Home › Forums › Allmänt om gymträning › Kan man göra crunches på situp-bänk?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
19 mars, 2010 at 19:33 #58082Anonym anvandareMember19 mars, 2010 at 19:33 #325385Anonym anvandareMember
Jag körde crunches på gymmet på en situp-bänk med en 10kg vikt bakom huvudet. Det tar som fan i magen, plus att jag känner bra kontakt med magmuskulaturen. Körde 6 rep x 3 set MEN… jag känner en ostabilitet i ländryggen, antagligen på grund av svank, och då ställde jag mig frågan. Kan man göra crunches på en situp-bänk eller ska de utföras på golvet så man slipper problem med svanken. För jag P tränar korsryggen kontinuerligt för att få en jämn balans i bålen.
Tacksam för svar !
20 mars, 2010 at 18:16 #325386Anonym anvandareMemberDu behöver inte svanka i en situp.bänk heller, riight!?
20 mars, 2010 at 18:31 #325387Anonym anvandareMemberneey wrote:Jag körde crunches på gymmet på en situp-bänk med en 10kg vikt bakom huvudet. Det tar som fan i magen, plus att jag känner bra kontakt med magmuskulaturen. Körde 6 rep x 3 set MEN… jag känner en ostabilitet i ländryggen, antagligen på grund av svank, och då ställde jag mig frågan. Kan man göra crunches på en situp-bänk eller ska de utföras på golvet så man slipper problem med svanken. För jag P tränar korsryggen kontinuerligt för att få en jämn balans i bålen.Tacksam för svar !
kör på det som känns bäst för dig (jag röstar på golvet med fötterna på en bänk eller liggandes på en träningsboll med fötterna i golvet) + se till att du utför crunches på rätt sätt (i 99% av fallen utförs övningen på ett felaktigt sätt och blir ngn form av höftböjarövning). kör också hellre med en hantel på bröstet istället för en 10kg kaka bakom huvudet.
själv förederar jag cable crunches.
20 mars, 2010 at 20:19 #325388Anonym anvandareMemberTack för svaren ! Jag är helt säker på hur övningen crunches går till men till npng klart det blir svank? Men kan detta bero på att 10 kg kanske är för tungt?
Ställde mig den fråga förut och provade 5 kg istället, men detta ledde bara till att repitionerna blev fler, och det är jag inte ute efter.20 mars, 2010 at 22:40 #325389Anonym anvandareMember@Commando1980
Tycker att cable crunches har större risk att bli höftövning än situps, oavsett om de görs på golvet eller i situpsbänk.
Att göra situps på en boll tycker jag man bör göra i slutet av passet om något, då det är en övning som inte är så tung.
Brukade köra med vikt bakom huvudet, men kör nu istället på mer lutning, och lite långsammare på tillbakavägen + ungefär 90 grader med benen (så de inte blir för utsträckta).
Funkar väldigt bra för mig.
21 mars, 2010 at 01:17 #325390Anonym anvandareMemberTheUnknown wrote:@Commando1980Tycker att cable crunches har större risk att bli höftövning än situps, oavsett om de görs på golvet eller i situpsbänk.
Att göra situps på en boll tycker jag man bör göra i slutet av passet om något, då det är en övning som inte är så tung.
Brukade köra med vikt bakom huvudet, men kör nu istället på mer lutning, och lite långsammare på tillbakavägen + ungefär 90 grader med benen (så de inte blir för utsträckta).
Funkar väldigt bra för mig.
grejen är att jag inte har rekommenderat situps övht så varför jämför du cable crunches med situps? situps är inte crunches vilket var det som diskuterades.
cable crunches är en utmärkt övning om den utförs rätt och ger möjlighet att reglera belastningen. progressivt ökande belastningar är en förutsättning för att du ska utvecklas. cable crunches (som inte är lika med vanliga crunches) på situps bänk har jag heller inte rekommenderat då det inte finns ngn anledning att köra den på så sätt, utan om man väljer att köra den övningen så kör man lämpligen den knäståendes.
21 mars, 2010 at 02:21 #325391Anonym anvandareMemberQuote:se till att du utför crunches på rätt sätt (i 99% av fallen utförs övningen på ett felaktigt sätt och blir ngn form av höftböjarövning).Det va den biten jag tänkte på.
Du rekommenderade sedan cable crunches, och jag sa då att det är ännu större risk att det blir ”höftböjarövning” där (bara en ”heads up” till trådskaparen alltså).
21 mars, 2010 at 07:46 #325392Anonym anvandareMemberSvar till ts: Ja! Men tycker du ditt utförande blir lidande så bör du se över det eller byta.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.