Hur mycket vikt upp under bulk?

Home Forums Allmänt om gymträning Hur mycket vikt upp under bulk?

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 15 total)
  • Author

Hej. Nu har jag under tre månader gått upp åtta kilo, innan dess hade jag tränat på gym under ungefär fem månader.

Jag har gått från 64kg till 72kg.
    Från 80 cm till 86 cm runt midjan.
    Från 32 cm runt överarmen till 36.
    Från 104 till 109 runt bröstet.

Innan jag började äta såhär mycket så var jag riktigt smal på 64kg. Fyra magrutor syntes mycket bra (Vet inte om jag har sexpack). Numera syns de två översta ganska bra när jag spänner och de två andra har en viss antydan (inte helt borta men det är mer som en rand än två rutor).

Hur pass mycket bör man egentligen gå upp under bulk? Jag förstår att det är individuellt men just nu känner jag att det kanske vore fördelaktigt att kanske gå ned lite fram tills nyår och sedan börja gå upp igen fram tills ungefär mars och sedan gå ned till sommaren igen.

Hur ser mina resultat ut och hur tycker ni att jag borde göra?

Mvh.

Hur mycket i vikt man vill gå upp under en (bulk) viktuppgång bestämmer man helt själv.
    När man bulkar så ska man försöka se till att lägga på sig så lite fett som möjligt.
    Målet med en bulk är ju att åstakomma fettfri massa.
    Det är rek att gå upp sakta i vikt när man tränar då kroppen bara kan nybilda en viss mängd muskelmassa per dag.
    För varje ökat fett kg du lägger på dig kommer dina förutsättningar till ökad mängd muskelmassa per ökat kg bli mindre.
    Att gå upp väldigt fort i vikt kan leda till permanenta skador för livet. Dvs du försämmrar dina framtida muskelökningar permanent.
    Ju mer fett ju mindre muskler.
    Om du inte trivs bra med din kropp ska du ju självklart göra nånting åt det.
    Har du ökat mycket i styrka under dem här tre månaderna?
    Tycker du själv att det ser ut som att du fått mer muskler?
    Om inte. Så kan du tyvärr ha lagt på dig en heeel deeel onördigt fett som kommer ta tid att deffa bort.

Att grisbulka sådär och sen deffa kommer nästan leda till att du tom kan gå back i muskler om du gör en dålig deff.

Ta det lugnt, en sakta viktuppgång där du dubbelcheckar med midjemått och spegel är att föredra.
    Grisbulka hade iaf jag undvikt…

Helt olika. Men har du lätt att tappa så är det inga problem.
    Körde en 3 års bulk 35kg up ;)

Jojjep91 wrote:
    Hur mycket i vikt man vill gå upp under en (bulk) viktuppgång bestämmer man helt själv.
    När man bulkar så ska man försöka se till att lägga på sig så lite fett som möjligt.
    Målet med en bulk är ju att åstakomma fettfri massa.
    Det är rek att gå upp sakta i vikt när man tränar då kroppen bara kan nybilda en viss mängd muskelmassa per dag.
    För varje ökat fett kg du lägger på dig kommer dina förutsättningar till ökad mängd muskelmassa per ökat kg bli mindre.
    Att gå upp väldigt fort i vikt kan leda till permanenta skador för livet. Dvs du försämmrar dina framtida muskelökningar permanent.
    Ju mer fett ju mindre muskler.
    Om du inte trivs bra med din kropp ska du ju självklart göra nånting åt det.
    Har du ökat mycket i styrka under dem här tre månaderna?
    Tycker du själv att det ser ut som att du fått mer muskler?
    Om inte. Så kan du tyvärr ha lagt på dig en heeel deeel onördigt fett som kommer ta tid att deffa bort.

Att grisbulka sådär och sen deffa kommer nästan leda till att du tom kan gå back i muskler om du gör en dålig deff.

Tack så mycket för svaret. Under de två första månaderna gick jag från 80 till 100kg i bänkpress. Har ökat mycket i vissa övningar medan jag i övningar såsom bicepscurl knappt ökat någonting.

Jag tycker definitivt att jag fått bra mycket mer muskler. På före/efterbilderna så ser man det klart och tydligt. Jag har ju lagt på mig fläsk men jag är absolut inte missnöjd med min kropp. Det jag undrar är också hur mina resultat ser ut? Är 6+ cm runt midjan mycket på tre månader? Det är två cm i månaden. Ska nämnas att jag tror mycket av mitt fett lägger sig på mage och ben för när jag gick ned i vikt förut för att bli smalare så minskade magen 16 cm och armarna gick ned med en halv centimeter.

Albin wrote:
    Ta det lugnt, en sakta viktuppgång där du dubbelcheckar med midjemått och spegel är att föredra.
    Grisbulka hade iaf jag undvikt…

Tycker du att det jag gör är en grisbulk? Jag tyckte faktiskt det var svårare att bulka än att deffa och i början av bulken hade jag problem med att hålla i det och det gick lite för fort. Nu har jag lärt mig mer och i slutet av veckan har jag bara gått upp 0.1 – 0.3 kg. Hade jag gått upp såhär i början av bulken så kanske det hade sett bättre ut men samtidigt så lär man sig av erfarenheten.

beciec wrote:
    Helt olika. Men har du lätt att tappa så är det inga problem.
    Körde en 3 års bulk 35kg up ;)

Jag kan utan problem klippa två kilo i veckan och inte tycka det är jobbigt. Antar dock att muskelförlusten blir större när man går ned fort.

Tack för svaret till er alla tre.

Hur tycker ni att mina resultat ser ut om ni tittar på det jag skrev i första posten?

Mvh.

Ser bra ut. 5 månader bra resultat.
    Du kommer inte tappa ett skit med lite koll på kosten och fortsätta träna.
    en halv cm är inte mycket. I så fall skulle jag sitta å lipa nu hehe…

beciec wrote:
    Ser bra ut. 5 månader bra resultat.
    Du kommer inte tappa ett skit med lite koll på kosten och fortsätta träna.
    en halv cm är inte mycket. I så fall skulle jag sitta å lipa nu hehe…

Har styrketränat i nästan åtta månader :/ Menade att bulken hållt på i tre månader och det är resultaten från tre månaders bulkande som jag skrev upp. Innan dess var styrketräningen allt annat än optimal vilket man dock inte kan förvänta sig när man är nybörjare (vilket jag fortfarande kanske är). Grejen var den att under de första månaderna så försökte jag gå ned i vikt hela tiden vilken gjorde att jag kanske ändå inte ökade nå muskler under den tiden.

Hur mkt midjemottet ökar är till var och en.
    Jag lägger inte på mig mkt fett på magen, mina magrutor kräver nog en 20kg för att försvinna. Har bra djup och konturer.
    Där emot rumpan och lår får en del fett på sig vid viktuppgång.

Coby wrote:
    Har styrketränat i nästan åtta månader :/ Menade att bulken hållt på i tre månader och det är resultaten från tre månaders bulkande som jag skrev upp. Innan dess var styrketräningen allt annat än optimal vilket man dock inte kan förvänta sig när man är nybörjare (vilket jag fortfarande kanske är). Grejen var den att under de första månaderna så försökte jag gå ned i vikt hela tiden vilken gjorde att jag kanske ändå inte ökade nå muskler under den tiden.

Bra jobbat! Hmm… hur lång är du? Du behöver inte tänka som en BB fult ut om du inte ska tävla :). Ligga på ett bra överskott ger bra resultat är man liten så är det lätt att dra av sig. 15kg muskler på några år. Fattar inte själv att det gick.

beciec wrote:
    Bra jobbat! Hmm… hur lång är du? Du behöver inte tänka som en BB fult ut om du inte ska tävla :). Ligga på ett bra överskott ger bra resultat är man liten så är det lätt att dra av sig. 15kg muskler på några år. Fattar inte själv att det gick.

Tack :) Jag är 174 cm lång. Jag har ingen större lust att deffa just nu så jag tänker bulka långsamt och försöka lägga på mig något mindre än ett kilo i månaden. Bra jobbat själv :) 15 kg är riktigt mycket.

Tack så mycket för att ni tar er tid att svara, du också Jojjep91.

Mvh.

Coby.. 174cm verkar som det ser riktigt bra ut om du fortsätter i den takten.

Personligen skulle jag vilja säga att en viktuppgång på 8 kg på tre månader de facto är en grisbulk, men det är bara mina preferenser. 8 kg är max vad jag skulle vilja gå upp på typ ett år, då talar det för att en större andel av viktuppgången är muskler, vilket ofta är det som eftersträvas.

Vad som är hälsosamt/inte hälsosamt när det kommer till hur fort man ”bör” gå upp i vikt vågar jag inte svara på (jag har t.o.m. för mig att Mr. Vedder här på forumet skrivit att en viktuppgång i sig inte är hälsosam). Men så länge du känner att du trivs med dig själv så är det väl bara att köra på. Känner du dig äcklig och fet är det bara att sänka energiintaget något.

Rasmus Kjellberg wrote:
    Personligen skulle jag vilja säga att en viktuppgång på 8 kg på tre månader de facto är en grisbulk, men det är bara mina preferenser. 8 kg är max vad jag skulle vilja gå upp på typ ett år, då talar det för att en större andel av viktuppgången är muskler, vilket ofta är det som eftersträvas.

Vad som är hälsosamt/inte hälsosamt när det kommer till hur fort man ”bör” gå upp i vikt vågar jag inte svara på (jag har t.o.m. för mig att Mr. Vedder här på forumet skrivit att en viktuppgång i sig inte är hälsosam). Men så länge du känner att du trivs med dig själv så är det väl bara att köra på. Känner du dig äcklig och fet är det bara att sänka energiintaget något.

Förutom att jag personligen inte trivs med att vara en fettsäck så har allt prat om fettceller skrämt upp mig tillräckligt för att inte ge mig på en grisbulk igen ;)

8kilo på 3månader låter mycket. Men trivs man med det så.

Rasmus Kjellberg wrote:
    (jag har t.o.m. för mig att Mr. Vedder här på forumet skrivit att en viktuppgång i sig inte är hälsosam)

Det är inget som gäller alla givetvis (för mig är viktuppgång högst värdefullt för min hälsa) men för alla som är normalviktiga och friska finns bara nackdelar ur ren hälsosynpunkt. Större muskler och mer fett gör en kanske snyggare och starkare men inte friskare. :)

Kort sagt. Om ens hälsa kräver viktuppgång är det viktuppgång man skall sträva efter. Annars finns inga hälsofördelar.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 15 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.