Hur snabbt går muskelnedbrytningen?

Home Forums Allmänt om gymträning Hur snabbt går muskelnedbrytningen?

• This topic is empty.
Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • Author

Hej!

Hoppas att någon här kan hjälpa mig med en fundering som jag har.

Jag ska delta i ett retreat på tio dagar dit jag tyvärr inte kan ta med mig kosttillskott och jag är rädd att jag kommer att tappa mycket (all?) muskelmassa pga det låga kaloriintaget under kursen. Maten som serveras är vegetarisk och man äter endast tre gånger om dagen (man går upp kl 4, äter frukost 6.30, lunch 12.30 och frukt och mjölk vid 18-tiden innan man lägger sig vid 21.30). Visserligen kommer jag inte motionera alls under kursen men jag är orolig över muskelnedbrytning som konsekvens av för lite matintag.

Till saken hör att jag är en kille med väldigt snabb ämnesomsättning och väldigt låg andel kroppsfett. Är 1.83 cm lång och innan jag började styrketräna för tio år sedan vägde jag endast 65 kilo. Efter mycket hårt slit under dessa år har jag lyckats gå upp nästan tio kilo i muskelvikt. Äter ungefär fem gånger om dagen vanligtvis.

Är min oro över att tappa muskelmassa omotiverad eller överdriven? Har aldrig testat att äta så lite tidigare.

TACKSAM FÖR SVAR!

Du får se till att äta mer de gångerna ni äter istället. Varför kan du inte ta med dig kosttillskott? Är det förbjudet? Kan ju bli lite svårt att få i sig tillräckligt med protein om de inte har sojaprodukter att erbjuda. Eller om du klara av det så får du väl dricka mycket mjölk. :p

Finns studier på personer som har fastat (ingen mat) i 2 dygn utan att tappa ett gram muskelmassa, så din oro är överdriven.

Mvh

[http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2689472&postcount=4]

Att äta tre gånger om dagen är väl inga problem? Fullständigt normal måltidsfördelning. Och vegetarisk kost kommer knappast innebära att du dör av proteinbrist.

Är kaloriintaget för lågt kommer du gå ner i vikt en aning men du kommer ju givetvis inte rasa i muskelmassa.

För övrigt har du postat i helt fel forumdel.

Eddie Vedder wrote:
    För övrigt har du postat i helt fel forumdel.

I fix. :up:

Så länge du inte tillbringar tiden i sängläge är det ingen fara. Vid immobilisering inträder katabolism mycket fort, men ett normalt liv är tillräckligt för att upprätthålla proteinbalansen den där tiden.

Och det är inte muskelnedbrytning det handlar om. Muskelnedbrytningen är mindre om man inte tränar, än om man tränar. Det är muskeluppbyggnaden som blir mindre utan belastningsträning, vilket påverkar proteinbalansen negativt.

King Grub wrote:
    Så länge du inte tillbringar tiden i sängläge är det ingen fara.

Är ett stillasittande kontorsjobb nästan att jämföra med sängläge?

TSullivanM wrote:
    Är ett stillasittande kontorsjobb nästan att jämföra med sängläge?

Nej

(Ville bara tacka alla så mycket som har svarat med sådan intressant information! Jätteschysst! Nu kan jag lugnt åka iväg. Ha det bra allihopa!)

Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.