köra enbart dessa övningar?

Home Forums Allmänt om gymträning köra enbart dessa övningar?

  • This topic is empty.
Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • Author
    Posts
  • #84698
    #851689

    Det är som så att jag har inte råd att vara medlem på ”mitt” gym längre så jag tänkte försöka införskaffa grejer till att träna hemma.

    Det jag har i dagsläget är skivstång och vikter, ingen bänk eller powerrack. Så nu undrar jag om jag kan klara mig enbart med att köra frivändningar och marklyft + grepp dom närmsta månaderna? Tänkte i så fall köra det 3 gånger i veckan.

    Finns det några direkta nackdelar med det? Kanske borde köra mage med för att mage/rygg ska bli jämstarka? Borde jag kanske köra några fler övningar som går att göra med enbart skivstång?

    Vore oerhört tacksam för svar.

    #851690

    Det är ju nice om magen och rygg är jämnstarka så du inte ser ut som en anka :)

    har du någon vettig stabil stol du kan sitta på kan du ju iallafall köra lite sittande tricepspress och militärpress också.

    #851691

    Div. bicepsövningar, shrugs, div. hantellyft, hantelpressar, millitärpressar, div. tricepsövningar. Knäböj, frontböj, raka marklyft, tåhävningar, några övningar du kan köra.

    Visst de räcker med de du har men kör lite för hela kroppen, går ju också att köra med kroppsvikten också t.ex armhävningar, smala armhävningar och sådana övningar för att få igenom hela kroppen.

    Beror väl mest på vad du har för mål. Men kör igenom hela kroppen med några enkla övningar.

    #851692

    Du är på helt rätt linje anser jag! Du kommer långt med den utrustningen! Förutom dessa två totalövningar så kan du ju variera i det oändliga. Nöden har ju ingen lag så varför inte köra bänkpress på golvet? Visst blir det litet mindre rörelseutslag i muskeln so what.
    Tvärtom så tror jag nog att det kan vara bra för din kropp med lite annorlunda träning en period.

    #851693

    Okej, finns en del övningar man kan göra utöver frivändningarna:p

    Men jag är ändå nyfiken om man kan köra enbart frivändningar? Anledningarna är många. Framförallt att det är en helt underbar övning, men även tid och energi.

    Skulle det fungera att köra, säg 5×5 frivändningar + några set mage och grepp en dag. Sen bara lite lättare marklyft + en dag, kanske 4×10 + träning för rotator cuffarna och tredje dagen köra frivändningar + mage och grepp igen?

    Eller ja, fungera och fungera, det är väl ett ganska luddigt begrepp. Skulle det fungera om mina mål är att få en stark och sund kropp samt förebygga förslitningsskador som hantverkare?

    Kanske bör tillägga att mina frivändningar självklart avslutas med en pushpress.

    #851694
    Macke89 wrote:
    Div. bicepsövningar, shrugs, div. hantellyft, hantelpressar, millitärpressar, div. tricepsövningar. Knäböj, frontböj, raka marklyft, tåhävningar, några övningar du kan köra.

    Har inte tillgång till varken hantlar, bänk eller powerrack så många av dom där övningarna blir svårt att köra:

    Det jag har är i princip en skivstång, vikter och ett golv.

    #851695

    Är du hantverkare kan du väl köpa gymkort? Dom som gör om vårat badrum tar ju fan 40000 för två veckor… och då är dom inte här speciellt mycket ens… ;)

    #851696
    JonasL wrote:
    Är du hantverkare kan du väl köpa gymkort? Dom som gör om vårat badrum tar ju fan 40000 för två veckor… och då är dom inte här speciellt mycket ens… ;)

    Jag praktiserar bara än så länge, kommer troligtvis bli anställd längre fram, så det är CNS-bidrag jag lever på just nu. Och det är inte direkt några stora summor;)

    Kom på en anledning till varför jag bara vill köra frivändningar: Är omotiverad att träna ”riktig” styrketräning. Jag vill egentligen bara träna grepp, men jag behöver samtidigt ha en stark kropp och då tycker man ju att frivändningar borde passa ganska bra.

    Men nog off-t.

    #851697
    keffo wrote:
    Skulle det fungera att köra, säg 5×5 frivändningar + några set mage och grepp en dag. Sen bara lite lättare marklyft + en dag, kanske 4×10 + träning för rotator cuffarna och tredje dagen köra frivändningar + mage och grepp igen?

    Eller ja, fungera och fungera, det är väl ett ganska luddigt begrepp. Skulle det fungera om mina mål är att få en stark och sund kropp samt förebygga förslitningsskador som hantverkare?

    Kanske bör tillägga att mina frivändningar självklart avslutas med en pushpress.

    Skulle mycket väl fungera. I alla fall för en tid. Var bara noga med att periodisera. Kanske köra lätta men explosiva en dag exempelvis 5*5 en dag etc få lätta explosiva etc. Låt frivändningar utgöra kärnan av din träning och komplettera med övningar som styrkefrivändningar, marklyft, push press eller axelpress, frontböj osv osv.

    Lycka till!:emo-thumb

Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.