Hjälp med träningsprogram

Home Forums Allmänt om gymträning Hjälp med träningsprogram

• This topic is empty.
Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • Author

Tjenare! :)
    Jag är ganska ny på gymmet, har tränat i ungefär fyra månader. Jag skulle behöva hjälp med att sätta ihop ett bra träningsprogram till mig, samt lite tips om vad man ska äta före/efter träning.

Just nu kör jag ungefär så här:

Måndag
    Axlar och Rygg
    Tisdag
    Ben och Mage
    Torsdag
    Bröst och Biceps
    Fredag/Söndag (beroende på hur det ser ut i skolan)
    Triceps och Över/Underarmar

Upplägget i sej är nog inget fel på men jag känner att övningarna behövs ändra lite på kanske köra olika från vecka till vecka, och ni som är mer kunniga kanske tycker att jag behöver ändra på upplägget. Alltså köra tex, köra Axlar och Ben tillsammans istället för Axlar och Rygg.
    Så är det någon vänlig själ som skulle vilja hjälpa mig med detta skulle det vara kanon bra :)

Jag är 17 år gammal, väger runt 78 kg och är 191 cm lång :)

artive wrote:
    Tjenare! :)
    Jag är ganska ny på gymmet, har tränat i ungefär fyra månader. Jag skulle behöva hjälp med att sätta ihop ett bra träningsprogram till mig, samt lite tips om vad man ska äta före/efter träning.

Just nu kör jag ungefär så här:

Måndag
    Axlar och Rygg
    Tisdag
    Ben och Mage
    Torsdag
    Bröst och Biceps
    Fredag/Söndag (beroende på hur det ser ut i skolan)
    Triceps och Över/Underarmar

Upplägget i sej är nog inget fel på men jag känner att övningarna behövs ändra lite på kanske köra olika från vecka till vecka, och ni som är mer kunniga kanske tycker att jag behöver ändra på upplägget. Alltså köra tex, köra Axlar och Ben tillsammans istället för Axlar och Rygg.
    Så är det någon vänlig själ som skulle vilja hjälpa mig med detta skulle det vara kanon bra :)

Jag är 17 år gammal, väger runt 78 kg och är 191 cm lång :)

Har du enbart tränat i 4 månader skulle troligtvis utvecklingen gå snabbare om du tränade samma muskelgrupp mer frekvent. Halvkroppspass är ofta ett bra alternativ. Då kan du köra exempelvis två överkropps- och två underkroppspass i veckan.

Träna framförallt basövningar(flerledsövningar) med fria vikter då det resulterar i större hypertrofi, starkare senor och linament och bättre balans och kordination än isolationsövningar.

Om du bestämt vill träna efter en mer uppdelad split är följande lämplig:
    Pass 1: Bröst, Axlar, Triceps (Utgå från bänkpress och millitärpress)
    Pass 2: Ben, Mage (Utgå från knäböj och raka marklyft)
    Pass 3: Rygg, Biceps (Utgå från skivstångsrodd och chins)

Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.