Kamksports träning kombinerat med styrketräning samt löpning!

Home Forums Allmänt om gymträning Kamksports träning kombinerat med styrketräning samt löpning!

• This topic is empty.
Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • Author

TJA!

jag har hållt på med att styrketräna och springa (intervall och distans) rätt så länge och nu har jag även börjat träna MMA. tänkte därför undra ifall nån vet nått bra sätt på hur jag kan lägga upp min träning, hinner inte träna MMA 2 dar, styrketräna 3 dar och sen springa och sen tror jag inte kroppen mår så bra av all träning heller.

sen skulle jag gärna vilja vet några bra styrkeövningar som kan vara ett bra komplement till kampsporten!

MVH

Chrille

Jag har själv varit mycket aktiv inom judo, bjj och submisson wrestling. Kan inte så mycket om hur man tränar styrketräning för slag och spark men jag kan ge dig lite tipps och erfarenheter från grappling.

Till att börja med kondition inom kampsort brukade jag dela in i två delar:
    -långdistanslöpning (40min -80min) för att få en bra grundkondition samt snabbare återhämta sig mellan matcher och ronder.
    -intervallträning. Jag brukade köra snabb löpning i lika långtid som en rond(eller som en match i judo ca 5min) sedan vila 5 min och sedan upprepa.

Jag har alltid gymat mycket efter som jag mestadels tävlat i tungvikt och då är råstyrka mycket viktigt. Sedan beror det på hur mycket du tänkt styrketräna. Jag brukade alltid försöka köra igenom basövningar såsom knäböj med stång, marklyft och bänkpress. Samt att jag lade mycket vikt på rygg och ben efter som det är viktigt vid nertagningar, klinch mm. Brukade även träna mycket greppstyrka. En bra övning är ”rope pull-ups” [http://www.youtube.com/watch?v=S1bhgvdWu88]

Men försök lägga tyngden på själva kampsporten efter som den oftast är roligare och man får in alla moment såsom styrka och kondition i den. Jag tycker nog att om du tränar mindre än mma 3gånger i veckan så utöka till 3 kampsportspass innan lägger på styrke och konditionspass.

Men du skulle kanske kunna köra nått i den här stilen
    MMA mån, ons ,fredag
    Kondition och intervaller söndagar
    Styrketräning med fokus på basövningar på tisdagar

Under vintern när det är kallt kan ju konditionspasset bytas ut om styrketräning.

Jag kör:

mån – ben
    tis – bröst/triceps
    ons – rygg/biceps
    tors – karate
    fre – vila
    lör – axlar/mage
    sön – karate

Funkar fint för mig, ibland får man tumma på något pass om kroppen inte känns helt återhämtad. Du får väl lägga in konditionsträningen efter gympassen om du känner att du behöver väva in det med.

Du får nog tala om vart du vill komma med träningen. Ska du bli bra på mma (tävla) så måste du nöta tekniker och sparra en hel del. Då måste du träna mma ialf 3 gånger i veckan. Ser du det mest som en kul grej och lägger största vikt på gymet så kör som Grenen. Då kommer du bli stark och vältränad men det räcker inte med kampsort två gånger i veckan om du vill bli så pass bra att du kan börja tävla.

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.