Home › Forums › Allmänt om gymträning › Helkroppspass vs. splitt.
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
30 januari, 2010 at 09:06 #59066Anonym anvandareMember30 januari, 2010 at 09:06 #346516Anonym anvandareMember
Som många vet så förfrågas det alltid:
”Vilket bygger snabbast muskler?”
”Kan jag bli stor och stark med helkroppspass?”
”Vilket funkar bäst?”Nu är det dags för dig att motivera varför du anser att splitt är bättre än helkroppspass eller tvärtom!
Motivera utförligt så slipper vi inlägg som inte gör någon nytta i den här stilen:
”Helkroppspass funkar bäst för mig.”30 januari, 2010 at 09:15 #346517Anonym anvandareMemberDet finns inget definitivt svar på den frågan. Det svar du får är: det beror på.
30 januari, 2010 at 09:16 #346518Anonym anvandareMemberAnledningen till att jag kör helkroppspass är för att det är en allt för lång vila (4 -7 dagar?) per muskelgrupp då man kör splitt.
Andra anledningar är också t.ex:
– Känns dåligt att känna träningsvärk i endast rygg och biceps men resten av muskelgrupperna är fine (tills du tränar dem med.)
– Kroppen återhämtar sig på 48h för nytt slit så det känns smartare att vila 48h istället för 168h (1 vecka.)
Då man tränar ca: 1 gång i veckan med splitt, tränar jag 3 gånger i veckan med helkroppspass.30 januari, 2010 at 09:17 #346519Anonym anvandareMemberSnake wrote:Det finns inget definitivt svar på den frågan. Det svar du får är: det beror på.Har du svårt att förklara varför du tycker en viss sak så svara inte alls.
Seriöst vad är ditt inlägg bra för? Inget.LÄS första inlägget?
Nu är det dags för dig att motivera varför du anser att splitt är bättre än helkroppspass eller tvärtom!
(Varför tycker DU, att den träningsmetodiken du använder dig funkar bättre för DIG.)Motivera utförligt så slipper vi inlägg som inte gör någon nytta i den här stilen:
”Helkroppspass funkar bäst för mig.”
(Jag har exemple på svar som inte uppskattas så kommer du med ett värre.)30 januari, 2010 at 09:21 #346520Anonym anvandareMemberVad var det för fel på det svaret? Felet du gör är att du antar att det måste vara antingen eller och lämnar då ute gråzonen som oftast är bäst för den generella massan som tränar.
Och åter igen; det beror på. En nybörjare bör helt klart träna helkroppspass. Är man däremot avancerad så är det svårt att klara av den mängd volym som krävs för att utvecklas. Då går det helt enkelt inte att bränna av ett pass med 50 set (eller vad som nu krävs) för att kroppen fortfarande ska växa.
30 januari, 2010 at 09:24 #346521Anonym anvandareMember…
Snake wrote:Tänk dig som så att det finns en gräns där nettoeffekten (input vs output, träning/nedlagd tid vs muskelmassa) är som högst. Dvs; vid kanske 6-8 set fördelat på cirkus 50-60 reps får du ett stort anabolt gensvar (förhöjd proteinsyntes). Alla set/reps du gör utöver det genererar inte någon nämnvärd ökning av proteinsyntesen (nybildning av muskelmassa), men däremot förlängd återhämtningstid – du bränner ut muskeln/nervsystemet helt enkelt.Så vad du då gör är att du stannar ungefär vid den volymen, återhämtar dig ett par dar, piskar muskeln igen så och får ännu ett anabolt gensvar ett par dar senare. Med en typisk byggarsplit/volym (som du la upp som förslag) tränar du varje muskel typiskt en gång per vecka och får således färre stimulanstillfällen att trigga igång proteinsyntesen.
För att illustrera vad jag menar:
Scenario 1:
[img=http://i36.tinypic.com/2ldi15s.jpg]I detta scenario har man får lång vila (för låg frekvens). Kroppen återhämtar/förbättrar sig, för att sedan tappa det nyvunna som träningen gett och gå tillbaka till basnivåer (eller något över/whatever). Om man dock kommit väldigt långt i sin träning, som många byggare här på forumet t.ex., så kan lång vila vara nödvändigtPGA att dem som tränat en längre tid ofta behöver högre volym för att fortsätta utvecklas. Högre volym kommer innebära/kräva längre vila, men den kommer också innebära en högre stress som kroppen blivit utsatt för och därför hamnar man inte på det röda fältet (i slutet av bilden) – förutsatt att man inte vilar nåjävulst längre.Scenario 2:
[img=http://i37.tinypic.com/2mglhty.jpg]Här har vi ett exempel på ett typiskt hel- eller halvkroppsupplägg; den tränande har hittat en bra balans mellan volym (samt intensitet) och återhämtning. Reultatet blir (förutsatt att man är opti) en snabbare progression jämfört med scenario nummer 1.
Det man ska leta här är alltså en balans som gör att man hela tiden klättrar uppåt på Y-axeln. Tränar man med en för hög/låg volym och/eller(/kombinerat med för hög/låg frekvens så kommer man hamna i scenario 1.Sedan finns det flera andra scenarion som man också kan bolla med. T.ex. så kan man tänka sig en rejäl och systematisk nerträning i några veckor (tänk dig i princip en stadigt nedåtgående röd kurva) för att sedan ”de-loada” och få en rejäl skjuts uppåt (gul+grön kurva).
.30 januari, 2010 at 09:37 #346522Anonym anvandareMemberDet är inte så mycket mer komplicerat än bara vad tycker du.
Jag uppskattar dina svar men jag är inte ute efter att få veta vad som funkar bäst enligt studier eller vad som funkar bäst för en nybörjare, utan individen som läser tråden.Tack i.a.f
30 januari, 2010 at 09:40 #346523Anonym anvandareMemberDu kanske skulle formulerat din ursprungspost lite bättre då.
”Nu är det dags för dig att motivera varför du anser att splitt är bättre än helkroppspass eller tvärtom!
Motivera utförligt så slipper vi inlägg som inte gör någon nytta i den här stilen:”Utförligare än ovan orkar jag inte med, om du ursäktar.
1 februari, 2010 at 15:17 #346524Anonym anvandareMemberJag kör halvkroppspass för och tycker det känns bäst så. Jag hinner/orkar inte köra genom hela kroppen på ett pass så jag har delat upp i överkroppspass och underkroppspass.
På detta sätt hinner jag köra genom varje muskelgrupp två gånger per vecka och hinner köra tillräckligt med övningar för att vara ganska nöjd med varje pass. Jag känner att vilan är tillräcklig på detta sätt och varierar mellan lite olika övningar så att passen inte blir uttjatade.1 februari, 2010 at 17:41 #346525Anonym anvandareMemberjag har helt gått över till att variera mellan hel och halvkroppspass. största anledningarna är att man får en högre frekvens för musklerna och att jag totalt sätt under en längre tid lyfter mera vikt per muskel.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.