Gå ner 5 kilo fett

Home Forums Allmänt om gymträning Gå ner 5 kilo fett

• This topic is empty.
Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • Author

Tjenare!
    Är helt ny här på forumet och skulle behöva lite tips.
    Tränar styrka några ggr i veckan. Är 181 lång och väger 80-81 kilo.
    Det jag vill göra är att gå ner runt 4-5 kilo fett inför sommaren. Tycker det lagt till sig en del på magen och så sista året när man ätit onyttigt och slarvat på gymmet..

Vad är bästa sättet om jag vill förlora så lite muskelmassa som möjligt? (Har ju inte så mycket att ta av, så jag vill att det lilla jag har ska vara kvar ;) )

Är det morgonpromenad på 1-1½ timma om dagen som gäller i några månader eller hur gör jag det bäst?

Om jag ska köra lite kardio-träning efter styrkepasset, ska jag käka något emellan.. typ proteindrink eller liknande för att inte ta av musklerna?

Snälla ge mig tips =)

Tack för mig

/Daniel

Räkna ut ditt dagsbehov av kalorier:
    Ditt ungefärliga energibehov i vilande tillstånd kan du räkna ut genom den beprövade Harris&Benedict-ekvationen:
    Män: 66.5 + (13.75 x kg) + (5.003 x cm) – (6.775 x ålder)

Multiplicera det värdet du får ut med en aktivitetsfaktor du tror dig ligga inom (1,2-2,0)

Lägg dig på ett underskott av ca 500kcal utifrån detta.
    Ha ett högt intag av protein (2-3g/kg kroppsvikt) använd bra fettkällor (rapsolja, olivolja samt linfröolja) och inta ca 1g/kg kroppsvikt av detta..

Fyll ut resten med kolhydrater, och dessa kan du med fördel koncentrera före och efter styrketräningen.

Lycka till!

tack för svaret!
    Det där lät väldigt krångligt.. =) har aldrig räknat ut vad jag äter förut.

Om jag ska köra kardio har jag förstått att det är bäst att göra på tom mage på morgonen. Kan man även köra efter styrketräningen? ska man då äta något emellan eller hoppa upp på cykeln/trappmaskinen direkt efteråt?

jag brukar ta en proteindrink innan jag hoppar på cardion..
    de känns bra för mig iafall.
    lycka till!

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.