Hur många timmars sömn för återhämtning?

Home Forums Allmänt om gymträning Hur många timmars sömn för återhämtning?

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 20 total)
  • Author

Trots att jag är ledig gillar jag att ställa klockan på morgonen. Den ringer 8:00 vilket ger mig 7-8 timmars sömn per natt.

Eftersom vila är väldigt viktigt för återhämtningen undrar jag om det är tillräckligt många timmar. Om det är relevant så står jag för tillfället på kaloribalans men tränar hårt och om några veckor kommer jag öka kaloriintaget en aning. Så det är inte talan om någon deff men inte heller någon direkt bulkj. Jag är 19 år, 68 kg till mina 181 cm och har tränat i 2,5 år.

Min vardag är också generellt ganska passiv utöver eventuella morgonpromenader och ett styrkepass.

Det är väl helt ok för återhämtning. Dock så är du ju 19 så någon timme extra per vecka bör du ju kunna klämma in. I din ålder kunde jag sova hur mycket som helst.

Hur känner du dig om dagarna? Trött eller utvilad? Presterar du bra?

mccarlsson wrote:
    Det är väl helt ok för återhämtning. Dock så är du ju 19 så någon timme extra per vecka bör du ju kunna klämma in. I din ålder kunde jag sova hur mycket som helst.

Frågan om hur mycket jag kan sova är en helt annan. :p På vilodagar (1-2 dagar i veckan) brukar jag ställa av alarmet, och då kan jag lätt sova 11 timmar i stället.

Eddie Vedder wrote:
    Hur känner du dig om dagarna? Trött eller utvilad? Presterar du bra?

Jag känner mig bra, och jag kan inte påstå att jag presterar något bättre om jag får sova mer.

HamphusKjellman wrote:
    Jag känner mig bra, och jag kan inte påstå att jag presterar något bättre om jag får sova mer.

Då vet du ju redan svaret. Att inte lagga sånt som inte gått sönder är ett bra tips i många sammanhang.

Eddie Vedder wrote:
    Då vet du ju redan svaret. Att inte lagga sånt som inte gått sönder är ett bra tips i många sammanhang.

Men det jag undrade var lite om mina resultat kan bli bättre genom mer sömn, och det är inte lika lätt att veta och utvärdera efter min korta erfarenhet.

HamphusKjellman wrote:
    Men det jag undrade var lite om mina resultat kan bli bättre genom mer sömn, och det är inte lika lätt att veta och utvärdera efter min korta erfarenhet.

Hur ska någon veta det?
    Testa att sova 9 timmar per dygn och se om du presterar bättre.

Indec wrote:
    Hur ska någon veta det?
    Testa att sova 9 timmar per dygn och se om du presterar bättre.

Jag pratar inte om prestationen utan hur mina muskler byggs upp inom mig (för att uttrycka det enkelt). Det görs ju undersökningar på allt, så någon studie på sömn är jag säker på finns. Och det var det jag hade hoppats på att någon hade här.

HamphusKjellman wrote:
    Jag pratar inte om prestationen utan hur mina muskler byggs upp inom mig (för att uttrycka det enkelt). Det görs ju undersökningar på allt, så någon studie på sömn är jag säker på finns. Och det var det jag hade hoppats på att någon hade här.

Finn ganska mycket forskning ja. Sök på ”sömn” på vår blogg, där har vi skrivit en del även om det inte är byggarrelaterat direkt. Eller leta upp BODY Magazine från mars 2011, där skrev jag mer om just träning/byggning.

Vad nu det skulle hjälpa dig, man studerar inte hur redan tillräckligt där man adderar ÄNNU mer sömn påverkar. Bara på befolkningsnivå, men där är mer sömn korrelerat med negativa aspekter, inte positiva.

Slutligen är prestationen, vikten och måtten ditt allra bästa kvitto på muskelutvecklingen. Blir du hela tiden starkare och orkar mer reps samtidigt som du växer vet du ju att du bygger eller hur?

Har du inga problem med att sova så analysera det inte mer. Sov som du gör. Känner du dig trött och sliten sov någon timme extra per dag.

Hur pass negativ påverkan blir det om man tränar hårt men sover bara 5½ – 6 timmar varje dygn? Jag känner mig pigg om dagarna men lite små hängig på gymmet.

Kommer det göra STOR skillnad i muskeltillväxt? har sovit så här dåligt i år nu och händer inte så mycket i musklerna, förutom bröst som jag försöker bygga på.

Jag har problem där. Kan oftast inte sova mer än ca 6 timmar, max

Bear wrote:
    Jag har problem där. Kan oftast inte sova mer än ca 6 timmar, max

Jag sover max 6 timmar själv, har gjort så i snart 10 år, är snart 30.

Håller med Eddie, utvärdera, hur presterar du, mer sömn eller mindre?

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 20 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.