Hur snabbt försvinner muskler[?]

Home Forums Allmänt om gymträning Hur snabbt försvinner muskler[?]

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 19 total)
  • Author

Hej

Jag kommer antagligen operera en sena som går på översidan av underarmen om några veckor. Denna senan är öm och rullar överstrålbenet så det knäpper.
    Till saken så kommer jag inte kunna träna på c:a 3 månader.

Att tappa muskler är nog oundvikligt och att frågan är relativ men finns det någon regel. Hur ska man sköta kosten? Hur påverkar maten musklerna man byggt?

Bra kosthållning och tillräckligt med protein påverkar väldigt mycket.

Men ska jag bulka upp under denna period? Att föda musklerna med mkt protein är en bra ide. Något mer som kan hjälpa? Funderar skarpt på att skita i OP

Kanske inte ”bulka upp” men ät bra med protein och minska kolydratsintaget. Eftersom att jag kan tänka mig att du inte kommer göra av med lika mycket energi som i dagsläget.

DannyN wrote:
    Hej

Jag kommer antagligen operera en sena som går på översidan av underarmen om några veckor. Denna senan är öm och rullar överstrålbenet så det knäpper.
    Till saken så kommer jag inte kunna träna på c:a 3 månader.

Att tappa muskler är nog oundvikligt och att frågan är relativ men finns det någon regel. Hur ska man sköta kosten? Hur påverkar maten musklerna man byggt?

Har du tränat hårt och tungt och framförallt ren så lär du inte tappa så mycket.

DannyN wrote:
    Men ska jag bulka upp under denna period? Att föda musklerna med mkt protein är en bra ide. Något mer som kan hjälpa? Funderar skarpt på att skita i OP

Proteinrik kost, och jag vill minnas att jag sett Grub lägga upp en studie som föreslog att ett kcal-överskott snarare skulle stjälpa än hjälpa. Detta kan dock ha varit vid sängliggande!

Mitt tips är att försöka hålla MPS positiv så gott du kan, genom att äta regelbundet proteinbaserad kost.

(Vill också tillägga att detta är så jag hade gjort, har inte sån enorm erfarenhet eller vetenskaplig kunskap att backa det med. Detta är utformat med det lilla jag kan om kroppen och sunt förnuft.)

Tack för era svar. Jo jag har tränat väldigt tungt och självklart rent. Men tre månader är ju ganska lång tid att inte kunna underhålla muskelaturen.
    Jag ligger just nu i en bulkperiod och ökar stadigt i vikt. Frågan är då om jag ska fortsätta med det så musklerna har ngt att äta av. Att gå på ett underskott kan knappast vara bra.

Kommer du inte att kunna träna överhuvudtaget eller är det bara övningar där armarna involveras? Kan du träna ben så kan det ju vara idé att köra på det under tiden. Det borde väl ha en viss inverkan på bevarandet av kroppens övriga muskler.

Jo ben kommer jag att träna. Kan nog behövas komma ikapp lite.
    Men överkropp blir svårt utan att kunna använda armen.

Hoppas det är okej att jag lånar tråden för jag har en liknande fråga :)

Jag ska åka till Thailand 28nov-28dec och jag undrar hur mycket det kommer att påverka min muskulatur? det blir en så kallad party resa…

men jag ska försöka släpa mig ner till något gym och eventuellt nått thai box pass.
    Tacksam för svar// Jimmy

Jimmy124 wrote:
    Hoppas det är okej att jag lånar tråden för jag har en liknande fråga :)

Jag ska åka till Thailand 28nov-28dec och jag undrar hur mycket det kommer att påverka min muskulatur? det blir en så kallad party resa…

men jag ska försöka släpa mig ner till något gym och eventuellt nått thai box pass.
    Tacksam för svar// Jimmy

Vart ska du resa i Thailand? Man tappar oftast mest vätska under en sådan kort period på varmare breddgrader. Äter du någorlunda bra och proteinrik kost lär du inte tappa särskilt mycket. Tyvärr är en hög alkoholkomsumtion den största boven på resan…:drunk:

biffen669 wrote:
    Vart ska du resa i Thailand? Man tappar oftast mest vätska under en sådan kort period på varmare breddgrader. Äter du någorlunda bra och proteinrik kost lär du inte tappa särskilt mycket. Tyvärr är en hög alkoholkomsumtion den största boven på resan…:drunk:

phuket, phi phi osv :) jo alkoholen är ju den som kommer gå åt mest :D
    men mycket protein och mycket vatten ere som gäller då alltså? :)

DannyN wrote:
    Jo ben kommer jag att träna. Kan nog behövas komma ikapp lite.
    Men överkropp blir svårt utan att kunna använda armen.

Förutom ben, lär du ju kunna köra någon flyes maskin och omvänd flyesmaskin.. Bättre än inget liksom! ;D Såvida det iten gör ont. Dessutom kan du ju köra mage!

Jimmy124 wrote:
    det blir en så kallad party resa…

haha skönt. 8)

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 19 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.