Huvudvärk

Home Forums Allmänt om gymträning Huvudvärk

• This topic is empty.
Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • Author

Hejsan, jag har sedan 3 år tillbaka regelbundet tränat på gym, ca 4 dagar i veckan med välplanerat schema, bra mat och mycket sömn.
    Men igår när jag körde benpress fick jag en stark smärta uppe vid nacken mot slutet så jag slutade köra då det ändå var sista setet. Mot kvällen fick jag prickar i synfältet och lätt huvudvärk för att sedan i sängen gå över till en enorm huvudsmärta lite som migrän.

Så tänkte bara höra om det kom med samband av träningen(troligt) och om det bara är att vila bort. Idag har jag känt mig helt okej/trött.

Tacksam för svar.

Känner igen det där, led av samma sak när jag tränade när jag var yngre, berodde allt som oftast på vätskebrist för min del. Framkallade migrän i mitt fall.

Jag får detta inför sommaren, ingen aning varför. En sjukligt stark ansträngnings huvudvärk som dunkar i takt med pulsen, ju hårdare jag tränar desto starkare blir den. Efter några veckor så utlöser den Horton för mig (cluster headache) som sedan går över efter 3-4 veckor och allt är bra igen och all huvudvärk borta. Varför? Ja visste jag så skulle jag inte ha det nu iallafall. ^^

Välkommen till helvetet. Det är inte vätskebrist, dålig uppvärmning eller för lite sömn eller andra svar som brukar komma på olika sidor när denna fråga kommer upp.

Jag har samma sak som lätt triggas igång av benträning, framför allt i knäböj, i benpress kan jag pusha mig lägre utan att det händer.

Jag har fått det utrett av läkare med magnetröntgen och alla möjliga undersökningar och det enda de kom fram till var att de inte visste vad det beror på. Min läkare trodde att det har något med trycket i några gångar kring ryggraden att göra.

Det låter som om du har råkat ut för något som är ganska vanligt och kallas ”weight lifter’s headache” eller ”weight lifter’s cephalgia”, kan hitta en del om du googlar detta.

Du kan trösta dig med att det är relativt ofarligt och de flesta som råkar ut för det har det endast ett fåtal gånger i livet. Det brukar alltså inte ge återkommande eller långvariga problem. Ta det lugnt ett par dagar och börja sedan träna lätt så brukar det ge med sig. Jag har själv endast råkat ut för det en gång och det var verkligen en otrevlig smärta.

Mycket mer än så vet jag tyvärr inte men jag hoppas att jag har gett en ledtråd som kanske hjälper dig att söka vidare.

Hoppas bara det inte är ett blodkärl i huvudet som brustit.

johanww wrote:
    Hoppas bara det inte är ett blodkärl i huvudet som brustit.

Det är ungefär så det känns, jobbigt nog:/

ArtArtan wrote:

Kolla upp det hos en läkare. Hjärnblödningar är som bekant inte att leka med.

Jag har haft samma sak under 2-3 månaders perioder vid 2 olika tillfällen men nu var det dock snart 2 år sen och det verkar inte komma tillbaka, man får hoppas på det bästa.

ArtArtan wrote:

Det är inte hjärnblödning. Om du svimmade så kan det dock vara det.

Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.