Längdpåverkan i bänkpress

Home Forums Allmänt om gymträning Längdpåverkan i bänkpress

• This topic is empty.
Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • Author

Hej! Jag har alltid undrat hur står inverkan längden har, alltså ”färdsträckan” från bröstet till vila läget i bänkpress. Jag bänkar 1RM 100 Kg och har en färdsträcka på 60 cm. Så min W (arbete) blir alltså 100*9,82*0,6= 589,2 Joul
    Medans min polare som tar 100 bänk har 100*9,82*0,54= 530,28 Joul
    Det betyder väl att jag behöver använda mer arbete för att lyfta upp stången?
    Så jag testar hur mycket han kan ta med samma arbete (W) som jag utför.
    på ett ungefärligt sätt så lyfter jag 110 kilo ifall jag skulle ha samma färdsträcka? men stämmer detta? kan väl påverkas av andra saker också.
    110*9,82*0,54= 583,3 Joul.

Skulle gärna vilja veta om man kan gå på detta lr om jag är helt fel ute :)

mvh/Ekan

Du har rätt i att sträckan påverkar, därför duktiga bänkare har stor bröstkorg, ofta relativt korta armar och bryggar rejält. Men rent biomekaniskt har oxå muskelns exakta fästespunkt stor inverkan på förmågan att lyfta en vikt.

Ett väldigt bra exempel är väl Anton Kraft?

Det var ett innovativt sätt att helt plötsligt bli starkare än kompisen. Ja, lyftväg är en faktor, liksom kroppsvikt, vinklar, muskelfästen, teknik (!), styrka (!), jävlaranamma osv. Jag tror att du har en del att tjäna på att lära dig bättre teknik. 60 cm lyftväg är låååångt och i många fall enkelt att åtgärda. Bredda greppet lite, brygga lite, vips.

mini wrote:
    Det var ett innovativt sätt att helt plötsligt bli starkare än kompisen. Ja, lyftväg är en faktor, liksom kroppsvikt, vinklar, muskelfästen, teknik (!), styrka (!), jävlaranamma osv. Jag tror att du har en del att tjäna på att lära dig bättre teknik. 60 cm lyftväg är låååångt och i många fall enkelt att åtgärda. Bredda greppet lite, brygga lite, vips.

Det är helt beroende på mål. Är målet att bli allmänt ”större och starkare” så finns ingen anledning att göra det lättare och eventuellt biomekaniskt problematiskt. Är dock målet att tävla i styrkelyft så är läget ett helt annat…

DougHepburn wrote:
    Det är helt beroende på mål. Är målet att bli allmänt ”större och starkare” så finns ingen anledning att göra det lättare och eventuellt biomekaniskt problematiskt. Är dock målet att tävla i styrkelyft så är läget ett helt annat…

Om man är så kåt på att bräcka kompisen att man sitter och räknar effekten av lyftväg gissar jag att målet är att vara starkare än kompisen.
    Hur menar du att det är biomekaniskt problematiskt?

mini wrote:
    Om man är så kåt på att bräcka kompisen att man sitter och räknar effekten av lyftväg gissar jag att målet är att vara starkare än kompisen.

Kanske. Tror det dock är vanligare att man inte tänkt igenom vad man egentligen har för mål och då kanske lever i tron att det är samma sak att demonstrera styrka som att träna upp den.

mini wrote:
    Hur menar du att det är biomekaniskt problematiskt?

Exempelvis genom att nyttja ett tokbrett grepp för att förkorta distansen som behöver lyftas. Stor påfrestning på främre deltat samtidigt som man får dålig effekt på triceps.

kattfajt wrote:
    Hej! Jag har alltid undrat hur står inverkan längden har, alltså ”färdsträckan” från bröstet till vila läget i bänkpress. Jag bänkar 1RM 100 Kg och har en färdsträcka på 60 cm. Så min W (arbete) blir alltså 100*9,82*0,6= 589,2 Joul
    Medans min polare som tar 100 bänk har 100*9,82*0,54= 530,28 Joul
    Det betyder väl att jag behöver använda mer arbete för att lyfta upp stången?
    Så jag testar hur mycket han kan ta med samma arbete (W) som jag utför.
    på ett ungefärligt sätt så lyfter jag 110 kilo ifall jag skulle ha samma färdsträcka? men stämmer detta? kan väl påverkas av andra saker också.
    110*9,82*0,54= 583,3 Joul.

Skulle gärna vilja veta om man kan gå på detta lr om jag är helt fel ute :)

mvh/Ekan

lite halvintressant är det ju!
    men spelar det någon roll? jag är längre än dom flesta! men för det tänker jag inte på att dom kortare lyfter mindre?! man lyfter så mkt man orkar och sen är det bra med det:P

Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.