Hur lång vila för varje muskelgrupp?

Home Forums Allmänt om gymträning Hur lång vila för varje muskelgrupp?

• This topic is empty.
Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • Author

Sökte lite men hittade inget som direkt gav mig svar. Så.. Hur länge ska man man vila? Vet att det är olika. Själv så vilar jag en hel vecka mellan varje muskelgrupp, är det bra/dåligt?
    Så t.ex. på måndagar kör jag rygg/triceps, då väntar jag tills nästa måndag innan jag kör dom muskelgrupperna igen, och lika med dom andra:P
    Min kompis har gymmat i 2år ungefär och han kör likadant och tycker det är rätt och bra att köra så. Vissa tränar ju t.ex. biceps 2 gånger i veckan. Är det bra om man vill få större och starkare biceps eller måste man vila mkt. :S
    Ge mig lite snälla tips och svar :)

[http://forum.body.se/showthread.php?t=94794&highlight=samma+muskelgrupp]

Identisk fråga, så noga kan du inte ha sökt.

Du hittade nog inget bra svar p.g.a. att det inte finns någon obestridlig sanning. Det hänger på hur hårt och intensivt du väljer att träna, hur bra/dåligt du sköter maten och vad du har för gener. Man får bestämma sig för ett upplägg och ge det en ordentlig chans.

Men om vi säger såhär då. Det är väl inte DÅLIGT att vila en vecka för varje muskelgrupp? man blir ju inte svagare, och man lär väl fortfarande bli starkare och större?

Glenn Spänn wrote:
    Du hittade nog inget bra svar p.g.a. att det inte finns någon obestridlig sanning. Det hänger på hur hårt och intensivt du väljer att träna, hur bra/dåligt du sköter maten och vad du har för gener. Man får bestämma sig för ett upplägg och ge det en ordentlig chans.

Japp, och inse att det går att variera.

Jag har i nästan alla år kört 1 gång per vecka/muskel.
    Ibland kört genom kroppen på 5-6 dagar, dvs kört genom kroppen ca 5 ggr/4 veckor.

Kör nu genom kroppen 2 ggr/vecka uppdelat på 6 pass.
    Funkar skitbra, men givetvis har jag anpassat träningen.
    Kör nästan aldrig till failure, kör kort vila mellan seten och runt 10 reps.

Men trots att det fungerar bra ska jag köra det 6 veckor, sen blir det tung träning och köra färre pass med mer vila mellan muskelgrupperna.

Frågan är alldeles för subjektiv för att ge ett ordentligt svar på.
    Vissa har lätt med djup sömn, en näringsrik kost och allmänt bra gener för hård träning.
    Medans andra får vila mer och träna lugnare för att inte bränna ut sitt CNS eller bli övertränade. Så det enda svaret är; Känn efter själv.

grekelito wrote:
    Känn efter själv.

+1

CNS har oftast längre återhämtningstid än själva muskeln! Om du tränat hårt under en längre tid och börjat känna dig trött allt oftare, dvs utsliten så kan några extra vilodagar vara på sin plats.

Annars är det som grekelito säger! Känn efter.

J.v.K wrote:
    hur ser ditt schema ut? :) bara nyfiken

Dag 1
    Framsida lår, vader

Dag 2
    Rygg, baksida lår

Dag 3
    Bröst, axlar

Dom större muskelgrupperna körs med 8-10 set per pass, dom mindre med 6-8 set. Repsen ligger runt 10, vilan mellan 30-75 sekunder, vikterna nästan alltid konstanta.

Exempel bänkpress
    100 kg*10 reps
    100 kg*10 reps
    100 kg*10 reps
    100 kg*8 reps

Det är från gårdagens pass

Efter 3 dagar börjar jag om, vilar oftast 1 dag i veckan så kroppen tränas 2 ggr.

Armar tränas när det känns läge för, tog ett armpass då jag hade träningsvärk i låren och det var dags att köra dom igen.

Ett pass med bröst och axlar innebär oftast 20 set och tar drygt 30 minuter.

Länk till min journal, där går det att följa resultaten

[http://forum.body.se/showthread.php?t=57497 http://forum.body.se/showthread.php?t=57497%5D

J.v.K wrote:
    helt klart intressant, tack vincent :) upplever du bra muskelökningar?

edit: kanske ska ta det i journalen :P

Gör det så vi inte blir helt off

Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.