Isoleringsträna glutes

Home Forums Allmänt om gymträning Isoleringsträna glutes

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 15 total)
  • Author

Jag får ingen kontakt med glutesen när jag gör basövningar, t.ex. knäböj och ”sumo”-knäböj.

Vad är enligt er de bästa övningarna för att verkligen isolera glutes och få bra kontakt?

Kör djupare så ska du nog känna rövet

Djupa hacklift i maskin är jävligt bra för att få kontakt i Rumpan :)

J0NTE wrote:
    Kör djupare så ska du nog känna rövet

Tack för tipset, men jag kör redan knäböj så djupt jag kan. Har även prövat väldigt breda knäböj. Det är därför jag undrar om det finns några bra isoleringsövningar.

Antagligen någon rövmaskin om om bara vill få pump i röven:|

Marklyft ger mig en brännande känsla där..

RJS wrote:
    Jag får ingen kontakt med glutesen när jag gör basövningar, t.ex. knäböj och ”sumo”-knäböj.

Vad är enligt er de bästa övningarna för att verkligen isolera glutes och få bra kontakt?

prova knöböj i smith maskinen å flytta fram fötterna en bit,,,

Raka marklyft är kanske nåt, men i allmänhet är djupa knäböj som funkar!

Höftjuck med stång

Det viktigaste är att man arbetar effektivt med höften i övningar som knäböj, marklyft och så vidare.

Ha en konstant spänning i skinkorna och tryck fram höften i den koncentriska delen av lyftet så kommer du att känna stor skillnad, garanterat.

Jon Larsson wrote:
    Det viktigaste är att man arbetar effektivt med höften i övningar som knäböj, marklyft och så vidare.

Ha en konstant spänning i skinkorna och tryck fram höften i den koncentriska delen av lyftet så kommer du att känna stor skillnad, garanterat.

Precis så! Att inte få kontakt med röven vid djupa böj och mark är ett tydligt tecken på att man helt enkelt inte använder denna muskel. Vilket är jävligt synd då gluteus är den som bör vara stark under övningar som dessa för att man ska utvecklas.

ifall gymmet du tränar på inte har någon maskin för specifikt röven så kan du testa att ta benspark/bencurl maskinen (tror det enklare att få en mer dynamisk rörelse ifall du gör det i bencurlen än i bensparken) och sätta den på högsta/näst intill högsta läget sen gå ner på alla 4 framför maskinen och sedan sparka/kicka upp den med 1 ben i taget. Detta har jag använt mig av då jag tränat på ställen där de inte funnits någon röv maskin. Har dock aldrig haft problem med att inte få kontakt i gluteus maximus men har kört denna övningen för den ger en sjuk pump! (brukar också få bra tryck när jag kört utfall, lååånga utfall).

[http://www.youtube.com/watch?v=kK1VBcYMShI]
    32 sekunder in på denna video ser du kai utföra denna övning.

Lycka till!

Konstigt att ingen har nämnt utfall än!? :/ Har också svårt att få kontakt i just röven, förutom i utfall. Det där lät skumt men jag bjuder på det ;)

Får kommentarer om att jag har snygg röv, dagligen, från både killar och tjejer, och jag kör mycket böj, benpress och hacklift, djupa. Utfall ibland.

Zoltan Szabo wrote:
    Konstigt att ingen har nämnt utfall än!? :/ Har också svårt att få kontakt i just röven, förutom i utfall. Det där lät skumt men jag bjuder på det ;)

utfall is :up: funkar skit bra för mig.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 15 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.