- This topic is empty.
Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
- You must be logged in to reply to this topic.
Home › Forums › Allmänt om gymträning › Kaloriförbränning på konditionsmaskiner.
På de flesta, lite mer avancerade konditionsmaskiner såsom cyklar, rullband och crosstrainers ska man ange sin vikt och ålder mm. Maskinen visar på displayen hur många kilokalorier man förbränner under träningens gång. Det är ju bra! När jag kör på en crosstrainer ser jag att jag förbrukar en ”jälla” massa efter att ha stått och svettats i en 50 minuter. Men jag är inte dummare än att jag begriper att detta inte kan vara några exakta siffror. Min fråga är då hur pass stor felmarginal har maskinen egentligen? Man brukar ju kunna angre generella siffror på hur många kilokalorier som förbränns vid olika sorters kondis-träning som promenad, cykling, jogging osv. Om jag talar om för maskinen att jag är 30 år och väger 79 kg och den talar om för mig att jag brännt 400 kcal på en timme. Hur mycket vågar jag lita på det? :what:
Det enda jag vet om sådana här maskiner på gymmen ofta ger en glädjesiffra, alltså man förbrukar inte alls så mycket som maskinen säger. Desto mer kalorier man förbrukar per timme per maskin desto fler folk som väljer just den maskinen. Hur stor felmarginal det är vet jag dock inte.
BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.
Varje månad i BODY