Gym 4 ggr/vecka

Home Forums Allmänt om gymträning Gym 4 ggr/vecka

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 15 total)
  • Author

Skulle man få tillräckligt med vila per muskelgrupp om man körde pass som ser ut såhär per vecka:

Måndag: Bröst/Triceps
    Tisdag: Vila
    Onsdag: Rygg/Biceps
    Torsdag:Vila
    Fredag: Mage/Vader
    Lördag:Vila
    Söndag: Biceps/Traps/Axlar / Lår/Vader (Byter varannan vecka)

Tillägger att jag kör 3 set 6-8 rep per övning för överkropp (tungt).
    3 set 10-12 rep per övning underkropp.

Har också en väldigt bra kost och lägger mig i tid om kvällarna!

Vill gärna inte ha omogna svar, utan hjälp mig istället – med snälla svar om det är grova fel det jag gör.
    Tack på förhand.

Absolut, jag kör liknande nu och tycker det funkar hur bra som helst!

Okej. Det blir inte för mycket för armarna då?
    Rädd för att bli övertränad. Men enligt mig själv känns det iallafall som att jag får rätt vila!

agronberg wrote:

Ovsett vilket tycker jag att du ska köra ben VARJE söndag, inte varannan.

Eddie Vedder wrote:
    Ovsett vilket tycker jag att du ska köra ben VARJE söndag, inte varannan.

Okej. Glömde också skriva, joggar 1 gång/vecka. (Löpband eller ute beroende på väder)
    Men det är ingen risk att överträna något med schema som ser ut sådär?

agronberg wrote:

Nej inte för mig iallafall. Du får helt enkelt känna efter själv om du är sliten på passen :)

agronberg wrote:
    Okej. Glömde också skriva, joggar 1 gång/vecka. (Löpband eller ute beroende på väder)
    Men det är ingen risk att överträna något med schema som ser ut sådär?

Jogga skulle inte jag kalla ben träning om de är de du syftar på. Kör minst ett riktigt ben pass i veckan!

JeppeAndersson wrote:
    Jogga skulle inte jag kalla ben träning om de är de du syftar på. Kör minst ett riktigt ben pass i veckan!

Det syftar jag verkligen inte på. Ville bara säga eftersom jag glömde att skriva.

Åter till det jag mest söker svar på: Skulle ett sådant pass funka ang. vila?
    Om man nu skulle sätta in ett BEN pass också.

Såg att Eddie skrev det men kör ben 1 gång i veckan, löpning räknas inte i min åsikt som benträning på samma sätt.

Tycker du skulle kunna köra Axlar och traps på fredag tillsammans med mage och sen köra ben och vader varje söndag.

Blir då:

Måndag – Bröst & Triceps
    Tisdag – Vila
    Onsdag – Rygg & Biceps
    Torsdag – Vila
    Fredag – Axlar & Traps & Mage
    Lördag – Vila
    Söndag – Ben & Vader

Tack så mycket! Ser fint ut

Ngn överträning är det inte tal om, sköt kosten så blir det kanon ska du se;)

Charlez wrote:
    Tycker du skulle kunna köra Axlar och traps på fredag tillsammans med mage och sen köra ben och vader varje söndag.

Blir då:

Måndag – Bröst & Triceps
    Tisdag – Vila
    Onsdag – Rygg & Biceps
    Torsdag – Vila
    Fredag – Axlar & Traps & Mage
    Lördag – Vila
    Söndag – Ben & Vader

Det ser bra ut. Jag gillar att du lägger ben på söndag efter en lördags vila. Då kan du gå på hårt och på söndag förmiddag är sannolikheten stor att stången är delig så du kan böja ordentligt. ;)

Vore jag du skulle jag lägga löpningen på torsdagen i det där schemat.

Angående överträningen så är det nog ingen större risk men beroende på volym och utförande kan det ju naturligtvis slita. Själv tycker jag att musklerna tål väldigt mycket träning men däremot säger armbågarna, axlarna, knäna och ryggen etc. ifrån mer. Alltså musklernas vila är en sak men det är ju inte det enda i din kropp som tar stryk av träning och som behöver återhämtning. Att köra bänk, lutande hantelpressar och dips tre gånger i veckan kanske triceps och bröstmusklerna pallar men ina armbågar och axlar skulle protestera.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 15 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.