Hur länge hålelr den anabola effekten efter styrketräning?

Home Forums Allmänt om gymträning Hur länge hålelr den anabola effekten efter styrketräning?

• This topic is empty.
Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • Author

Precis som rubriken frågar, hur länge efter att jag styrketränat håller den anabola (uppbyggande) effekten?

Jag menar.. Den sitter definitivt inte i i 2 veckor..

malawiglenn wrote:
    ca 24-48h har jag lärt mig.

Rolig läsning: [http://traningslara.se/blogg/manniskans-proteinsyntes-vad-ar-det/]

jag anade det.. att den anabola signalen håller ungefär medans musklerna återhämtar sig.. Det gör ju en hel del sense…

Torde ju vara så att ju mer muskelprotein som bryts ner desto längre tid tar det för kroppen att nysyntetisera muskelprotein. Därav borde en människa med stor muskelvolym behöva längre återhämtning än en med liten muskelvolym. Detta då förutsatt att båda belastar muskeln procentuellt lika hårt.

En viss adaption till träning förekommer alltid och de som tränat länge får ett något förändrat genuttryck. T.ex ökar uttrycket utav gener som är involverade i fettoxidation och kolhydratsomsättning. Mycket möjligt att gener påverkas via långvarig träning till att förbättra återhämtning på andra sätt men där är jag mer osäker!

Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.