Leder och viktuppgång

Home Forums Allmänt om gymträning Leder och viktuppgång

• This topic is empty.
Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • Author

Är det någon som kan svara på hur länge det tar för senor och leder att anpassa sig till en ny kroppsvikt? Jag har nu, sen i november gått upp 20kg och nu börjar jag få små känningar i knä, fötter. Naturligtvis har jag inte bara gått upp i muskelvikt, men till stor del. Sen undrar jag om det finns något bra sätt att anpassa lederna till den nya vikten och om det finns sätt man absolut ska undvika?

20Kg sedan November? Varför en så jätte stor viktuppgång!? 10kg hade räckt gott och väl med en kcal överskott på ungefär 500kacl per dag. Att ”grisbulka” ger inga direkta fördelar alls

Hej Senko! Jag håller med Mattiasson, du går upp allt för snabbt. Jag gissar att 15 av dina 20kg viktökning är fett. Det är mycket svårare att gå ner i vikt än vad man tror. Man har också ofta mer fett än vad man tror att ta bort innan man blir hård Kolla på Karlssooooon dagbok här på Body, han väger 85 och går ner till 59 för att bli hård och han har mer muskler än de flesta. Du kommer säkert ångra dig om du grisbulkar allt för mycket, allafall om du som de flesta killar får 80% av vikten på magen. Men du gör ju som du vill. Lycka till med träningen.

Jag har för närvarande ca 9kg fett för mycket på kroppen och totalt 18,1kg fett. Har totalt 47,6kg muskelmassa. Nu ville jag dock inte ha åsikter om hur snabbt jag gå upp i vikt för i princip vilken idiot som helst kan räkna ut att jag få upp för snabbt. Det jag ville ha svar på var hur länge det tar för leder och senor att anpassa sig till den nya vikten, dvs när kan jag börja pusha för att öka i vikter igen?

Wow, exakt 47.6kg muskelmassa? Hur räknade du då?

Ingen här kan svara hur lång tid det tar för DIG att anpassa dig.
    Har du testat att vila en eller två veckor?

När du skriver leder antar jag att du menar kringliggande ligament, diskar och senor som påverkar leden!

Senfästen stärks och dess förankring i benhinnan/benet stärks hela tiden under träning om du sköter träningen.

Anpassning utav senor och ligament samt diskar tar väldigt lång tid, oftast därför folk får smärtor i leder vid övervikt. Kan nämna att dina knäleder utsätts för 3-4ggr/kroppsvikten vid lätt jogging och säkerligen minst dubbla kroppsvikten vid ett vanligt promenadsteg.
    Därmed inser man fort hur mycket mer stryk knäleden tar vid en viktuppgång på säg 5-10kg.

Jag har inga exakta siffror på hur snabbt tillvänjningen sker och jag tror ärligt talat inte det finns några direkta siffror då detta skiljer oerhört från person till person med tanke på hur träningen ser ut samt kroppsvikten.

Däremot ligger rehabiliteringstiden på ligament på 1-6 månader och senor 3-6 månader utan operation. Rehabtiden skiljer givetvis beroende på skadans omfattning men jag skulle tippa på att en lättare partiell ruptur har en rehabiliteringstid på runt 3-4 månader och kanske ännu högre, vilket kan jämföras med en lättare muskelruptur som har en rehabtid på 1-2 och kanske upp till 6 veckor som absolut max.

Man kan troligtvis inte överföra dessa siffror direkt över till en anpassning istället för rehabilitering men de ger ju en fingervisning om att senor och ligament säkerligen behöver 3ggr så lång tid på sig för anpassning till en viss belastning.

20kg på 6 månader är oerhört mycket och dina leder tar oerhört mycket stryk och jag skulle misstänka att dina ligament, ledkapsel, diskar, menisker inte är fullt anpassade till din nuvarande vikt förrän om 1 år iaf.

Tack Tommy för ett bra svar.

Arkgym: Jag har inte räknat. Jag har gjort en biomätning.

Nej jag har inte testat vila 1-2 veckor. Varför skulle det hjälpa?

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.