Home › Forums › Allmänt om gymträning › Hur håller ni er friska?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
2 oktober, 2010 at 16:39 #443841Anonym anvandareMemberTomas Tryffel wrote:Det är väl inte kylan, utan om man rör sig mellan stora temperaturskillnader som spelar roll för förkylning.
Sen skriver nog jag också under på att sömn är det absolut största faktorn med vilken du kan hålla borta sjukdomar. Det och god hygien (inte hålla på och klia dig i ögonen, peta nästan osv, som KG sade).
Ja, det där är min uppfattning också. Lite kyla gör en inte nödvändigtvis sjuk och de flesta blir nog sjuka av hygienskäl. Även om mkt plötsliga temperaturväxlingar enligt många lär kunna påverka immunförsvaret.
Ett annat knep vissa använder är att klä sig onödigt varmt i början av våren och onödigt kallt mot slutet av hösten.
Förkylning orsakas förstås inte av kyla utan av ett virus. Mina egna bästa knep för att hålla immunförsvaret uppe är att äta mycket, sova mycket och ta mycket vitamintillskott, speciellt vitamin C samt antioxidanter. Utöver det får man lyssna lite på kroppen. I mitt fall blir jag egentligen bara sjuk när jag tränat lite för hårt, vilket brukar hända flera gånger om året med extra stor risk kring tävlingssäsongen.
Ytterligare ett knep för att undvika förkylningar som jag läst om någon gång för länge sedan är att ha fönstret öppet så mycket som möjligt under året. Något om att syrerik luft skall ge mer energi och alltså hjälpa immunförsvaret på traven. Jag sover gärna med öppet fönster året om, även under vintern. Jag har aldrig känt att den svala luften skulle göra mig sjukare.
2 oktober, 2010 at 19:58 #443842Anonym anvandareMemberFörkylning får man pga av små jävla virus som finns lite här och var.
Finns ett helt gång olika rackare som bara väntar på att jävlas med just dig.Jag personligen tvättar alltid händerna innan jag går in på gymmet. Sen ger man bara fan i att peta sig i näsan under passet.
När man tränat klart, duschat och donat tvättar jag händerna igen.Och om jag inte har blivit felinformerad så sänks immunförsvaret något under kraftansträngningar, vilket gör det extra viktigt att man tvättar händer efter ett gympass där många tafsar på samma stång/hantlar som du. Någon får gärna bekräfta det så jag inte lär ut felaktig info.
2 oktober, 2010 at 21:10 #443843Anonym anvandareMemberMicke.. wrote:Och om jag inte har blivit felinformerad så sänks immunförsvaret något under kraftansträngningar, vilket gör det extra viktigt att man tvättar händer efter ett gympass där många tafsar på samma stång/hantlar som du. Någon får gärna bekräfta det så jag inte lär ut felaktig info.Ja, moderat träning stärker immunförsvaret, medan utmattande träning kraftigt försämrar det ett antal timmar efteråt.
3 oktober, 2010 at 11:03 #443844Anonym anvandareMemberKing Grub wrote:Ja, moderat träning stärker immunförsvaret, medan utmattande träning kraftigt försämrar det ett antal timmar efteråt.Så att jag blir sjuk oftare nu kan bero på att jag försökt hålla ner på konditionsträningen under mina desperata försök till viktuppgång? Eller är jag ute och cyklar?
3 oktober, 2010 at 22:50 #443845Anonym anvandareMemberÄta (nyttigt), sova (tillräckligt), träna (lagom), vara ute i friska luften (ofta) och tvätta händerna (med tvål och peta inte i näsan, klia inte ögonen och bit inte på naglana).
5 oktober, 2010 at 21:47 #443846Anonym anvandareMemberHåll dej undan från Dagis, skolor och barn Eller vafan! håll dej undan från folk helt och hållet!
8 oktober, 2010 at 14:47 #443847Anonym anvandareMemberSom många säger. Sov ordentligt och på vettiga tider. Jag själv brukar undvika att kyla ned mig direkt efter passet, framför allt öron och hals. Sen är ju kylan egentligen bara farlig när du har virus i kroppen.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.