMemberFungerar stångrodd för dig eller T-bar rowing så skulle jag byta ut dina ryggresningar mot någon av dem istället. Så att du får lite tjocklek på ryggen också (tar även på nedre delen av ryggen).
17 mars, 2010 at 01:07 #325582Anonym anvandareMemberAlbin wrote:Hantelrodd med stöd.Är det verkligen det?, jag som förklarar övningen som en kratta, i slutläget är armarna i samma läge som i startläget för axelpressar med hantlar.
I startläget står man helt enkelt bara med hantlarna hängade i armarna framför sig, hela övningen utförs stående med svag lutningen framåt på hela kroppen där bröstet vilar mot ryggstödet på en omvänd bänk..
17 mars, 2010 at 01:16 #325583Anonym anvandareMemberbiffen669 wrote:Fungerar stångrodd för dig eller T-bar rowing så skulle jag byta ut dina ryggresningar mot någon av dem istället. Så att du får lite tjocklek på ryggen också (tar även på nedre delen av ryggen).tbar fungerar, den har jag testat, kan jag plocka bort ryggresningar helt om jag kör den istället, eller bör jag bara lägga till tbar istället till passet
??det känns som ryggresningarna är bra för ryggen, för en månad sedan kunde jag knappt gå hem från gymmet efter några set med ryggresningar, nu kör jag med 5kg´s vikt med lika många set å reps å det känns knappt i ryggen längre, men gör tbar samma sak så är det ju onödigt och köra båda..
17 mars, 2010 at 01:31 #325584Anonym anvandareMemberOm du inte kan göra hela marklyft så prova på att göra halva marklyft om du kan? Alltså som vanliga marklyft men du släpper inte ned vikten i marken utan stannar med stången vid knäna istället och vänder upp där igen. Prova med en ytterst lätt vikt och känn efter om det gör ont i din skada. Ang. T-bar rowing så kör du båda två om det känns bra. Men gör du halva marklyft kan du hoppa över ryggresningarna helt!
17 mars, 2010 at 02:01 #325585Anonym anvandareMemberbiffen669 wrote:Om du inte kan göra hela marklyft så prova på att göra halva marklyft om du kan? Alltså som vanliga marklyft men du släpper inte ned vikten i marken utan stannar med stången vid knäna istället och vänder upp där igen. Prova med en ytterst lätt vikt och känn efter om det gör ont i din skada. Ang. T-bar rowing så kör du båda två om det känns bra. Men gör du halva marklyft kan du hoppa över ryggresningarna helt!Ska testat nästa gång annars blir det tbar tillsammans med ryggresningar på slutet av passet.
Alla övningar där ryggen pressas ihop samtidigt som den böjs fungerar inte, lite svårt och förklara.
Som exempel provade på knäböj för ett tag sedan men det gick verkligen inte alls, lite synd eftersom både marklyft och knäböj är övningar som många rekommenderar..
men halva marklyft ska testat iaf, tack för tipset..
17 mars, 2010 at 02:10 #325586Anonym anvandareMemberFör att dra en slutsats så kan dessa två variationer vara ett okej komplett ryggpass?
T-bar rodd
ryggresningar..ev
Halva markSittande rod och latsdragen känns ungefär på samma ställe på mig, är det överflödigt och köra båda? kanske bara köra en av dessa och lite fler set istället och vilken ska man behålla isf? eller är båda ett bra komplement trots att dom känns snarlika?
17 mars, 2010 at 02:15 #325587Anonym anvandareMemberlatsdragen med stång känns ifs lite högre upp samt mer i axlarna, kanske bra och köra båda iaf! näfan nu är det dags och sova, lätt och fastna i alla trådar här på body
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.