GVT – German Volume Training

Home Forums Allmänt om gymträning GVT – German Volume Training

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 17 total)
  • Author

Hej.
    Har sökt här på forumet och letat runt på nätet en del efter denna träningsmetod. Har inte riktigt hittat de jag söker. Nämligen en utförlig beskrivning om GVT på svenska. Någon som kan hänvisa mig eller berätta???

Tack på förhand…

Flessa wrote:
    PM:a J.v.K här på forumet vet jag, elelr kolla hans journal, han kör ju efter GVT just nu.. :up:

Tack. Hur jag PM:ar någon vet jag inte , men jag får leta upp j.v.k´s journal.
    Kört GVT själv nån gång???

J.v.K wrote:
    Ja jag kör GVT men har gjort om det lite så det passar mig

men iaf. från min journal:

”jag kommer även hoppa på ett GVT-inspirerat upplägg (German volume training) där man tränar 10 rep & 10 set, med max 1,5min vila.

därmed blir det en övning man kör primärt för en muskelgrupp, och kanske några få set med en annan övning.

t ex. bröst/tricepspass
    bänkpress i smith 55kg x 10,10,10,10,10,10,10,10,10,10
    flyes 11kg x 10,10
    cable-pushdowns: 40kg x 10,10,10,1
    benpass
    Knäböj 10set
    legcurl 6set
    vader 6-10 set”

Tackar för snabbt svar… :emo-thumb

[http://forum.body.se/showthread.php?t=32341&highlight=German+Volume+Training]

[http://forum.body.se/showthread.php?t=27922&highlight=German+Volume+Training]

Har hört att det ska vara skit, och lämpat för genetisk elit och steroidbrukare för att det ska vara bra..

Kanske är lite VÄL hård kritik – I wouldn’t know – då jag inte själv är insatt i detta.

malawiglenn wrote:
    ja men med ditt argument så måste man ju prova allt själv ändå så – GVT är bara ett av många.. jag kan lägga upp ett skitkonstigt program, sedan säga ”man måste prova för att veta”

Fan vad vrång du är, sluta spela dum.. För, du spelar väl?~

Tack för alla dom tips jag fått om GVT, jag har med största sannolikhet tänkt ge det ett försök till hösten och jag tar gärna emot fler tips.
    Frågan la jag ut för att jag ville veta så mycket som möjligt om GVT. Ni som vill ägna er åt att diskutera om man måste prova allt eller inte så finns det säkert trådar för det också.

malawiglenn wrote:
    jag undrar var substansen i ”prova själv, finns skitsnack överallt” ligger?

är det enda sättet att ta reda på om något funkar – prova det själv?

”finns skitsnack överallt – prova själv” låter ju helt religöst!

Ditt korståg mot alla här på forumet börjar bli rätt tröttsamt.
    Min mormor brukade alltid säga något jävligt vettigt när hon tyckte folk pratade mycket strunt; bättre att vara tyst och se ut som en idiot, än att öppna munnen och undanröja alla tvivel.

Tycker det verkar vara ett väldigt jobbigt upplägg med 10×10….att man ens orkar prova detta. Hoppas det passar dig iallafall McQueen :) Lycka till!

malawiglenn wrote:
    vari ligger det idiotiska att ifrågasätta ”prova själv” argumentet?

Jag syftade på dig i allmänhet. Du ifrågasätter ALLT. Hela tiden. Visst, jag kanske inte är världens trevligaste heller – men jag framstår ju som jultomten jämfört med dig. Vad sägs om att du lever upp till dina citat i signaturer och verkligen bidrar med något. Har du något att säga om GVT eller inte? Annars finns det andra trådar att ifrågasätta.

malawiglenn wrote:
    jag undrar var substansen i ”prova själv, finns skitsnack överallt” ligger?

är det enda sättet att ta reda på om något funkar – prova det själv?

”finns skitsnack överallt – prova själv” låter ju helt religöst!

på google kan man hitta ganska mycket om just gvt om det funkar eller ej om man inte orkar testa som du bevisligen inte gör:

[http://www.google.se/#hl=sv&q=german+volume+training&aq=0&aqi=g10&aql=&oq=german+vo&gs_rfai=&fp=4a4b8d69e14f54d5]

Förlåt om jag låter otrevlig men är väldigt less på att alla forums besserwissar ska svara emot direkt utan att ens försökt hjälpa till med frågan TS bad om hjälp med.Skärpning.

förövrigt så tycker jag metoden är bra och jag är varken genetisk elit eller dopad.

använder främst den metoden när jag tränar tex isolations övningar,kör som vanligt på compound övningarna.

10×10 i bänk är fint fint. får världens träningsvärk efteråt hehe
    har även kört 10×10 på benspark och fick väldigt träningsvärk där med.
    10×10 upplägget är roligt men körs bara ibland.

Jag har provat GVT och jag vill minnas att jag fick ganska goda resultat. Framförallt mina armar växte bra, men det berodde förmodligen på att jag inte hade tränat dem så hårt på ett tag. Min åsikt om programmet är att det funkar ett tag, men personligen skulle jag inte träna så en längre tid. Det blir väldigt slitigt i längden.

malawiglenn wrote:
    tänk om man då skulle prova ALLT som fanns?

Självklart kan man inte prova allt, det finns på tok för mycket saker att prova för att det skulle vara genomförbart. Man får begränsa sig till att prova de metoder som verkar vettiga och intresserar en mest. En del saker är ju faktiskt så uppenbara att man kan dra rätt slutsatser utan att prova dem. Man behöver inte prova på att äta skit för att begripa att det smakar skit. För att avgöra vad man tycker är godast utav äppelpaj och wienerbröd däremot så kan man behöva provsmaka.

Problemet är väl att det som nybörjare kan vara svårt att avgöra vad som är värt att prova och vad som inte är det. Det är därför man ska hålla träningen så enkel som möjligt, med tiden lär man sig sedan tillräckligt för att så att säga se skillnad på skit och äppelpaj.

malawiglenn wrote:
    vari ligger det idiotiska att ifrågasätta ”prova själv” argumentet?

Jag vill ogärna kalla dig idiot eftersom jag inte tycker att du är en sådan, men felet jag tycker att du gör är att du verkar dra det J.v.K skrev överdrivet mycket till sin spets enbart för att skapa en debatt. Att prova själv är faktiskt inte så dumt om man håller det inom rimliga gränser, vilket jag tror att J.v.K förutsatte när han skrev sitt inlägg. Jag tvivlar på att han menade att man ska prova precis allt strunt mellan himmel och jord.

För att ta ett exempel, om styrkelyft är målet, vad är då bäst utav Sheiko, 5-3-1 och Westside? Alla tre systemen är bra i det fallet så varför inte prova själv, utvärdera och lära sig? Förstår du vad jag menar?

J.v.K wrote:
    visst är de det. Det är tufft och man kör ofta inte med så tunga vikter, men fasen så gott de känns :)

När man deffar bör man prioritera intensitet framför volym.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 17 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.