Giftstruma

Home Forums Allmänt om gymträning Giftstruma

  • This topic is empty.
Viewing 14 posts - 1 through 14 (of 14 total)
  • Author
    Posts
  • #70096
    #514004

    Hej alla glada!

    Tänkte kolla ifall någon har erfarenhet av giftstruma och träning? Det här är min situation:

    Jag är en man på 24 år och har tränat i ca 6 år nu, har klättrat stadigt uppåt i vikt från 56kg med en låg fettprocent (ca 9%) till att stanna av vid knappa 80kg. Jag är 172cm lång. Träningen har gått bra och planen var att ställa upp i alströmmen och senare decembercupen nu 2010.

    Detta gick åt intet då jag för tre månader började tappa vikt mycket fort oberoende på hur mycket eller vad jag åt… låg som mest på 6500 kal om dan med det hjälpte inte.. Nu har jag hamnat på den respektingivande vikten 67 kg… Försökte ta i lite mer på gymmet och i vardagen men var så sjukt trött hela tiden och blev bara svagare och svagare.. resultat i bänkpressen gick från 130kg till att kämpa med 60 (!!!)

    Slutade med att jag för ett par dagar sen hamnade på akuten med bröstsmärtor, trodde det var hjärtmuskelinfektion. Vid en hel del tester kom läkaren fram till att jag har fått giftstruma och har kraftig överproduktion av T3 och T4, därav viktnedgången och tröttheten.

    Fick då alternativen medicinering 18+ månader, operation eller att dricka radioaktivt jod. Fick även höra att det finns risk att medicineringen inte hjälper samt att jag inte ska träna nått alls då kroppens proteinsyntes inte funkar som den ska och kroppen bryter ner musklerna istället…

    funderar på att välja operation på en gång så man snabbare kan vara på fötter igen och kanske, kanske komma i form till december.. hur som helst verkar det som att man kommer vara beroende av Levaxin resten av livet iaf.

    är det någon som har erfarenhet om en sådan situation och kan ge råd om vilket val man bör välja? Kan inte heller riskera att inte fungera som jag ska i kroppen då jag har ett tungt fysiskt arbete. Hur kan man lägga upp träningen? När man kan börja träna igen?

    Vore tacksam för svar

    Mvh Strumamannen

    #514005

    Fan, du hann före mig, lovade ju att starta en tråd åt dig.
    Har kollat lite, men inte hunnit posta här.

    Hoppas du får lite svar så hörs vi på telefon imorgon.

    #514006

    Är bara nyfiken i en strut. Om du nu åt 6500 kcal och ändå tappade i vikt, hur reagerade kroppen efter matintag – började du svettas mycket? Uppe i varv?

    #514007
    Grandmaster wrote:
    Är bara nyfiken i en strut. Om du nu åt 6500 kcal och ändå tappade i vikt, hur reagerade kroppen efter matintag – började du svettas mycket? Uppe i varv?

    Till en början svarade kroppen faktiskt bra, men efter ett tag så funkade det inte längre.. Provade att ändra matprogram och träning men det hjälpte inte. Har Vincent Qvarfordt som PT och coach och han vet vad han gör och de program vi lagt upp har jag följt.

    Det som hände i var att kroppen ökade på hastigheten i magen så att säga och jag var konstant väldigt varm. Vilopulsen ökade från att ha legat kring 55-60 till runt 85 om man var hemma men nämare 100-120 på jobbet.. Ämnesomsättningen skenade med andra ord och det hela accelererade under de förra två veckorna så jag hamnade på akuten med bröstsmärtor för att kroppen var så överansträngd..

    #514008
    J.v.K wrote:
    lägg 110% fokus på att bli av med skiten. skulle jag säga, operationen låter bäst enligt mig. några ev risker med den?

    Lutar åt operation, ska in på torsdag för att välja. Det verkar inte finnas några riktiga risker förutom de vanliga då man blir sövd. Nackdelen är ju att man blir beroende av Levaxin men det varkar man bli iaf då 60% inte blir riktigt bra med medicineringen (enl min läkare).

    #514009

    På vilketvis blir du beroende av levaxin? Det ökar ju på det hela.

    Eller e det så att de tar bort något och ersätter kroppseget tyroxin med med kemiskt? Tex levaxin.

    Vad jag vet finns inga egentliga bieffekter på levaxin, så jag tror inte det e någon fara så länge ditt hjärta är normalt.

    #514010
    jimmbo wrote:
    På vilketvis blir du beroende av levaxin? Det ökar ju på det hela.

    Eller e det så att de tar bort något och ersätter kroppseget tyroxin med med kemiskt? Tex levaxin.

    Vad jag vet finns inga egentliga bieffekter på levaxin, så jag tror inte det e någon fara så länge ditt hjärta är normalt.

    Operationen innebär att sköldkörteln tas bort, dvs tyroxinproduktionen försvinner

    #514011
    Vincent Qvarfordt wrote:
    Operationen innebär att sköldkörteln tas bort, dvs tyroxinproduktionen försvinner

    misstänkte det. Har de pratat ngt med dig om att medecinera livet ut vad det innebär osv ?

    Intressant fråga. Jag har åt andra hållet, vet inte än vad det blir av det.

    #514012

    Jag hade definitivt försökt mig på medicineringen först. Att vara beroende av Levaxin låter väldigt ohärligt. Ingen som vet hur världen ser ut om några år om du förstår vad jag menar.

    #514013
    jimmbo wrote:
    misstänkte det. Har de pratat ngt med dig om att medecinera livet ut vad det innebär osv ?

    Intressant fråga. Jag har åt andra hållet, vet inte än vad det blir av det.

    Tråkigt att du också är drabbad! Är nog bäst att kika på det där så fort som möjligt innan det blir värre.. Vad som gäller med medicin behandling i mitt fall är 3 piller fördelat över dagen, men med en mycket lång läkeprocess. Först slår man ut/stänger av sköldkörteln med annan medicin, sen när värderna blivit bättre går man på Levaxinet för att stabilisera hormonnivåerna.

    Men jag fick höra att i mitt fall rörde det sig om 18 uppemot 40 månader vid medicineringen med risk att man fortsätter må dåligt under större delan av denna tid. Min läkare var även intresserad av att låta mig prova någon ny medicin under forskning som komplement då det är så stor del som upplever fysisk och psykis ohälsa efter behandling.

    Vet inte ifall man vill vara nån försökskanin och känner inte heller att den tidsram han talar om är särskillt tilltalande. :

    whothefckami wrote:
    Jag hade definitivt försökt mig på medicineringen först. Att vara beroende av Levaxin låter väldigt ohärligt. Ingen som vet hur världen ser ut om några år om du förstår vad jag menar.

    Levaxin verkar det som att man får käka i vilket fall som helst, jag prioriterar att komma tillbaks i form så fort som möjligt. Jag jobbar inom säkerhetsbranschen och behöver vara i form för att fungera på min arbetsplats och då giftstruman även sätter sig på humöret funkar det inte att gå runt med kraftiga humörsvängningar ;)

    Och så länge det finns apotek i sverige så kommer man åt den medicin man behöver. :D

    #514014

    Jag har jagat info idag, men tycker det som finns är minst sagt bristfälligt.

    Går man på det jag hittat låter det som en operation är det bästa.
    Bort med problemet och normalisera kroppen med levaxin.

    Men vissa påstår sig ha väldigt svårt att gå ner i vikt med ett levaxinberoende, men i mina öron låter det konstigt.
    Äter man rätt dos borde kroppen fungera normalt.

    Men som sagt, infon jag hittat är långt från bra.

    #514015
    Vincent Qvarfordt wrote:
    Jag har jagat info idag, men tycker det som finns är minst sagt bristfälligt.

    Går man på det jag hittat låter det som en operation är det bästa.
    Bort med problemet och normalisera kroppen med levaxin.

    Men vissa påstår sig ha väldigt svårt att gå ner i vikt med ett levaxinberoende, men i mina öron låter det konstigt.
    Äter man rätt dos borde kroppen fungera normalt.

    Men som sagt, infon jag hittat är långt från bra.

    Tyvärr inte. Sköldkörteln producerar även T3, och många upplever att de inte mår helt OK på enbart Levaxin utan behöver även tillskott av Liotyronin, eller än hellre, Armour Thyroid, dvs torkad grissköldkörtel.

    Jag har skrivit en recension av en bok i ämnet, se [http://mikael.jansson.be/log/short-review-of-solved-the-riddle-of-illness]

    #514016
    mikaelj wrote:
    Tyvärr inte. Sköldkörteln producerar även T3, och många upplever att de inte mår helt OK på enbart Levaxin utan behöver även tillskott av Liotyronin, eller än hellre, Armour Thyroid, dvs torkad grissköldkörtel.

    Jag har skrivit en recension av en bok i ämnet, se [http://mikael.jansson.be/log/short-review-of-solved-the-riddle-of-illness]

    Jovisst, utan sköldkörteln försvinner den naturliga produktionen av T3 och T4, och som du skriver så kan man då få tillskott av de båda.. Men som jag ser det så måste det ju vara bättre att få rätt dos ordinerat från läkare istället för att nivåerna skenar iväg och bryter ner kroppen?

    Det är ju inga problem att äta ett par extra piller till ordinarie mat?

    Recension som du skrivit var bra, men tyvärr behandlar den lågproduktion från sköldkörteln, hypothyroidism inte hyperthyroidism.. Problemet för mig är en grov överproduktion, men visst, med recensionen kan man se vad som händer om man inte käkar medicin efter operation eller strålningsbehandling..

    Men tanken med denna tråd var att kunna få reda på hur snart man kan börja träna igen vid en sån här situation, eller hur man ska träna istället osv.. information från läkare om detta är bristfällig mist sagt..
    Vilka hormonernivåer som rubbas det vet de flesta här och dom är det ju inte så mycket man kan göra åt innan riktig behandling börjar verka iaf

Viewing 14 posts - 1 through 14 (of 14 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.