Home › Forums › Allmänt om gymträning › Hjälp för att göra mitt gymschema bättre
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
11 juni, 2010 at 03:53 #336508Anonym anvandareMember
Tjenixen! Jag skulle vilja ha lite hjälp med upplägget av mitt schema, eller få förslag på bättre scheman.
Mitt mål är att gå upp i vikt och offcourse få mer mukkler.
såhär kör jag för tillfället:
Dag1: Biceps, Triceps
Dag2: Ben, Mage
Dag3: Bröst, Axlar
Dag4: Rygg, Underarmar
Dag5: VilaDet är alltså ett roterande schema. Räcker det med 1 vilodag eller bör jag lägga in hela helgen? Jag kanske även kan göra så att jag tränar 5 dagar i veckan och vilar 2 dagar?
MVH Kim Brandt [http://metrobloggen.se/kimbrandt http://metrobloggen.se/kimbrandt%5D
11 juni, 2010 at 03:53 #58728Anonym anvandareMember11 juni, 2010 at 04:48 #336509Anonym anvandareMemberRent spontant så känns det väl inte som uppdelningen av muskelgrupper är det viktigaste för viktuppgång och muskeltillväxt.
Ät mer än vad du gör av med, få i dig rejält med protein och träna tungt som fan med mkt basövningar.
Angående vila osv så kör uppdelning som du själv känner för men glöm inte att det är då mukklerna växer!
Ett förslag är tex:
Dag1 Biceps, Triceps
Dag2 Ben Mage
Dag3 Vila
Dag4 Brösta Axlar
Dag5 Rygg, underarmar
Dag6 och 7 vila.11 juni, 2010 at 12:57 #336510Anonym anvandareMemberTjena!
Om du vågar pröva något annorlunda så rekommenderar jag följande träningsmetod
Måndag: Överkropp
Tisdag: Underkropp
Onsdag: CORE
Torsdag: Överkropp
Fredag: UnderkroppDet är meningen att det ska tränas med supersets, dvs gör övning 1a och 1b utan vila.
(Det här är Måndag & Torsdag’s schema. Försök variera övningarna efter 2veckor så kroppen inte vänjer sig med din träning.)
1a. Bänkpress 3 x 8
1b. Pullups 3 x 8
2a. Militärpress 3 x 8
2b. Hantelrodd 3 x 8
3a. Bicepcurl 2 x 8
3b. Dips 2 x 10
4a. Handledscurl 2 x 20
4b. Omvänd Handledscurl 2 x 12Om du äter rätt så kommer du se en fenomenal förändring!
11 juni, 2010 at 14:02 #336511Anonym anvandareMemberMjosha wrote:Tjena!
Om du vågar pröva något annorlunda så rekommenderar jag följande träningsmetod
Måndag: Överkropp
Tisdag: Underkropp
Onsdag: CORE
Torsdag: Överkropp
Fredag: UnderkroppDet är meningen att det ska tränas med supersets, dvs gör övning 1a och 1b utan vila.
(Det här är Måndag & Torsdag’s schema. Försök variera övningarna efter 2veckor så kroppen inte vänjer sig med din träning.)
1a. Bänkpress 3 x 8
1b. Pullups 3 x 8
2a. Militärpress 3 x 8
2b. Hantelrodd 3 x 8
3a. Bicepcurl 2 x 8
3b. Dips 2 x 10
4a. Handledscurl 2 x 20
4b. Omvänd Handledscurl 2 x 12Om du äter rätt så kommer du se en fenomenal förändring!
Tack så mycket! Låter intressant! Är det nästan som H.I.T eller är jag fel ute då? Och borde jag inte isåfall lägga in fler Bicepsövningar i Överkroppspasset? Eller tränas det nog genom Ryggövningarna tro?
11 juni, 2010 at 14:24 #336512Anonym anvandareMemberkiRRe wrote:Tack så mycket! Låter intressant! Är det nästan som H.I.T eller är jag fel ute då? Och borde jag inte isåfall lägga in fler Bicepsövningar i Överkroppspasset? Eller tränas det nog genom Ryggövningarna tro?Nja, det är helt upp till dig, jag rekommenderar att inte göra det, eftersom bänkpress, pullups, militärpress samt hantelrodd använder sig av bicep/tricep musklerna dom också. Jo du är inte helt fel ute ang H.I.T, sånt här schema är planerat för att maximera din fettförbränning samtidigt som du bygger volym & styrka
11 juni, 2010 at 19:14 #336513Anonym anvandareMemberQuote:Mjosha skriver:Försök variera övningarna efter 2veckor så kroppen inte vänjer sig med din träningBehöver inte variera övningarna, behöver helt enkelt köra tyngre när det blir möjligt och sedan även köra med låg och hög reps. Basövningarna är viktiga, de bygger styrka i stora muskelgrupper.
15 september, 2011 at 22:19 #336514Anonym anvandareMemberTar och bumpar min gamla tråd i lycka att någon ska kunna hjälpa mig.
Jag har läst att en muskel återhämtar sig på mellan 48-72 timmar, hur ska man då lägga upp ett schema där jag kör som följande:
-Rygg,biceps,underarmar
-Ben,mage
-Bröst,axlar,tricepsVar ska jag lägga in vilodag för att få bästa återhämtning? Kan tilläggas att jag äter som en gris nuförtiden.
Kan jag köra 3 dagar i rad sen Vila en dag eller blir det för lite vila? Tänkte om jag kör ett roterande schema borde ju varje muskelgrupp få bra med vila?
16 september, 2011 at 20:37 #336515Anonym anvandareMemberkiRRe wrote:Tar och bumpar min gamla tråd i lycka att någon ska kunna hjälpa mig.Jag har läst att en muskel återhämtar sig på mellan 48-72 timmar, hur ska man då lägga upp ett schema där jag kör som följande:
-Rygg,biceps,underarmar
-Ben,mage
-Bröst,axlar,tricepsVar ska jag lägga in vilodag för att få bästa återhämtning? Kan tilläggas att jag äter som en gris nuförtiden.
Kan jag köra 3 dagar i rad sen Vila en dag eller blir det för lite vila? Tänkte om jag kör ett roterande schema borde ju varje muskelgrupp få bra med vila?
Beror lite hur din kropp mår.
jag kör själv träning 2 dagar sen vila 1 dag sen tränar jag 2 dagar till osv.
Visst händer det att jag kan träna 3 dagar i rad men jag skulle tro att du vinner i längden på att köra detta schema om du tränar 2 muskelgrupper/pass.
Lycka till nu!:up:18 september, 2011 at 09:58 #336516Anonym anvandareMemberFlorin wrote:Rent spontant så känns det väl inte som uppdelningen av muskelgrupper är det viktigaste för viktuppgång och muskeltillväxt.Ät mer än vad du gör av med, få i dig rejält med protein och träna tungt som fan med mkt basövningar.
Angående vila osv så kör uppdelning som du själv känner för men glöm inte att det är då mukklerna växer!
Ett förslag är tex:
Dag1 Biceps, Triceps
Dag2 Ben Mage
Dag3 Vila
Dag4 Brösta Axlar
Dag5 Rygg, underarmar
Dag6 och 7 vila.Nej men träningsfrekvens är ganska (mycket viktigt), detta är lixom 7dagars vila/muskel… inte direkt opti.
18 september, 2011 at 10:02 #336517Anonym anvandareMemberkiRRe wrote:Tar och bumpar min gamla tråd i lycka att någon ska kunna hjälpa mig.Jag har läst att en muskel återhämtar sig på mellan 48-72 timmar, hur ska man då lägga upp ett schema där jag kör som följande:
-Rygg,biceps,underarmar
-Ben,mage
Du måste sova som en gris med, och om du ska ha 48-72h vila mellan musklerna och träna 5-6ggr i veckan så får du undvika alltför mycket träning till teknisk failure nervsystemet behöver längre vila än musklerna ofta, så ligg inte och”maxa” varje pass direkt, det är väl det som är ”fördelen” med ett upplägg med lägre frekvens att man kan ”bomba” musklerna som f*n och få sjuuk träningsverk och därmed ”känna” att man har tränat bra osv..
18 september, 2011 at 12:16 #336518Anonym anvandareMemberJag förstår inte grejen med ett eget armpass. Finns det någon som behöver det som inte har en omkrets som en tungvikts-BB?
18 september, 2011 at 12:46 #336519Anonym anvandareMemberEddie Vedder wrote:Jag förstår inte grejen med ett eget armpass. Finns det någon som behöver det som inte har en omkrets som en tungvikts-BB?Om man har små armar kanske man vill prioritera dem?
18 september, 2011 at 16:19 #336520Anonym anvandareMembermysglenn wrote:Om man har små armar kanske man vill prioritera dem?Fast det kräver ju inte mer träning för det. Om man har kass kondition och vill prioritera sin kondition ska man ju inte konditionsträna som en etablerad konditionsidrottare för det. Att små armar kommer behöva ett och ett halvt pass för att bli större (vilket det i praktiken blir med ytterligare dragövningar och pressövningar under veckan) tror jag absolut inte. Precis som att en person som knappt orkar jogga fem minuter ska ge sig på en veckodistans på 50 km helt plötsligt.
Inget fel att prioritera en muskelgrupp men det finns ju fortfarande gränser för vad ens kropp klarar, och mycket mer än så blir ju kontraproduktivt.
18 september, 2011 at 16:52 #336521Anonym anvandareMemberEddie Vedder wrote:Fast det kräver ju inte mer träning för det. Om man har kass kondition och vill prioritera sin kondition ska man ju inte konditionsträna som en etablerad konditionsidrottare för det. Att små armar kommer behöva ett och ett halvt pass för att bli större (vilket det i praktiken blir med ytterligare dragövningar och pressövningar under veckan) tror jag absolut inte. Precis som att en person som knappt orkar jogga fem minuter ska ge sig på en veckodistans på 50 km helt plötsligt.Inget fel att prioritera en muskelgrupp men det finns ju fortfarande gränser för vad ens kropp klarar, och mycket mer än så blir ju kontraproduktivt.
det KAN bli kontraproduktivt om man tränar dom mycket tillsammans med drag, och presspassen. Men det enda behöver ju inte utesluta det andra..
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.