Home › Forums › Allmänt om gymträning › Hur dåligt med ”dålig” teknik i knäböj?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
13 april, 2010 at 18:36 #57798Anonym anvandareMember13 april, 2010 at 18:36 #324226Anonym anvandareMember
Jag ska inte säga att min teknik är världens sämsta. Men den är inte vacker. Jag kommer endast ner till parallellt med golvet om jag står väldigt bredbent. Dvs. nästan bredare än axelbrett. Att komma under parallellt med golvet skulle vara en omöjlighet.
Står jag mindre än axelbrett så vill kroppen automatiskt böja sig framåt. Enda sättet för mig att utföra ett okej knäböj än när jag har en bänk bakom mig och jag kan sätta mig på den (tror detta kallas för någon sorts form av box squats). Detta möjliggör också att jag kan ”flytta fram” benen så att jag kan sätta mig ner utan att vilja böja mig framåt, eller vilja upp på tå. Känner personligen att denna form av knäböj tar bättre på mina ben (framsida lår och glutes) jämfört med bredbenta knäböj (som på något vis tar lite mer på insidan av låret).
Jag är 1.90 lång och har långa ben. Och anledningen till varför jag frågar är, jag har då aldrig sett någon lång person köra tekniskt perfekta knäböj. Och jag är väldigt skeptisk till folk som säger att man kanske behöver stretcha vader och hamstrings om man inte klarar att utföra perfekta knäböj. Hur ligger det till egentligen?
Jag tränar på en styrkelyftsklubb och dom övningar jag kan köra är i princip marklyft, bänkpress, knäböj och box squats. Och kanske är min kropp mer lämpad till att köra benpress, men i och med att jag inte har tillgång till en benpress så frågar jag.–> Hur pass illa är det att köra knäböj som är mindre än prefekta i utförandet? Kan jag fortsätta eller ska jag hitta ett substitut?
Efter 2-3 set box squats + 2-3 sett halvdana knäböj så är det inget snack om saken att övningen tagit på hela låret. Så det borde inte vara någon risk för obalans i muskler, men som sagt, jag vet ju inte.
13 april, 2010 at 19:01 #324227Anonym anvandareMemberbrighty wrote:Jag ska inte säga att min teknik är världens sämsta. Men den är inte vacker. Jag kommer endast ner till parallellt med golvet om jag står väldigt bredbent. Dvs. nästan bredare än axelbrett. Att komma under parallellt med golvet skulle vara en omöjlighet.Står jag mindre än axelbrett så vill kroppen automatiskt böja sig framåt. Enda sättet för mig att utföra ett okej knäböj än när jag har en bänk bakom mig och jag kan sätta mig på den (tror detta kallas för någon sorts form av box squats). Detta möjliggör också att jag kan ”flytta fram” benen så att jag kan sätta mig ner utan att vilja böja mig framåt, eller vilja upp på tå. Känner personligen att denna form av knäböj tar bättre på mina ben (framsida lår och glutes) jämfört med bredbenta knäböj (som på något vis tar lite mer på insidan av låret).
Jag är 1.90 lång och har långa ben. Och anledningen till varför jag frågar är, jag har då aldrig sett någon lång person köra tekniskt perfekta knäböj. Och jag är väldigt skeptisk till folk som säger att man kanske behöver stretcha vader och hamstrings om man inte klarar att utföra perfekta knäböj. Hur ligger det till egentligen?
Jag tränar på en styrkelyftsklubb och dom övningar jag kan köra är i princip marklyft, bänkpress, knäböj och box squats. Och kanske är min kropp mer lämpad till att köra benpress, men i och med att jag inte har tillgång till en benpress så frågar jag.–> Hur pass illa är det att köra knäböj som är mindre än prefekta i utförandet? Kan jag fortsätta eller ska jag hitta ett substitut?
Efter 2-3 set box squats + 2-3 sett halvdana knäböj så är det inget snack om saken att övningen tagit på hela låret. Så det borde inte vara någon risk för obalans i muskler, men som sagt, jag vet ju inte.
bara det tar bra och du har ryggen i svank i hela rörelsen är det väl OK. tappar man svanken kan man skada ryggen illa..
13 april, 2010 at 19:18 #324228Anonym anvandareMemberAtt längden skulle vara problemet i fråga tvivlar jag på eftersom jag känner SL:are som är kring 190 cm. Och varför är du skeptisk mot streching? Klarar du av att göra en knäböj med bara stången? Filma när du böjer och lägg upp filmen så är det lättare att bedöma.
13 april, 2010 at 19:21 #324229Anonym anvandareMember[http://www.bartoll.com/images/stories/articles/2003/knaboj.pdf]
Mycket bra artikel!
14 april, 2010 at 13:29 #324230Anonym anvandareMemberPatrikBergman wrote:Att längden skulle vara problemet i fråga tvivlar jag på eftersom jag känner SL:are som är kring 190 cm. Och varför är du skeptisk mot streching? Klarar du av att göra en knäböj med bara stången? Filma när du böjer och lägg upp filmen så är det lättare att bedöma.Jag klarar att utföra knäböj med bara stången, men jag är något framåtlutad i mitt utförande – stretching eller inte streching. Visserligen känns det bra (dvs. inte ont någonstans) men det är långt ifrån det spikraka by-the-book utförandet som finns att beskåda på vissa klipp på youtube.
Angående längden så snappade jag upp det från ett inlägg av Lyle Mcdonald där han nämner i förbifart:
”And, again, for people with certain types of mechanics (usually very long femurs), back squatting can be a very non-productive exercise for strength or size. They’ll end up so bent over that their low back will give out long before their legs get a training stimulus or they’ll wreck their knees because the only way to remain upright is to push the knees so far forwards that the shear is massive.” –> [http://www.bodyrecomposition.com/muscle-gain/squat-versus-leg-press-for-big-legs.html]
Och han borde ha lite koll.
14 april, 2010 at 13:44 #324231Anonym anvandareMemberAllan wrote:[http://www.bartoll.com/images/stories/articles/2003/knaboj.pdf]Mycket bra artikel!
Tack för posten, bra tips i artikeln.
14 april, 2010 at 22:37 #324232Anonym anvandareMemberbrighty wrote:Jag klarar att utföra knäböj med bara stången, men jag är något framåtlutad i mitt utförande – stretching eller inte streching. Visserligen känns det bra (dvs. inte ont någonstans) men det är långt ifrån det spikraka by-the-book utförandet som finns att beskåda på vissa klipp på youtube.Angående längden så snappade jag upp det från ett inlägg av Lyle Mcdonald där han nämner i förbifart:
”And, again, for people with certain types of mechanics (usually very long femurs), back squatting can be a very non-productive exercise for strength or size. They’ll end up so bent over that their low back will give out long before their legs get a training stimulus or they’ll wreck their knees because the only way to remain upright is to push the knees so far forwards that the shear is massive.” –> [http://www.bodyrecomposition.com/muscle-gain/squat-versus-leg-press-for-big-legs.html]
Och han borde ha lite koll.
Han menar ju givetvis förhållandevis långt lårben. Man kan vara 150cm och ändå ha långt lårben eller 210cm och ha kort lårben.
15 april, 2010 at 06:39 #324233Anonym anvandareMemberGorilla wrote:Han menar ju givetvis förhållandevis långt lårben. Man kan vara 150cm och ändå ha långt lårben eller 210cm och ha kort lårben.Och jag menar det också. Men det är nog vanligare att längre människor har längre lårben.
Men betyder detta, om utförandet är lite under standard, att knäböj kanske inte är det bästa val av övning (dvs. om man har långa lårben)?
15 april, 2010 at 07:14 #324234Anonym anvandareMemberhar du provat frontsquat? Det tvingar dig till att ha en rak rygg, fast det klarar du kanske inte heller av? Om du inte klarar av det så kan du ju köra grunda knäböj och sedan komplettera med djupare benpressar.
15 april, 2010 at 08:11 #324235Anonym anvandareMember[youtube=9OTLp3CErRI]
bra övning att lära in kroppen hur den ska böja :up:
15 april, 2010 at 18:07 #324236Anonym anvandareMemberbrighty wrote:Och jag menar det också. Men det är nog vanligare att längre människor har längre lårben.Men betyder detta, om utförandet är lite under standard, att knäböj kanske inte är det bästa val av övning (dvs. om man har långa lårben)?
Att långa människor skulle ha ett högre förhållande än kortare människor har jag aldrig hört. Det kan mycket väl stämma, men varför? Skulle lårbenet få större tillväxt?
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.