Helkropp Nytändning

Home Forums Allmänt om gymträning Helkropp Nytändning

• This topic is empty.
Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • Author

Hej vet att det finns massor av liknande trådar och ber om ursäkt för att jag startar ytligare en ;)

Jag har varit på resande fot i 4a månader och har därför inte tränat men nu är jag sugen som fan på att köra igång igen (har tappat runt 10kg under tiden jag har rest)

Så tänkte köra på helkropps pass nu för att bygga upp massa så fort som möjligt.
    Hittade detta schemat i en annan tråd tycker det ser vettigt ut:

Pass 1
    Marklyft 3 x 4-6
    Bänkpress 3 x 6-12
    Sittande kabelrodd 3×6-12 med axelbrett och supinerat grepp
    Pushdowns 2 x 10-12
    Mage

Pass 2
    Knäböj 3 x 6-8
    Militärpress 3 x 6-12
    Chins/latsdrag 3 x 6-12
    Bicepscurl med stång 2 x 10-12
    Vader

Man skulle rulla det 3 gånger i veckan (ser schemat bra ut) sen undrar jag hur man ska rulla.

Måndag: Pass 1
    Onsdag: Pass 2
    Fredag: Pass 1

eller andra veckan

Måndag: Pass 2
    Onsdag: Pass 1
    Fredag: Pass 2

Tacksam för vägledning.
    /Hellgren

Jag skulle bytt ut pushdowns mot smalbänkpress då du självklart borde prioritera basövningar när du kör helkropp.

Sen så är det ju fördelaktigt med variation, ena veckan kör du dubbelt med det ena passet och vice versa den andra veckan.

Du kan t.ex. köra det dubbla passet med repsomfång på ca 15 och de andra passen runt ca 6, då kör du två tunga pass och ett lätt explosivt pass i veckan :up:

ah det låter bra tycker jag men blir det inte tungt med både vanlig bänk och smalbänk på samma dag? Dips då det är ju en basövning?

Bockar och bugar för svaret iaf!
    /Hellgren

M.Hellgren wrote:
    ah det låter bra tycker jag men blir det inte tungt med både vanlig bänk och smalbänk på samma dag? Dips då det är ju en basövning?

Bockar och bugar för svaret iaf!
    /Hellgren

Visst blir det jobbigt, men det är ju meningen, det gäller ju att få ut så mycket som möjligt av ett helkroppspass :)

Tror ärligt talat inte att det blir så stor skillnad om du kör dips eller smalbänkpress, jag tycker själv att dips är jobbigare att köra efter vanlig bänkpress i jämförelse med smalbänkpress.

Men kör den övning du känner bäst för, skaderisken vid dips är dock lite högre än vid smalbänkpress om jag förstått det rätt.

M.Hellgren wrote:
    Hej vet att det finns massor av liknande trådar och ber om ursäkt för att jag startar ytligare en ;)

Jag har varit på resande fot i 4a månader och har därför inte tränat men nu är jag sugen som fan på att köra igång igen (har tappat runt 10kg under tiden jag har rest)

Så tänkte köra på helkropps pass nu för att bygga upp massa så fort som möjligt.
    Hittade detta schemat i en annan tråd tycker det ser vettigt ut:

Pass 1
    Marklyft 3 x 4-6
    Bänkpress 3 x 6-12
    Sittande kabelrodd 3×6-12 med axelbrett och supinerat grepp
    Pushdowns 2 x 10-12
    Mage

Pass 2
    Knäböj 3 x 6-8
    Militärpress 3 x 6-12
    Chins/latsdrag 3 x 6-12
    Bicepscurl med stång 2 x 10-12
    Vader

Man skulle rulla det 3 gånger i veckan (ser schemat bra ut) sen undrar jag hur man ska rulla.

eller andra veckan

Måndag: Pass 2
    Onsdag: Pass 1
    Fredag: Pass 2

Tacksam för vägledning.
    /Hellgren

Jag kör liknande med rullande på passen.
    Vecka 1
    Måndag: pass 1
    Onsdag: pass 2
    Fredag: pass 1

Vecka 2
    Måndag: pass 2
    Onsdag: pass 1
    Fredag: pass 2
    osv…

Om du vill åt hypertrofi i första hand hade jag bumpat upp repskvoten till 40/ övning, antingen 5×8 eller 8×5, eller 4×10 eller varierat varannat pass.

Kört såhär i ett halvår ca och fått riktigt bra resultat, gjort riktigt bra framsteg både styrkemässigt och massa-mässigt, då har jag ändå tränat 10 år. Helkropp rules! Ta dig en titt på hur dom tränade förr, Reg Park mfl (pre-steroid oxå) dom gubbarna visste vad dom sysslade med!

Tack för svaren ska öka repskvoten till 40 men gör det om några veckor just nu är jag spyfärdig efter passen som det är xD 4månader med konstant öldrickande sätter sina spår märker jag haha :D

Ska prova köra smalbänk också se hur det känns du har rätt i att det är större skaderisk i dips.

/Hellgren

Gamla hederliga 5×5 rutinen funkar utmärkt för hypertrofi också.:emo-thumb

funderar också på helkropp, kör just nu halvkroppspass delat på 4st pass… hmm får fundera på detta, blir det journal på helkroppsträningen?

Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.