- This topic is empty.
Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
- You must be logged in to reply to this topic.
Home › Forums › Allmänt om gymträning › Kroppsfett och dess påverkan!
Var inte riktigt säker på var jag skulle lägga denna tråden men jag har två frågor angående kroppsfett.
1. Behöver kroppen ett energilager av fett (underhudsfett) för att använda till att bygga muskler? Gynnas man av att ha ett lager fett i muskelbyggande syfte? Jag var tidigare väldigt deffad och låg på en låg fettprocent, men jag har lagt på mig lite nu under uppbyggnad och känner att jag har mer energi.
2. Hur ligger det egentligen till med energiförbrukningen? Först använder kroppen kolhydrater och sen fett och vidare till musklerna. Men hur lång tid tar det innan kroppen slutar bränna fett och varför slutar kroppen ta energi från fettet?
Vore tacksam för lite experthjälp!
Jag är ingen expert, men..
Ja du har klart mer energi när du äter mera, det är ingen tillfällighet varför tjockisar OFTA är starkare än tunnisar.
Har du tränat hårt så behöver musklerna återhämta sig och bygga upp sig i ett par dagar, vilket kallas för efterbränning, dvs du förbränner mera dagarna efter träning än vad du gör under själva träningen. Skulle säga att den pågår i ungefär 3 dagar och klingar sedan av.
Kroppen är lite lurig, om den inte får tillräckligt med energi efter träning kommer den att börja bryta ner musklerna, därför det går lättare och snabbare och kroppen vill ha energi snabbt efter träning. Man kan väl säga att det går i princip inte att stressa fram fettförbränning, inte utan att du utsätter din kropp för tuff stress och du lär inte öka något i styrka och massa.
Balans, allt handlar om balans.
/ En lekman.
BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.
Varje månad i BODY