Home › Forums › Allmänt om gymträning › hej [kan man få resultat av bodybuilding om man har sjukdomen MS?]
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
2 juni, 2009 at 01:09 #63634Anonym anvandareMember2 juni, 2009 at 01:09 #430989Anonym anvandareMember
hej jag tänkte höra om någon vet lite om sjukdomen ms kan man träna bodybuilding och bygga lika mycket muskler som när man är frisk ?
2 juni, 2009 at 07:58 #430990Anonym anvandareMemberMS slår väll ut nervsystemet? Jag skulle lägga ner att försöka bygga om jag hade det och så hade jag börjat ta mina föräldrars dropar.
Branzen: Förlåt mig men detta måste jag länka till [http://www.healingcancernaturally.com/mms-chlorine-dioxide-treatment.html]
Detta fungerar, mina föräldrar har mått mycket bättre sen de började dricka det och de är sjuka! Min gudfars svåger låg på dödsbädden i Cancer när han gick med på att testa detta. 2 veckor på minimum dosen och han kunde sitta och äta igen.
Det är en mirakel dryck som är väldigt billig lätt att blanda och som upptäcktes av en slump. Ifall du har fått MS så testa detta för det kan bota dig!2 juni, 2009 at 08:27 #430991Anonym anvandareMemberheltsonk wrote:hej jag tänkte höra om någon vet lite om sjukdomen ms kan man träna bodybuilding och bygga lika mycket muskler som när man är frisk ?Länge har sjukvården avrått MS-patienter från hård styrketräning, då man tänkt att krafterna ska sparas till sådant som är nödvändigt i vardagen. På flera håll ifrågasätts dock denna rekommendation, och ett antal studier håller på att undersöka om hård styrketräning kan ge vinster för MS-patienter. Bland annat genomförs en undersökning i Aarhus, Danmark, i ett samarbete mellan sjukvården och universitetet.
– I vår(Biogen idec) undersökning ingår cirka 30 personer, som får träna två gånger i veckan i cirka en timme varje gång. Belastningen ökas successivt, för att efter ett tag ligga på en relativt hög nivå. Ungefär som för elitidrottare. Kriteriet för att vara med i undersökningen var att patienten kunde gå minst 100 meter, så de allra sjukaste har inte ingått i den här studien. Beroende på resultaten så kanske vi gör en ny undersökning senare, och då tittar på andra patientgrupper, säger Ulrik Dalgas på Center for idræt vid Aarhus Universitet.
Sedan tidigare vet man att även relativt små mängder konditionsträning gör att MS-patienter känner sig mindre trötta. Att konditionsträna efter förmåga är därför en del av sjukvårdens rekommendation till MS-patienten. Ofta ges också möjlighet till lättare träning med sjukgymnast, för att förbättra styrka och rörlighet. Men det man nu undersöker är om hård styrketräning, så kallad HPRT – heavy progressive resistance training – kan vara lämplig för MS-patienter.
Fokus på träning av benen
– Vi har inriktat oss på att se om styrketräning av benen kan förbättra exempelvis förmågan att gå eller resa sig ur en stol. Resultaten kommer att presenteras till våren, så studien är inte helt färdig, men alla resultat pekar på att hård styrketräning kan förbättra dessa förmågor med upp till 20 %. Detta gäller efter träning i 12 veckor så möjligtvis kan vi nå ännu bättre resultat efter ännu längre träningsperioder, säger Ulrik Dalgas.En viktig del av studien är också att säkerställa att den här typen av träning inte skadar kroppen eller har andra negativa effekter. Därför är det för tidigt att säga någonting om hur MS-patienter generellt kan förhålla sig till hård styrketräning. Den som vill träna hårdare bör alltid göra detta i ett program som lagts upp och genomförs i nära samarbete med vårdgivarna. De studier som nu genomförs kommer längre fram att visa vägen för hur styrketräning kan bli en del av en framgångsrik behandling.
~ -
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.