Home › Forums › Allmänt om gymträning › Kario före/efter, that is the question
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
14 augusti, 2011 at 18:54 #342499Anonym anvandareMember
Hade en intressant diskussion med en klätterkompis idag; jag brukar köra kardio i en halvtimme innan jag gymmar ca. 50 minuter. Kompisen ansåg dock att man ska gymma först, sedan köra kardio; fettöfrbränningen kommer igång bättre då, menar hon.
Hur ser ni på detta? Spelar ordningen någon som helst roll egentligen?
14 augusti, 2011 at 18:54 #58860Anonym anvandareMember14 augusti, 2011 at 19:00 #342500Anonym anvandareMemberBåde är riktigt dåliga tillfällen om man vill att styrketräning skall få den muskeluppbyggande effekten. Konditionsträning i anslutning till styrketräning stänger av styrketräningens muskeluppbyggande effekter; före styrketräning är antagligen sämsta tillfället, men efter är inte långt efter.
[http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=82537&highlight=samtida]
14 augusti, 2011 at 19:11 #342501Anonym anvandareMemberKing Grub wrote:Både är riktigt dåliga tillfällen om man vill att styrketräning skall få den muskeluppbyggande effekten. Konditionsträning i anslutning till styrketräning stänger av styrketräningens muskeluppbyggande effekter; före styrketräning är antagligen sämsta tillfället, men efter är inte långt efter.[http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=82537&highlight=samtida]
Har du lust att utveckla det lite till?
Innebär det att konditionsträningen gör att styrketräningen blir som mer konditionsträning bara, eller blir den bara muskelnedbrytande men inte uppbyggande? Eller blir det som uthållighetsträning istället?För nån slags effekt lär man väl få av det, om man nu kan kategorisera in det?
14 augusti, 2011 at 20:07 #342502Anonym anvandareMemberJag citerar ifrån en bok nu, ”forma kroppen och maximera din prestation”:
”AMPk som alltså är en av de viktigaste faktorerna för anpassning till konditionsträning har även en inhiberande, det vill säga hämmande, effekt på Akt. Som vi beskrivit tidigare deltar Akt i en av cellsignalväggarna som höjer proteinsyntesen. Det innebär att konditionsträning faktiskt har en negativ inverkan på ens förmåga att bygga muskler”.
Sen finns det även 2 länkar till källor ifall du så gärna önskar – ifrån boken.
Och som jag har fattat det är AMPk en viss enzym och Akt en typ av enzym.
[http://en.wikipedia.org/wiki/AKT]
[http://en.wikipedia.org/wiki/AMP-activated_protein_kinase]14 augusti, 2011 at 20:22 #342503Anonym anvandareMemberRobin Andersson wrote:Jag citerar ifrån en bok nu, ”forma kroppen och maximera din prestation”:”AMPk som alltså är en av de viktigaste faktorerna för anpassning till konditionsträning har även en inhiberande, det vill säga hämmande, effekt på Akt. Som vi beskrivit tidigare deltar Akt i en av cellsignalväggarna som höjer proteinsyntesen. Det innebär att konditionsträning faktiskt har en negativ inverkan på ens förmåga att bygga muskler”.
Sen finns det även 2 länkar till källor ifall du så gärna önskar – ifrån boken.
Och som jag har fattat det är AMPk en viss enzym och Akt en typ av enzym.
[http://en.wikipedia.org/wiki/AKT]
[http://en.wikipedia.org/wiki/AMP-activated_protein_kinase]AMPk??
Akt??Jag frågade undrar fortfarande vilken inverkan som styrketräning före/efter konditionsträning ger?
-Gör det styrketräningen till en förlängning av fysträningen?
-Gör det styrketräningen till uthållighetsträning för musklerna om man konditionstränar efter styrketräningen?
-Gör det styrketräningen till att musklerna bara bryts ner men inte byggs upp igen till starkare än innan, dvs förstör musklerna?För en sak förstår jag. Om man tränar en timme styrketräning så kan inte effekten av träningen helt försvinna, precis som om man aldrig varit där.
Eller är det det ni försöker påvisa?
14 augusti, 2011 at 20:31 #342504Anonym anvandareMemberTack för inläggen och länkarna!
Jag har liknande funderingar som xNightFox dock.
Om jag tränar 1 h på gymmet idag, och springer 30 minuter imorgon istället, sen gymmar dagen efter det … har du fortfarande kvar samma negativa effekter som omnämns ovan?
14 augusti, 2011 at 20:33 #342505Anonym anvandareMemberxNightFox wrote:Har du lust att utveckla det lite till?
Innebär det att konditionsträningen gör att styrketräningen blir som mer konditionsträning bara, eller blir den bara muskelnedbrytande men inte uppbyggande? Eller blir det som uthållighetsträning istället?För nån slags effekt lär man väl få av det, om man nu kan kategorisera in det?
Det handlar inte om muskelnedbrytning. Styrketräningens muskeluppbyggande effekter minskar – proteinsyntes stimuleras mindre än den skulle ha kunnat.
15 augusti, 2011 at 00:26 #342506Anonym anvandareMemberNär är det ”bäst” att köra cardio? Alltså då proteinsyntesen inte blir inblandad/mindre inblandad på ett negativt sätt.
15 augusti, 2011 at 07:37 #342507Anonym anvandareMemberYaldish wrote:När är det ”bäst” att köra cardio? Alltså då proteinsyntesen inte blir inblandad/mindre inblandad på ett negativt sätt.Så lång tid ifrån ett styrketräningspass som man bara kan.
15 augusti, 2011 at 13:14 #342508Anonym anvandareMembermysglenn wrote:Så lång tid ifrån ett styrketräningspass som man bara kan.Gärna flera år.
15 augusti, 2011 at 14:39 #342509Anonym anvandareMemberJag tror väl inte att konditionsträningen ”stänger” av styrketräningens effekter HELT, men att det hämmar på cellnivå är känt.
Jag har i många år kört först spinning och sen gym direkt efter. Inte blir man biff, men slimmad och senig onekligen. Men gym före är nog bäst egentligen och lite protein på det och sedan lättare cardio.
16 augusti, 2011 at 16:59 #342510Anonym anvandareMemberHime wrote:Hade en intressant diskussion med en klätterkompis idag; jag brukar köra kardio i en halvtimme innan jag gymmar ca. 50 minuter. Kompisen ansåg dock att man ska gymma först, sedan köra kardio; fettöfrbränningen kommer igång bättre då, menar hon.Hur ser ni på detta? Spelar ordningen någon som helst roll egentligen?
Kör du kardio (som är antagligen aerob och INTE kardio även om du kanske tror det) bränner du bort alla glikogen som finns i dina muskler. Om du kör kardio direkt efteråt när du inte har glikogen kvar kommer du bara tappa muskelmassa. Så detta är helt fel.
Det går bra att köra kort kardio (intervallträning) och även aerob också efter styrketräning om du äter BCAA eller glutamin efter styrketräningen. Det finns chans om att du ska tappa lite muskel ändå men det är betydligt bättre än du gör tvärt om.
Du ska helst ha så lång tid mellan aerob och anaerob träning (styrketräning) som möjligt.16 augusti, 2011 at 17:04 #342511Anonym anvandareMemberLaserturken wrote:Kör du kardio (som är antagligen aerob och INTE kardio även om du kanske tror det) bränner du bort alla glikogen som finns i dina muskler. Om du kör kardio direkt efteråt när du inte har glikogen kvar kommer du bara tappa muskelmassa.Först och främst heter det glykogen. Sedan är det inte så att träning är antingen aerob eller anaerob, konditionsträningen påverkar alltid det aeroba systemet men beroende på intensitet blir träningen mer och mer anaerob. Sist men inte minst krävs det ett ganska rejält konditionsträningspass för att totalt tömma varenda gram glykogen i kroppen. Om man nu inte redan är ganska tömd vill säga.
16 augusti, 2011 at 20:25 #342512Anonym anvandareMemberEddie Vedder wrote:Först och främst heter det glykogen. Sedan är det inte så att träning är antingen aerob eller anaerob, konditionsträningen påverkar alltid det aeroba systemet men beroende på intensitet blir träningen mer och mer anaerob. Sist men inte minst krävs det ett ganska rejält konditionsträningspass för att totalt tömma varenda gram glykogen i kroppen. Om man nu inte redan är ganska tömd vill säga.Tack för att du rättar mig! Jag är b****e, kan inte stava men hoppas att du kan förlåta mig.
Testa och kör kardio innan styrkepass då. Lycka till!
Hon är nybörjare som många andra här. Kul att man kan inte skriva ner sakerna svart o vitt. Man ska aldrig köra kardio/aerob direkt innan styrkepasset!
Om du börjar blanda in en massa saker ska denna fråga dyka upp 100 ggr till i forumet och dem som är nybörjare ska aldrig fatta att dem ska inte köra kardio/aerob innan träningen för att dem tappar alla musklar som dem har. Även om dem tappar fett också (kanske) ska dem tappa 10 ggr mer muskel och måler är ju inte det.Sist men inte minst sa jag aldrig att man tömmar ALLA glykogen som man har men om man kör ett styrkepass efteråt ska man garanterat tömma alla glykogen långt innan man skulle bli färdig med sin träning. Då hamnar man i katabol fas och tappar muskel samtidigt orkar man inte köra sitt pass med maxvikter.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.