Lågvolym verkligen bättre? hjälp

Home Forums Allmänt om gymträning Lågvolym verkligen bättre? hjälp

• This topic is empty.
Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • Author

Hej!

Jag följer fittnesguru.se blogg. Och han verkar veta vad han snackar om. Men jag har provat hans tränings schema som ska passa alla. Men jag känner att det är för lite set och reps hela tiden.

Såhär skriver han:

Här under kommer ett upplägg som borde passa de flesta, killar som tjejer, nybörjare som mer avancerade. Schemat är till för den som vill lägga på sig mer muskler samt öka i styrka. Fokusera på att öka vikterna vecka till vecka, ca 2.5kg ökning i övningarna är inte omöjligt i början.

Måndag (Ben, rumpa, vader och mage).

Knäböj 3*5
    Benpress 2*8
    Stående vadpress 3*12
    Crunches 3*15-25

Onsdag (Bröst, axlar och tricep).

Bänkpress 3*5
    Snebänkpress 2*8
    Millitärpress 3*8
    Triceppressliggande 3*8

Fredag (Rygg, underarmar och bicep).

Marklyft 3*5
    Latsdrag 3*8
    Sittande rodd eller hantelrodd 3*8
    Bicepculhantel eller skivstång 3*8

Jag har följt detta i 3 veckor nu. Och varje vecka får jag träningsverk i samtliga muskler. Jag fick det inte innan när jag tränade varje muskel två gånger i veckan. Men ni som är erfarna. SNÄLLA kan ni verifiera att detta är bra och effektivt? för han har ju ändå ansvar för ett flertals människors träning som nu följer detta. Bla jag.

Tack

Jag har inte läst sidan du refererar till, jag uttalar mig endast om upplägget du skriver om. Det verkar som ett vettigt program med
    bra övningar.
    Du skriver inte om du har blivit starkare sedan du började med detta upplägg, bara träningsvärk är inget större framsteg. Kan du öka vikterna regelbundet är du däremot på rätt väg.

malawiglenn wrote:
    Exakt, träningsvärk är inget kvitto att eftersträva. Ökade vikter på stången är det som räknas.

Helt klart är det nog så att de flesta som gymmar kör för mycket volym.

Var ligger du idag, rent viktmässigt, längd, träningsvikter?

Nej inte så jag menade. Alltså att eftersom man hinner få träningsverk så borde man träna varje muskel oftare? Alltså ser schemat jag postade bra ut? eller är det inte för få?

Alltså jag har bara kört på detta i tre veckor och jag har inte kunnat höja någonting på stången.

Innan det hade jag tränat fyra månader med ett annat upplägg. Då körde jag helkropp måndag och fredag. Då körde jag hantelpress 3×12 flies 3×12 på bröst. Så det blev det två gånger per vecka. Nu med mitt nya program kör jag ju inte så mycket som jag gjorde då på en måndag eller fredag.

Jag väger 78 kilo, 82 cm lång. Vikter jag klarar är väll inte imponerande men jag tar klarar 22,5 kg hantlar på hantelpress 3×12. Och bicepscurl klarar jag 20 kilo. Klassad som nybörjare?

Jag känner även att det är skönare med högvolym då man får mer pump i musklerna men detta ska tydligen vara negativt (?!). att köra onödigt många set och reps.

Jag blir galen, hur ska jag göra?

Är du verkligen bara 82 cm lång?

SizeOn wrote:
    Är du verkligen bara 82 cm lång?

Ja, hurså? i mitt pass står det 1.83 men det stämmer inte.

malawiglenn wrote:
    Alltså du som nybörjare växer nog av vad du än kör, men korrekt, mycket träning är inte lika med bra träning.

Ska jag fortsätta på detta schema då tycker du?

leo88 wrote:
    Ja, hurså? i mitt pass står det 1.83 men det stämmer inte.

Nä det är ju fel på mer än en meter då. :)

Glenn Spänn wrote:
    Nä det är ju fel på mer än en meter då. :)

haha nu märkte jag mitt misstag. Ni förstår uppenbarligen att jag skrivit fel :)

leo88 wrote:
    haha nu märkte jag mitt misstag. Ni förstår uppenbarligen att jag skrivit fel :)

Klart vi gjorde, men vem kan låta bli att dryga sig när man får chansen. :p

Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.