hur är det egentligen med två övningar som involverar samma muskler

Home Forums Allmänt om gymträning hur är det egentligen med två övningar som involverar samma muskler

• This topic is empty.
Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • Author

Det jag tänker på är t.ex. rygg och biceps övningar som i många övningar går hand i hand… om man då tränar dessa på samma pass.

Bör man t.ex. först träna biceps innan man tränar rygg för att ”vara slut” i biceps och därmed inte kunna använda dem när man tränar rygg, genom att t.ex. fuska och dra med armarna i stället?

själv kör jag alltid rygg först, kör så strikt som möjligt och ser endast den lilla del av biceps som aktiveras som en bra uppvärmning inför biceps övningarna när jag är klar med rygg seten.

Hur gör ni?

Enligt mig ska biceps vara helt frisk när du tränar t.ex chins, så inte armarna ger upp innan du jobbat klart med ryggen.

Fördelen med att köra rygg och biceps på samma pass är ju att du redan har pumpen i biceps och bara kan köra på, kanske räcker med några set bara för att bli helt slut i muskeln. Nackdelen är att man är trött och inte kan köra övningarna på samma vikt som du hade kunnat om biceps varit på en annan dag. Gör som du vill, men jag föredrar ett armpass och kör rygg separat.

Du bör alltid (nästan) börja passet med de största muskelgrupperna. Har du problem med att biceps arbetar hårt i ryggträningen är det bara att sänka vikterna och tempot och lära dig kontrahera ryggmusklerna mot motståndet. I värsta fall kan dragremmar hjälpa.

Biceps i sig passar utmärkt att träna efter rygg. Har du däremot kommit en bit i din träning och biceps ”släpar efter” kan det vara en idé att träna den med en annan muskelgrupp, eller lägga in en speciell ”armdag” under ett eller två träningsblock. Samma sak gäller om du har dålig nervkontakt med biceps (eller en annan muskel också för den delen), då kan det vara bra att träna den separat när den är fräsch.

Joachim Bartoll wrote:
    Du bör alltid (nästan) börja passet med de största muskelgrupperna.

Vad kan, kort, en bra ordning för övningarna i ett helkroppspass vara? (med så få övningar som möjligt)

mikaelj wrote:
    Vad kan, kort, en bra ordning för övningarna i ett helkroppspass vara? (med så få övningar som möjligt)

Höft/lårdominant
    Press eller dragövning
    Kompletterande övning och/eller mage

Exempel:

Pass 1:
    Marklyft
    Bänkpress
    Extern kabelrotation
    Crunches med rep

Pass 2:
    Hängande ryck
    Militärpress
    Ryska höfttwist
    Framåtlutande sidolyft

Pass 3:
    Knäböj
    Chins
    Hängande benlyft
    Sittande rodd till hakan

Stort tack!

Malkowitch wrote:
    Det jag tänker på är t.ex. rygg och biceps övningar som i många övningar går hand i hand… om man då tränar dessa på samma pass.

Bör man t.ex. först träna biceps innan man tränar rygg för att ”vara slut” i biceps och därmed inte kunna använda dem när man tränar rygg, genom att t.ex. fuska och dra med armarna i stället?

själv kör jag alltid rygg först, kör så strikt som möjligt och ser endast den lilla del av biceps som aktiveras som en bra uppvärmning inför biceps övningarna när jag är klar med rygg seten.

Hur gör ni?

Jag kör på att först träna rygg för att få biceps tränade samtidigt osen sen kör jag någon bicepsövning för att komplettera eftersom det var mest övervägande rygg som tränades. Jag tränar så och tror stenhårt på att det är så man ska göra. bicepsen är ju en viktig del i den övningen för att man ska kunna utföra det på korrekt sett. är du slut i armarna så lyckas du inte utföra övningen helt, efersom du antagligen måste sänka vikterna och då får inte ryggen den träning som den skulle få när alla muskler är pigga. förstår du vad jag menar?;) kanske var lite otydlig.

Jag har kollat en hel del kring det här med basövningar och fått som svar att det i princip inte ska behöva gymma någon bicepsövning efter ryggövningar som tex. chins eftersom det är en rörelse där man klarar av att ta ut alla musklerna till max, bara att man har orken. håller du med eller har du någon annan uppfattaning?:D

Joachim Bartoll wrote:
    Du bör alltid (nästan) börja passet med de största muskelgrupperna. Har du problem med att biceps arbetar hårt i ryggträningen är det bara att sänka vikterna och tempot och lära dig kontrahera ryggmusklerna mot motståndet. I värsta fall kan dragremmar hjälpa.

Biceps i sig passar utmärkt att träna efter rygg. Har du däremot kommit en bit i din träning och biceps ”släpar efter” kan det vara en idé att träna den med en annan muskelgrupp, eller lägga in en speciell ”armdag” under ett eller två träningsblock. Samma sak gäller om du har dålig nervkontakt med biceps (eller en annan muskel också för den delen), då kan det vara bra att träna den separat när den är fräsch.

sänker man vikterna lyfter man ju mindre, samtidigt som bicepsen jobbar lika mkt som ryggen. Då blir det väll meningslöst att sänka eftersom ryggen inte får lika mkt träning som den behöver ?

steinbrenner wrote:
    sänker man vikterna lyfter man ju mindre, samtidigt som bicepsen jobbar lika mkt som ryggen. Då blir det väll meningslöst att sänka eftersom ryggen inte får lika mkt träning som den behöver ?

Du missuppfattade det jag skrev. Jag rekommenderade att sänka vikt och tempo för att hitta ryggmusklerna i övningen och stärka nervlänken. När man sedan verkligen känner att ryggen jobbar kan man börja öka vikterna igen. Det handlar helt enkelt om att bana in övningsrörelsen igen och förstärka nervimpulserna till de muskler som arbetar. Det finns flera trick för det, men det är en artikel i sig.

Joachim Bartoll wrote:
    Du missuppfattade det jag skrev. Jag rekommenderade att sänka vikt och tempo för att hitta ryggmusklerna i övningen och stärka nervlänken. När man sedan verkligen känner att ryggen jobbar kan man börja öka vikterna igen. Det handlar helt enkelt om att bana in övningsrörelsen igen och förstärka nervimpulserna till de muskler som arbetar. Det finns flera trick för det, men det är en artikel i sig.

Det låter som ett mycket bra sätt, sänka tempot och vikten för att verkligen få kontakt med ryggen (och därmed mindre biceps) så att när jag är klar med rygg seten kan köra några fullkontakts (konsentrerade) biceps övningar.! :emo-thumb

Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.