Home › Forums › Allmänt om gymträning › Hur lång tid efter träningspasset är protein viktigt?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
3 augusti, 2009 at 15:11 #62339Anonym anvandareMember3 augusti, 2009 at 15:11 #406588Anonym anvandareMember
Låt oss för enkelhetens skull säga att jag tränar tung styrketräning 1 dag/vecka. Min fråga är hur lång tid efter mitt pass som det är viktigt med extra proteintillskott. Antar att det handlar om hur lång tid det tar för musklerna jag tränat att återhämta sig, och att detta är väldigt individuellt. Men finns det någon generell riktlinje. Är det lika viktigt med extra proteintillskott dagen efter mitt träningspass, eller är det de närmsta timmarna efter passet. Eller är det rent av viktigare dagen efter mitt träningspass.
(Hoppas ni förstår min fråga)
Alltså; är det någon idé att äta extra mkt protein dagen efter mitt pass, upp till två dagar efter mitt pass, eller är det bara samma dag som är viktigt? Hur gör ni?
/Malkowitch
3 augusti, 2009 at 15:19 #406589Anonym anvandareMemberBehovet är som störst efter träningspasset men återhämtningen och muskeluppbyggnaden pågår lång tid efter det och du måste se till att ge kroppen de byggstenar (protein) som den behöver för att bygga upp din muskulatur kontinuerligt. Återhämtningen tar längre tid ju hårdare du tränat. Dvs jag ser alltid till att sparka igång proteinsyntesen i samband med träning genom eaa(aminosyror) och/eller en proteindrink. Du kan ge kroppen vad den behöver också genom vanlig mat med bra proteininnehåll och du bör alltså se till att äta bra mat och tillräckligt protein även dagarna efter då kroppen håller på att bygga upp muskelvävnaden.
3 augusti, 2009 at 15:33 #406590Anonym anvandareMemberUndefined wrote:Behovet är som störst efter träningspasset men återhämtningen och muskeluppbyggnaden pågår lång tid efter det och du måste se till att ge kroppen de byggstenar (protein) som den behöver för att bygga upp din muskulatur kontinuerligt. Återhämtningen tar längre tid ju hårdare du tränat. Dvs jag ser alltid till att sparka igång proteinsyntesen i samband med träning genom eaa(aminosyror) och/eller en proteindrink. Du kan ge kroppen vad den behöver också genom vanlig mat med bra proteininnehåll och du bör alltså se till att äta bra mat och tillräckligt protein även dagarna efter då kroppen håller på att bygga upp muskelvävnaden.Brukar själv ta en proteindrink efter träningen, men innehåller den inte tillräckligt med aminosyror?
3 augusti, 2009 at 15:44 #406591Anonym anvandareMemberando wrote:Brukar själv ta en proteindrink efter träningen, men innehåller den inte tillräckligt med aminosyror?Absolut, protein består av aminosyror. EAA är aminosyror och proteinet i din drink består av dessa aminosyror menmåste först brytas ner i magen till aminosyror innan det kan tas upp i blodbanan. Det är därför det är så populärt med EAA direkt innan träningen och även efter då de tas upp extremt snabbt i blodbanan och stimulerar proteinsyntesen allra bäst. Men din proteindrink fungerar aldeles utmärkt också. Läs mer i kost & näringsforumet, där finns massor av trådar om detta eller använd sök-funktionen på forumet.
3 augusti, 2009 at 15:51 #406592Anonym anvandareMemberUndefined wrote:du bör alltså se till att äta bra mat och tillräckligt protein även dagarna efter då kroppen håller på att bygga upp muskelvävnaden.Tack för bra svar, Hur många dagar är det vi talar om? är det lika viktigt med protein dagen efter, som träningsdagen. Och när man kan generellt räkna med att proteinet inte längre behövs för det pass jag körde. (om jag tränar 1 dag/vecka)
Jag kör själv med EAA innan och efter passet, och protein under dagen efter passet.
Använder ni även protein innan ett pass (annat än t.ex. EAA)
/Malkowitch
3 augusti, 2009 at 15:58 #406593Anonym anvandareMemberMalkowitch wrote:Hur många dagar är det vi talar om? är det lika viktigt med protein dagen efter, som träningsdagen.[http://traningslara.se/blogg/idrottarens-proteinbehov/]
[http://traningslara.se/blogg/idrottarens-proteinbehov-del-2-proteintillskott/]
[http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Vad-innehaller-maten/Protein/]3 augusti, 2009 at 15:59 #406594Anonym anvandareMemberMalkowitch wrote:Tack för bra svar, Hur många dagar är det vi talar om? är det lika viktigt med protein dagen efter, som träningsdagen. Och när man kan generellt räkna med att proteinet inte längre behövs för det pass jag körde. (om jag tränar 1 dag/vecka)Jag kör själv med EAA innan och efter passet, och protein under dagen efter passet.
Använder ni även protein innan ett pass (annat än t.ex. EAA)
/Malkowitch
Jag skulle rekommendera att hålla en diet som är i princip likadan alla dagar hela veckan med undantag för att du kanske just då i samband med träning har fördel av lite extra protein och kanske även kolhydrater. Tränar du bara en dag i veckan är ditt proteinbehov inte lika stort som någon som tränar hårt många dagar i veckan. I grunden finns det många fördelar med att generellt hålla ner lite på kolhydraterna i kosten, främst socker så klart, och öka på proteinintaget samt bra fetter. Det kan du få genom vanlig bra mat och behöver inte köra proteindrinkar för det.
Som sagt, i övrigt finns massor av info att hitta i kostforumet.
3 augusti, 2009 at 16:04 #406595Anonym anvandareMemberTackar!
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.