Home › Forums › Allmänt om gymträning › Knäböj varje dag?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
17 oktober, 2011 at 01:43 #331946Anonym anvandareMember
Hej!
Jag kör programmet 5×5 Stronglifts som innehåller 5 set med 5 reps knäböj i varje pass. Jag har nu kört det fyra dagar i rad och har inga känningar eller träningsvärk i benen.
Det känns jävligt bra bara helt enkelt. Borde jag vila? Jag vill böja i morgon också.
17 oktober, 2011 at 01:43 #58571Anonym anvandareMember17 oktober, 2011 at 01:55 #331947Anonym anvandareMemberDu kör inte 5×5 stronglifts om du kör böj varje dag och inte har några vilodagar mellan passen totalt heller.
17 oktober, 2011 at 02:05 #331948Anonym anvandareMemberrinse wrote:Du kör inte 5×5 stronglifts om du kör böj varje dag och inte har några vilodagar mellan passen totalt heller.Ok visst, det kanske inte räknas som stronglifts om man kör mer än tre dagar i veckan. Men i övrigt är det Stronglifts så vitt jag vet.
Varierar mellan:
Pass 1
Knäböj 5×5
Bänkpress 5×5
Stångrodd 5×5Pass 2
Knäböj 5×5
Militärpress 5×5
Marklyft 1×5Slänger på 2,5 kg extra varje pass.
Jag antar att det benen får tillräckligt med vila eftersom jag ökar i vikt och inte har känningar i dem. Jag har vilat tre dagar nu på lite drygt två veckor.
17 oktober, 2011 at 02:13 #331949Anonym anvandareMemberOm man ändrar om hur man vill i ett program så är det inte längre det program det var från början. Spelar ingen roll om det är reps eller vilan. Jag tror det kommer bli för mkt för dig om du bara fortsätter som du gör nu. Men funkar det och du tror på det så kör. Se hur du mår om 5-6 veckor när vikterna börjar komma upp en bit.
17 oktober, 2011 at 02:17 #331950Anonym anvandareMemberFår man fråga hur mkt du böjer? Kan spela in rätt mkt också.
17 oktober, 2011 at 02:39 #331951Anonym anvandareMemberJa, det var det jag tänkte också, är lite otålig i väntan på att vikterna ska bli tyngre!
Jag böjde 95 kg i dag, är 188 cm och ca 87 kg. Börjar ta emot för mig nu, skulle nog inte orkat ett set till. :emo-thumb
EDIT: Min plan är att kötta på tills det tar stopp och sedan lugna ner mig
17 oktober, 2011 at 09:36 #331952Anonym anvandareMemberOavsett känsla så behöver musklerna vila, kör varannan dag istället.
17 oktober, 2011 at 13:15 #331953Anonym anvandareMembermysglenn wrote:Oavsett känsla så behöver musklerna vila, kör varannan dag istället.Ok då, jag kan sträcka mig till att träna två dagar och vila en. :kicking:
17 oktober, 2011 at 13:22 #331954Anonym anvandareMembermysglenn wrote:Oavsett känsla så behöver musklerna vila, kör varannan dag istället.+1
Risken med att köra för ofta är att kroppen lägger ner helt och då det tar stopp ordentligt
17 oktober, 2011 at 13:55 #331955Anonym anvandareMemberÄh, jag kör i dag också. Skippar knäböjen bara helt enkelt, är så jävla sugen på att lyfta!
17 oktober, 2011 at 14:17 #331956Anonym anvandareMemberOm du känner att du måste köra varje dag så kanske in SL5x5 är det bästa upplägget för din del? bara en tanke
17 oktober, 2011 at 14:20 #331957Anonym anvandareMemberspelar ingen roll hur man tränar, kroppen behöver ett par vilodagar per vecka sett över sikt.
Visst kan man kruta på en kortare period om man av någon anledning tycker att man behöver träna 7 dar per vecka… men till vilken nytta? Kan ju bara resultera i skador och eller överträning.
Som andra påpekat, det är när du vilar som kroppen återhämtar sig och det gäller all form av träning. Dock med 3 dagars vila på 2 veckor så ligger du iaf i det intervallet.
Lite tveksam dock till om du på fullaste allvar menar att du kört knäböj 5 dar i veckan? Kommer inte att hålla länge till i sådana fall. Tror ärligt talat att du utvecklas mer och snabbare om du nöjer dig med ett hårt 5×5 ben pass i veckan. Höj vikterna några snäpp istället, möjligtvis kanske att du kan köra 2 sådana 5×5 pass i veckan över sikt.
Just my opinion förstås
17 oktober, 2011 at 14:21 #331958Anonym anvandareMemberStor wrote:Äh, jag kör i dag också. Skippar knäböjen bara helt enkelt, är så jävla sugen på att lyfta!och du rekomenderar andra träningsupplägg osv? haha jaja snart kommer överträningssymptopen.
17 oktober, 2011 at 14:38 #331959Anonym anvandareMembernördfarbrorn wrote:Om du känner att du måste köra varje dag så kanske in SL5x5 är det bästa upplägget för din del? bara en tankemnsouth wrote:spelar ingen roll hur man tränar, kroppen behöver ett par vilodagar per vecka sett över sikt.Visst kan man kruta på en kortare period om man av någon anledning tycker att man behöver träna 7 dar per vecka… men till vilken nytta? Kan ju bara resultera i skador och eller överträning.
Som andra påpekat, det är när du vilar som kroppen återhämtar sig och det gäller all form av träning. Dock med 3 dagars vila på 2 veckor så ligger du iaf i det intervallet.
Lite tveksam dock till om du på fullaste allvar menar att du kört knäböj 5 dar i veckan? Kommer inte att hålla länge till i sådana fall. Tror ärligt talat att du utvecklas mer och snabbare om du nöjer dig med ett hårt 5×5 ben pass i veckan. Höj vikterna några snäpp istället, möjligtvis kanske att du kan köra 2 sådana 5×5 pass i veckan över sikt.
Just my opinion förstås
Nej, ni har alldeles rätt naturligtvis. Dags att ändra träningsschemat. Jag är nog lite för ivrig för att köra ett renodlat 5×5 stronglift. Det är för övrigt det jag jag gör nu, krutar på en kortare period!
mysglenn wrote:och du rekomenderar andra träningsupplägg osv? haha jaja snart kommer överträningssymptopen.Ser du något fel i mina rekomMendationer? Jag skulle vilja säga att det var sjukt bra rekommendationer. Ett riktigt bra nybörjarupplägg. :up:
Att jag sedan inte alltid följer vad jag tror är optimalt själv är en annan sak. Jag gör många saker här i livet som jag vet inte är optimalt men som jag njuter av. Jag tror jag skulle må bra av lite överträningssymptom, då skulle jag kunna skära ner på träningsintensiviteten utan att känna att jag egentligen klarar att träna hårdare! Att hitta den övre gränsen för träning som jag inte gjort tidigare trots att jag tränat mycket genom livet.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.