HUr ska jag träna bort svanken?

Home Forums Allmänt om gymträning HUr ska jag träna bort svanken?

  • This topic is empty.
Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • Author
    Posts
  • #85528
    #879242

    Har haft en liten ryggskada i ca 1år så har inte kunnat köra övningar för nedrerygg(t.e.x ryggresning). Även situp och crunches har jag tagit det lungt med, så mitt bål är inte alltför starkt.

    Har nu fått en svank i kroppen(ut med magen/höften och bak med överkroppen), så hur tränar jag bort den på bästa sätt?

    #879243

    Som du själv säger, genom att stärka bålen.

    Samt genom att strecha ut framför allt höftböjarna!

    #879244

    Ultra Henke:

    Jag har några förslag på hur du kan få bort svanken, först ska du veta vilka muskler som tippar beckenet frammåt:
    som MickeGBG sa tidigare, Höftböjarna, sedan är det lendryggsmyskeln. de är antagligen för spända

    eller så kan det vara antagonisterna, alltså magen, gluteus och hamstringsen som är för slappa.

    då rekomenderar jag att du stretchar höftböjarna och lendryggen mer än vanligt, och stärker magen, rumpan och baksida lår.
    men tänk på att man ska ha en naturlig svank så inte allt för rak beckn.

    hoppas du får lite hjälp av det här

    /Ako

    #879245

    ok, tackar för svaren!

    #879246

    lägg dej på rygg, lägg benen över huvudet, så bara överdelen av ryggen är i marken. ser ganska dumt ut men..

    #879247
    Dajolle wrote:
    vet du nån bra stretch övning för lendryggen?

    Jodå har en del på lager, den enklaste är att man lutar sig frammåt med lätt böjda ben, håller armarna runt vaden eller knävecket, sedan spinner med ryggen som en katt gör.

    man kan också stå med ena knät på en bänk, luta sig fram och hålla i bänken med korsade armar och sträcka ut ryggen uppåt som den första jag förklarade.

    sedan så fäster sig lendryggs musklen lite kors och tvärs, så sidböj och frammåt lutande sidböj stretchar också lendryggen.

    finns en yoga ställning som stretchar lendryggen bra. då ska du ligga på rygg, lyfta upp benen så att de kommer runt och bakom huvudet(raka ben). var lite försiktig med den, om man belastar nacken för mycket så kan det gå riktigt illa.

    /AKO

    #879248
    Chorch.M wrote:
    lägg dej på rygg, lägg benen över huvudet, så bara överdelen av ryggen är i marken. ser ganska dumt ut men..

    du var lite snabbare än mig du =)

    #879249

    Du sätter dig vanligt på en stol/pall/bänk med benen lite isär. Böj dig framåt med armarna på utsidan av benen och lägg händerna med tummen mot kroppen på utsidan av vristerna. Det är som den övningen på rygg med benen över kroppen som tidigare användare tipsat om men i sittande ställning istället. Hänger du med?
    MVH Henna

Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.