Hjälp med träning/gym.

Home Forums Allmänt om gymträning Hjälp med träning/gym.

• This topic is empty.
Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • Author

Hej jag och en kompis har börjat på gym för ett par månader sen… nu börjar vi undra om vi har tränat rätt.
    Vi tränar varannan dag, vi har kört helkropps-pass alltid.

Min fråga .. ska man träna hela kroppen eller ta en muskelgrupp per dag?

Han väger 75, och har sitt protein pulver (som innehåller lite kolhydrater också)
    Jag väger 54, och har ”gain pulver” vilket innehåller 70% kolhydrater och sedan proteiner skulle jag tro.

Nu på sistone har vi båda inte gått till gymmet eftersom vi har ändrat dygnsrytm osv.. och skulle ta upp det här med någon vettig.. Så varför inte komma hit och fråga alla som redan kan det :)
    Jag har ätit lunch när jag vaknat och sedan innan middagen gör jag 20 armhävningar och 65 situps.. och sedan går och äter och tagit min shake och druckit den till maten… Är det slöseri ?

Och har hört att om man har som mål att gå upp i vikt och föröka sin muskelmassa så får man aldrig bli hungrig.. om man blir hungrig betyder det att kroppen tar fett från musklerna vilket resulterar att musklerna förstörs och krymper.

Sant?

Vi tränar som sagt varannan dag… är det rätt?

Om någon kunde ge ett vettigt och bra schema för oss båda skulle jag vara grymt tacksam.:|8)

Xparn wrote:
    Hej jag och en kompis har börjat på gym för ett par månader sen… nu börjar vi undra om vi har tränat rätt.
    Vi tränar varannan dag, vi har kört helkropps-pass alltid.

Min fråga .. ska man träna hela kroppen eller ta en muskelgrupp per dag?

Han väger 75, och har sitt protein pulver (som innehåller lite kolhydrater också)
    Jag väger 54, och har ”gain pulver” vilket innehåller 70% kolhydrater och sedan proteiner skulle jag tro.

Nu på sistone har vi båda inte gått till gymmet eftersom vi har ändrat dygnsrytm osv.. och skulle ta upp det här med någon vettig.. Så varför inte komma hit och fråga alla som redan kan det :)
    Jag har ätit lunch när jag vaknat och sedan innan middagen gör jag 20 armhävningar och 65 situps.. och sedan går och äter och tagit min shake och druckit den till maten… Är det slöseri ?

Och har hört att om man har som mål att gå upp i vikt och föröka sin muskelmassa så får man aldrig bli hungrig.. om man blir hungrig betyder det att kroppen tar fett från musklerna vilket resulterar att musklerna förstörs och krymper.

Sant?

Vi tränar som sagt varannan dag… är det rätt?

Om någon kunde ge ett vettigt och bra schema för oss båda skulle jag vara grymt tacksam.:|8)

Jag kan rekommendera följande: boka tid med en instruktör som kan göra upp ett lämpligt program/upplägg för er. Drick för all del upp den gainer du redan köpt, men ät sedan vanlig mat, det duger alldeles utmärkt.

Gå inte ut för hårt i början, ni behöver nog en inlärningsperiod.

Bashful_Bob wrote:
    Jag kan rekommendera följande: boka tid med en instruktör som kan göra upp ett lämpligt program/upplägg för er. Drick för all del upp den gainer du redan köpt, men ät sedan vanlig mat, det duger alldeles utmärkt.

Gå inte ut för hårt i början, ni behöver nog en inlärningsperiod.

Tyvärr så kommer det kosta för oss, isåfall.. tar gärna gratis tips om man kan:)

Ser ut som om ni har en del att lära, och om du söker så finns det redan en hel del på forumet om hur du kan lägga upp ditt träningsschema och kostschema.

Men lite enkla tips: En muskel behöver minns 3 dagars återhämtningstid. Jag råder dig att hitta ett schema som delar in muskelgrupperna i olika pass för att orka slipa lika mycket på varje muskel, och inte få för långa pass.
    Du behöver inte vara rädd för att kroppen äter upp musklerna när du är hungrig, huvudsaken är att du får i dig vad du behöver under dagen. En måltid på 2000kcal eller 10 måltider på 200kcal på en dag spelar ingen roll så att säga.

Men som sagt kika på forumet så hittar du säkert mer exakta svar :up:

Lofarn wrote:
    Ser ut som om ni har en del att lära, och om du söker så finns det redan en hel del på forumet om hur du kan lägga upp ditt träningsschema och kostschema.

Men lite enkla tips: En muskel behöver minns 3 dagars återhämtningstid. Jag råder dig att hitta ett schema som delar in muskelgrupperna i olika pass för att orka slipa lika mycket på varje muskel, och inte få för långa pass.
    Du behöver inte vara rädd för att kroppen äter upp musklerna när du är hungrig, huvudsaken är att du får i dig vad du behöver under dagen. En måltid på 2000kcal eller 10 måltider på 200kcal på en dag speclar ingen roll så att säga.

Ska försöka :)

Men om ni är vänliga och hittar något som passar oss.. så tipsa gärna ..

Flessa wrote:
    det verkar som om du är väldigt grön på detta område och har sjukt, sjukt mycket att lära. ett tips är att kolla runt lite på forumet, läsa littaratur (böcker & internet är en bra början) och att ta hjälp av någon erfaren gymmare/byggare på ditt gym.

Oja, jag är en riktig newbie :)

Lofarn wrote:

Du behöver inte vara rädd för att kroppen äter upp musklerna när du är hungrig, huvudsaken är att du får i dig vad du behöver under dagen. En måltid på 2000kcal eller 10 måltider på 200kcal på en dag spelar ingen roll så att säga.

Glöm för all del att man omöjligtvis kan träna enskilda muskler, man tränar alltid muskelgrupper. Nybörjare borde inte ens köra två- eller tresplit.

Det gäller att få en grundfysik, en grundstyrka, för bästa resultat i framtiden. Grundplåten är som alltid enkla och effektiva styrkeövningar, basövningar.

Bashful_Bob wrote:
    Glöm för all del att man omöjligtvis kan träna enskilda muskler, man tränar alltid muskelgrupper. Nybörjare borde inte ens köra två- eller tresplit.

Det gäller att få en grundfysik, en grundstyrka, för bästa resultat i framtiden. Grundplåten är som alltid enkla och effektiva styrkeövningar, basövningar.

jag instämmer i det mesta…men att en nybörjare inte borde köra 2-split?

OnT: Läs på om basövningar, kost och även måltidsfrekvens.

Det du ska komma ihåg är att du måste ligga på ett kaloriöverskott för att bygga muskler om du inte visste det. Försök äta så proteinrikt som möjligt.

och det tips som de flesta får men ignorerar: PROVA DIG FRAM på gymmet och försök hitta det som passar dig, härma inte andra rakt av, vi är alla genetiskt olika och svarar likaså olika på olika sorters träning. dvs. Det träningsschema som passar din kompis perfekt behöver inte vara något för dig.

Lycka till :emo-thumb

Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.