Home › Forums › Allmänt om gymträning › Konstig smärta vid knäböj!
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
19 juli, 2009 at 20:39 #62691Anonym anvandareMember19 juli, 2009 at 20:39 #413206Anonym anvandareMember
Hej
Jag började träna knäböj för några månader sedan och har fokuserat jättemycket på att vänja mig vid tekniken osv, har därför inte använt några större vikter vilket jag inte gör nu heller.
Första gången jag körde fick jag ont i trapsen av stången så jag började köra med kudde. Har hört att folk brukar få det så det är ju inget att vara orolig över. Dock är det något konstigt med min högra överarm, det gör liksom ont mellan biceps- och axelsenan när jag tränar knäböj. Värken är inte molande utan jag skulle väl beskriva den som en värk mer som när man stretchar ut en muskel för mycket så att det gör ont, alltså så man inte stretchar tills det stramar skönt, utan stretchar sig till smärta, om ni förstår vad jag menar.
Det gör inte så ont så att jag får avbryta övningen , utan det är mer bara en irriterad känsla som gör att man nästan längtar till setet tar slut!
Någon som har varit med om något liknande eller har någon idé om vad det kan vara? Håller jag för brett , kan det vara så att jag borde slappna av mer där stången sitter?
tacksam för svar!
19 juli, 2009 at 21:20 #413207Anonym anvandareMemberDet är lite av en vanesak att ha en tung stång på axlarna. Man vänjer sig vid vikten till slut. Nybörjarmisstag kan vara att ha stången för högt upp mot nacken, sänk ner den något mot skulderbladen och känn om det känns bättre.
19 juli, 2009 at 21:31 #413208Anonym anvandareMemberHanzi wrote:man nästan längtar till setet tar slut!Så ska det jämt kännas..!
19 juli, 2009 at 22:08 #413209Anonym anvandareMemberVärken du beskriver tyder på en klämning av biceps långa huvud som har sitt ursprung på skulderbladet. Det slipper du genom att flytta på skivstångens position.
Att det ömmar lite i trapsen är ganska så normalt i början. Låter ganska troligt att när det började göra ont i trapsen flyttade du ner stången för mycket så att du klämde bicepssenan på skulderbladet.
Personligen anser jag att dynan på stången förstör mer än den hjälper, den hindrar dig att hitta rätt position för stången och det är just det problemet som du beskriver som gör att jag aldrig rekomenderar en nybörjare att använda dynan.19 juli, 2009 at 22:23 #413210Anonym anvandareMemberKolla video nr 2 – [http://www.againfaster.com/the-micd-instructor/ The Back Squat]. Enligt min mening en mycket bra instruktion och allt du behöver veta.
Beroende på hur du utför övningen och hur rörligheten i dina axlar är så kan axlarna hamna i ett lite påfrestande ytterläge. När jag inte tränat på riktigt länge och börjar köra igen brukar mina axlar inte riktigt gilla knäböjen men det går över relativt snart.
20 juli, 2009 at 10:58 #413211Anonym anvandareMemberlillpatrik wrote:Värken du beskriver tyder på en klämning av biceps långa huvud som har sitt ursprung på skulderbladet. Det slipper du genom att flytta på skivstångens position.
Att det ömmar lite i trapsen är ganska så normalt i början. Låter ganska troligt att när det började göra ont i trapsen flyttade du ner stången för mycket så att du klämde bicepssenan på skulderbladet.
Personligen anser jag att dynan på stången förstör mer än den hjälper, den hindrar dig att hitta rätt position för stången och det är just det problemet som du beskriver som gör att jag aldrig rekomenderar en nybörjare att använda dynan.Du har nog rätt alltså!
Ang. dynan så har du nog rätt där med, tycker det är ganska svårt att se vart stången ska ligga när den är på.
Så ett tips är alltså att sluta använda dynan för att hitta rätt position, och inte gå för långt ner mot skulderbladen?
20 juli, 2009 at 11:13 #413212Anonym anvandareMemberHanzi wrote:Så ett tips är alltså att sluta använda dynan för att hitta rätt position, och inte gå för långt ner mot skulderbladen?Det finns i grunden två olika sätt att knäböja, sk ”low bar back squat” och sk ”high bar back squat”. Som det låter innebär det ena att man lägger stången längre upp än i det andra fallet och att man utför lyftet lite olika. Titta på videon jag länkade till ovan, bättre instruktion för knäböjen hittar du knappast.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.