Hur ofta kan jag köra bänkpress?

Home Forums Allmänt om gymträning Hur ofta kan jag köra bänkpress?

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 17 total)
  • Author

Hej!

Hur ofta kan jag köra bänkpress? Vill inte ha nå jävla flame, typ varför ska du köra de oftare än annat eller nånting sånt utan bara svar på min fråga tack! Kommer vara skadad under ett tag, vilket sätter gränser på utföranden o.s.v. (Ifall någon undrade WHYY?!?!?”

Om jag kör t.ex. 1 uppvärningsset, 4-5 arbetsset med 1-10 reps & ALDRIG till fail. Får ingen träningsvärk och ligger på + i kaloribalansen.

Är även erfaren om de nu har någon betydelse, tänkte på senor, muskelfästen, skelett och sådant.

Är 20, 178cm, 85kg, maxar idag 130kg.

Mvh
    Mannet:D

Med rätt periodisering uppemot 4-5 ggr i veckan med låg volym per pass.

Om du menar hur ofta på den volymen du visar så tror jag kanske 3 pass/v.

Här är en läsvärd artikel om träning med hög frekvens, där du kan köra bänk tre pass/v:

[http://forum.body.se/showthread.php?t=18335&highlight=tsatsouline]

Hade inte rekommenderat dig till att köra bänk mer än 3 gånger i veckan. Grundar inte detta på någon forskning. Med tre dagar i veckan får du ju en dags vila imellan passen.

utan vila blir det väl aldrig någon uppbyggnad utan endast slitage eller?

Baldboy wrote:

Kör du varje dag blir det 24 timmars vila mellan passen, det räcker gott om belastningen varit låg.

Till trådskaparen tycker jag 3-4 pass är bra, varannan dag skulle jag välja.

Baldboy wrote:

UTAN vila ja.. Det jag frågar efter om du läser frågan är hur ofta jag kan göra det och inte att jag ska köra bänkpress 24 timmar om dygnet 7 dagar i veckan. Skrev i min trådstart att jag inte skulle uppskatta någon som ska svara bara för att leka smart.. Vilket jävla arsle som helst kan väl räkna ut att om man inte vilar ALLS så blir det inge bra! :frust::frust::frust:

Mannet wrote:
    UTAN vila ja.. Det jag frågar efter om du läser frågan är hur ofta jag kan göra det och inte att jag ska köra bänkpress 24 timmar om dygnet 7 dagar i veckan. Skrev i min trådstart att jag inte skulle uppskatta någon som ska svara bara för att leka smart.. Vilket jävla arsle som helst kan väl räkna ut att om man inte vilar ALLS så blir det inge bra! :frust::frust::frust:

Med sådan attityd behöver du inte posta alls :)
    Nu bidrog jag inte med något till tråden, gnäll lite på det också! Det bad du ju inte om :up:

Challemannen wrote:
    Med sådan attityd behöver du inte posta alls :)
    Nu bidrog jag inte med något till tråden, gnäll lite på det också! Det bad du ju inte om :up:

När jag specifikt skrev att jag endast ville ha svar på frågan ”Hur ofta kan jag köra bänkpress?” och skrev att jag inte uppskattade att bli idiotförklarad.. Självklart, jag borde väl ha räknat med att det var som gjort för att två Low-lifers skulle dyka in och skriva några för oss andra totalt ovärda rader. Till er som kommit med seriösa svar, tack! Ska prova varannan dag & se vad som händer! :)

Nån som vaknat på fel sida idag?

Hejsan. Undrar bara varför du väljer att köra bröst varannan dag?

Mannet wrote:
    När jag specifikt skrev att jag endast ville ha svar på frågan ”Hur ofta kan jag köra bänkpress?” och skrev att jag inte uppskattade att bli idiotförklarad.. Självklart, jag borde väl ha räknat med att det var som gjort för att två Low-lifers skulle dyka in och skriva några för oss andra totalt ovärda rader. Till er som kommit med seriösa svar, tack! Ska prova varannan dag & se vad som händer! :)

Helst skippar jag diskussioner som denhär.
    Visst nämnde du det i inledningstråden, men håller du inte med om att du överreagerar (och enligt mig ”fel-reagerar”) en aning? Dessutom förstår jag inte var någon idiotförklarat någon, vilket ger en ännu större anledning att inte lämna en stor förolämpning. Nu när jag nämnt det frågar jag dig vem som är ”low-lifern”, den som försökt hjälpa en otacksam själ, eller den otacksamma själen som förolämpar personen med goda avsikter?
    Spännande hur otäckt arrogant en person kan vara, jag hoppas för din skull att du har en dålig dag.

Gassol wrote:
    Hejsan. Undrar bara varför du väljer att köra bröst varannan dag?

Det förklarade han i sitt inledande inlägg. :P

Ber om ursäkt för tidigare inlägg.. Har skadat foten och kommer inte kunna gymma på ett tag, det måste gälla som en ursäkt för mitt agerande? :p hoppas ni inte tog allt illa upp.. Allt för mycket :)

Grattis till ditt fina temprament. givetvis menar jag att med INGEN vila att träna varje dag. Om 24 (eller snarare 23 ) timmar är fullgod vila så sure ok. Men i mina öron låter det mer som ett monotont arbete vilket i sin tur ger slitage. Att träna varje dag är en sak, att träna samma sak varje dag är en annan. Sen är det ju förmodligen så att dom flesta använder sina muskler resterande av den vakna tiden mer än bara under träningspasset.

Ett utdrag från länken i mitt tidigare inlägg:

Quote:
    I can’t emphasize enough how effective a good cycling plan — periodization — can be in getting off a plateau. It’s not just a plateau-buster, either; it’s a way to live.
    1. Keep your routine simple, using just a few multi-joint moves. Try Squat, Row, and Bench for the first few cycles; DL, OHP, and Chin for the next few.
    2. Work out three times a week in a whole-body routine.
    3. Use a Heavy/Light/Medium weekly mini-cycle.
    4. Make your heaviest set on Week 1’s heavy day (say, Monday) ~85 percent of your 5RM and do 5 on that heavy set. Do one more work set with 90 percent of that first set.
    5. Monday on Week 2 should see you using ~92.5 percent of your previously-established 5RM.
    6. Monday on Week 3: 100 percent.
    7. Monday on Week 4: Go for a new 5RM and lay off the rest of that week.
    8. Week 6: Start over using the new 5RM as the basis of the next cycle.
    9. Use 80 percent of Week 2/Monday’s heavier set for Week 1/Wednesday’s heavier set; 90 percent of Week 2/Monday’s heavier set for Week 1/Friday’s heavier set. Follow that template for each of the first 4 weeks.
    Poundages go up with this simple cycle. You get big and strong.

Väl värt att prova om man vill köra bänk 3 ggr/v.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 17 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.